کد خبر : 277625
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - 09:25
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

نماینده مجلس: متاسفانه نظارتی بر عملکرد دولت وجود ندارد

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: متاسفانه نظارت آنچنانی بر عملکرد دولت ندارد. بنابراین مجلس می‌تواند با توجه به قانون هوای پاک عملکرد دولت در حوزه کنترل کیفیت هوا را بررسی کند. اما دولت نظارت خاصی انجام نداده و اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است.

نماینده مجلس: متاسفانه نظارتی بر عملکرد دولت وجود ندارد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ افکارنیوز نوشت: جلال محمودزاده ، عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوای تهران و مازوت سوزی واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها در اطراف این کلانشهر بیان کرد: سال‌هاست که دولت قانون هوای پاک را رعایت و اجرا نمی‌کند. مازوت سوزی در پاییز و زمستان در شهرهای مختلف به ویژه تهران و آذربایجان هر سال بوده است.

وی افزود: زمانی که دولت قانون هوای پاک را نیز اجرایی نکند این شرایط توجیهی ندارد و اگر دولت این کار را انکار کند قابل پذیرش نیست. چراکه شرایط و آلودگی فعلی نشان از عدم اجرای قانون هوای پاک و تداوم مازوت سوزی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: برای این طرح دو سرمایه‌گذار نیز هستند که سال‌هاست زمین در اختیارشان قرار دادیم اما دولت همکاری نمی‌کند که با این‌ها قرارداد ببندد و تسهیلات در اختیارشان قرار دهد که برق تولید کنند. این یک واقعیت است و اگر در شهرستان‌های مختلف تحقیق و سوال کنید مشخص می‌شود که متاسفانه تعداد بسیار زیادی سرمایه‌گذار وجود دارد که به دنبال عقد قرارداد با دولت هستند تا انرژی‌های پاک و خورشیدی تولید کنند اما دولت همکاری نکرده است.

او با بیان اینکه وظیفه مجلس است که این مسئله را پیگیری کند، اظهارداشت: به ویژه کمیسیون انرژی باید از بعد نظارتی وارد این موضوع شود. نهادهای نظارتی نیز مثل سازمان بازرسی کل کشور دیوان محاسبات و قوه قضاییه چنین وظیفه‌ای دارند. از طرفی بحثی که وجود دارد و من بارها درمورد آن در رسانه‌های مختلف صحبت کرده‌ام، ضعف مجلس در بعد نظارتی است.

محمودزاده ابرازکرد: متاسفانه نظارت آنچنانی بر عملکرد دولت ندارد. بنابراین مجلس می‌تواند با توجه به قانون هوای پاک عملکرد دولت در حوزه کنترل کیفیت هوا را بررسی کند. اما دولت نظارت خاصی انجام نداده و اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی درپاسخ به اینکه آیا برای ورود به این مسئله واهمه یا قدرت مافیایی وجود دارد؟ گفت: دولت همیشه عنوان می‌کند که برای اجرای قوانینی که مجلس تصویب می‌کند باید زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد. دولت می‌گوید از لحاظ مالی این توانایی را ندارد که قانون هوای پاک را تمام و کمال اجرایی کند بنابراین علت و بهانه دولت کمبود منابع مالی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: منابع اجرای قانون هوای پاک باید در بودجه سالیانه دیده شود. هرچند هر سال اعتباری برای این مسئله دیده می‌شود اما کافی نیست. منابع اجرای این قانون باید دیده شود. البته فقط قانون هوای پاک نیست که چنین مشکلی دارد. قوانین دیگر به ویژه در حوزه کشاورزی نیز چنین مشکلاتی دارند و مسئله این است که ما همواره منابع مالی کافی در اختیار نداریم.

محمودزاده درانتها خاطرنشان کرد: باید به دولت گوشزد شود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعتبارات لازم را در نظر بگیرد. هرچند اکنون لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه شده اما دولت می‌تواند یک اصلاحیه برای این مسئله داشته باشد.

اخبار مرتبط:
نوری‌قزلجه: اختصاص ردیف اعتباری برای سفر رئیس‌جمهور بدعت است و خلاف عدالت
نوری‌قزلجه: اختصاص ردیف اعتباری برای سفر رئیس‌جمهور بدعت است و خلاف عدالت

یک نماینده مجلس به اختصاص بودجه میلیاردی برای سفرهای ابراهیم رئیسی اعتراض کرد.

نماینده مجلس: تعطیلی شنبه خلاف اسلام است
نماینده مجلس: تعطیلی شنبه خلاف اسلام است

احمدحسین فلاحی مدعی شد: «در فرهنگی دینی ما ،تعطیلی شنبه نداریم. جمعه را تعطیل کرده‌اند چون آداب خاصی دارد. تعطیلی جمعه هم به این دلیل است که هم به آداب این روز و هم به کارهای دیگرشان برسند.»

با وثیقه ۵ میلیاردی مهدی افشارنیک موافقت نشد
با وثیقه ۵ میلیاردی مهدی افشارنیک موافقت نشد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، با انتشار بیانیه‌ای خواستار روشن شدن وضعیت مهدی افشارنیک روزنامه‌نگار اقتصادی شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است