کد خبر : 243151
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - 19:38
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

تولید با رشد دانش رونق می‌گیرد

در سال‌های اخیر تمامی کشورهای توسعه یافته به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی با تکیه بر دانش هستند. تلاش برای حمایت از کسب و کارهای دانش محور و سوار بر موج نوآوری در صنایع یکی از مهمترین نشانه‌های اهمیت و اولویت اقتصاد دانش بنیان در جهان است.

تولید با رشد دانش رونق می‌گیرد

به گزارش گروه اقتصادی سایت خبری مدارا؛ محمد قهرمانی کوشانکارآفرینی واژه‌ای است که دیگر مفهوم تازه‌ای به خود گرفته و کارآفرینان مانند گذشته کسانی نیستند که سالها برای راه‌اندازی یک کارخانه خون دل خورده‌اند. توسعه کارآفرینی هم در تمامی جهان با تکیه بر رشد دانش و حمایت از شرکت‌های دانش محور پیش می‌رود. یکی از راهکارهای توسعه فعالیت‌های کارآفرینی برای گسترش کسب و کار کوچک و متوسط و برپایه دانش و علم روز دنیا است. باید ساختار متناسب با نیازهای بازار درنظرگرفته شود و از طریق آن جهت‌گیری‌های کلی سرمایه‌گذاری‌ها به سمت کسب و کارهای دانش‌بنیان حرکت کند. توجه تعداد زیادی از کشورهای جهان به موضوع کارآفرینی برای توسعه کسب و کار در چند دهه اخیر موجب شده است تا موج جدیدی از سیاست‌های کارآفرینانه در اکثر کشورها ایجاد شود.

بسیاری از کارشناسان کشور معتقدند که، اقتصاد ایران بنیان مناسبی دارد، از مهمترین آن‌ها باید به تاب آوری اقتصاد در مقابل تحریم و تهدیدهای خارجی اشاره کرد که بسیار قابل ملاحظه بوده است.یکی از مهمترین ابزارهای تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها همان اقتصاد دانش بنیان است.  دانش یکی از قدرتمندترین بازو‌ها در عرصه تحولات اقتصادی است. امروزه حجم سرمایه و اندازه بازار جای خود را به دانش و تکنولوژی داده‌اند و این دانش است که نقش اساسی را در ارتقاء تولید ملی کشور ایفا می‌کند. در حقیقت در دنیای امروز، دانش سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده می‌شود. به عبارت دیگر اقتصاد دانش بنیان به معنی کاربردی کردن دانش و استفاده مؤثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره‌برداری از منابع تولیدی برای ارتقاء تولید ملی است.

در چند سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند علاوه بر برآورده کردن برخی نیازهای کشور به حوزه‌های تازه‌ای از کسب و کار وارد شوند، این موضوع می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند؛ اما خود اقتصاد دانش بنیان هم نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دارد. وقتی صحبت از اقتصاد دانش بنیان می‌شود باید به توسعه دانشگاه ها، بالابردن سطح حمایت از مقالات علمی، توجه به نتایج علمی دانشگاه و … توجه کنیم خود این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری فراوانی دارد. متاسفانه اقتصاد ایران به دلیل سیاست زدگی از دانش بهره کمی‌تری برده است.  بیشتر گروه‌های سیاسی برای  ارائه آمار و ارقامی که بیشتر منافع خود را تامین می‌کند بر روی فعالیت‌های اقتصادی تمرکز دارند در حالی‌که فضای اقتصادی به دور از سیاست زدگی باید بر پایه علم و دانش حرکت کند.

اگر به آمار دقت کنید سالیانه مبلغ قابل توجهی از ارزهای حاصل از فروش نفت صرف خرید دارو، تجهیزات پزشکی وآزمایشگاهی، مواد پلیمیری، مواد غذایی و … می‌شوند. شرکت‌های دانش بنیان  همان اهرم‌هایی هستند که می‌توان با کمک آن ارزهای حاصل از فروش نفت را در کشور نگهداری کرد. وقتی توانایی تولید تمامی محصولات ذکر شده در کشور وجود داشته باشد، نه تنها میزان تولید ناخالص داخلی  بهبود پیدا می‌کند، بلکه می‌توان مسیر تازه‌ای برای اقتصاد از طریق ارزهای حاصل از فروش نفت گشود..

توسعه صنایع ، مستلزم گسترش صادرات و حضور در بازار رقابت آمیز بین‌المللی است. ساختار صنعتی ایران در مقایسه با ساختار اقتصاد کشورهای صادر‌کننده کالاهای صنعتی از وضع مطلوبی برای توسعه صادرات در کوتاه‌مدت برخوردار نیست و اقتصاد ایران جایگاه کوچکی در بازار جهانی دارد ولی قابلیت برای گسترش فراهم است، مشروط بر آنکه اقتصاد ایران با ویژگی‌ها و تحولات اقتصاد روز جهان خود را سازگار سازد و در یکپارچگی شدید اقتصاد جهانی جایگاهی برای خود بیابد.

 

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور کلاً تعطیل شده است
نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور کلاً تعطیل شده است

نماینده مردم مهاباد گفت: مردم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی مانند رهن منزل استیجاری نیاز به حمایت و دریافت وام دارند که در حال حاضر بانک‌ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه زودتر برای این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده / ادعای دولت: فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است
حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده / ادعای دولت: فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه / اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی
بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه / اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی

تا امروز، برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان تایید نشده است؛ این درحالی است که طبق قانون بودجه‌های سالانه باید براساس احکام برنامه‌های توسعه باشد و مشخص نیست بودجه 1403 براساس کدام برنامه توسعه نگاشته شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است