کد خبر : 287328
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - 22:11
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

اعتبارات ستاد ملی گردوغبار دیر ابلاغ شد/تخصیص ۱۳میلیارد به اصفهان

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار گفت: فرآیند تخصیص و توزیع اعتبارات امسال این ستاد به دستگاه‌ها و استان‌ها به دلیل دیر ابلاغ شدن آن، با تاخیر انجام شده است.

اعتبارات ستاد ملی گردوغبار دیر ابلاغ شد/تخصیص ۱۳میلیارد به اصفهان

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به اینکه اعتبارات ستاد ملی مقابله با گردوغبار برای سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بود، اظهار داشت: توزیع اعتبارات گردوغبار به استان‌ها طی فرآیندی که در آئین‌نامه ستاد تعریف شده، انجام می‌شود به این صورت که به محض ابلاغ اعتبار به ستاد با دستگاه‌های ملی بالادستی استان‌ها مکاتبه می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم که پیشنهادات خود را ارائه کنند.

به نوشته مهر؛ وی با بیان اینکه پیشنهادات دستگاه‌ها در کمیته تخصصی ملی بررسی و با اهداف، راهبردها و سیاست‌های کلان ستاد ملی که مصوبه هم دارد انطباق داده می‌شود و با همکاری سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را مشخص می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این فرآیند امسال به دلیل دیر ابلاغ شدن اعتبارات ستاد ملی مقابله با گردوغبار، با تأخیر انجام شد اما ما تا اوایل دی ماه این فرآیند را به اتمام رساندیم و با نامه رئیس سازمان محیط زیست که ریاست ستاد ملی مقابله با گردوغبار را نیز برعهده دارند تفکیک اعتبارات استانی همه دستگاه‌ها برای مبادله موافقت نامه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با بیان اینکه به دستگاه‌ها اعلام کردیم پس از این مرحله خودشان برای مبادله موافقت نامه پیگیر باشند، افزود: به نظر می‌رسد که بسیاری از دستگاه‌ها موافقت‌نامه را مبادله کردند اما تعدادی از دستگاه‌ها نه، از جمله برای خود ما در سازمان حفاظت محیط‌زیست که متولی این امر هستیم هم تا این لحظه موافقت نامه مبادله نشده است.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: این به معنای نبود برنامه ریزی نیست زیرا مکاتبات ما به نوعی موافقت نامه محسوب می‌شود؛ درست است که از نظر فرآیند قانونی باید سازمان برنامه و بودجه این اعتبارات و شرح عملیات و تفکیک استانی را ابلاغ کند اما همه دستگاه‌ها می‌دانند که سازمان برنامه بر ستاد دیگر هیچ گونه اظهار نظری نمی‌کند زیرا پیش از ابلاغ همه فرآیندها با همکاری این سازمان انجام می‌شود.

تخصیص ۱۳ میلیاردی ستاد ملی مقابله با گردوغبار برای اصفهان

وی با اشاره به اینکه امسال تاکنون نزدیک به ۴۵ درصد اعتبارات ستاد ملی گردوغبار به همه دستگاه‌ها از جمله سازمان منابع طبیعی کشور تخصیص داده شده است، ابراز داشت: مجموع اعتبارات ستاد ملی گردوغبار برای استان اصفهان در سال جاری ۱۳ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان است که ۱۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان آن به سازمان منابع طبیعی کشور (اصفهان) و بالغ بر ۲ میلیارد تومان آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست (اصفهان) تخصیص یافته است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۷۲ درصد از اعتبارات امسال این ستاد به وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های حفاظتی و اقدامات منابع طبیعی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد این اعتبارات نیز سهم سازمان حفاظت محیط و حدود ۱۰ درصد نیز برای سازمان هواشناسی کشور است.

طهماسبی بیرگانی افزود: امسال با پیگیری‌هایی که داشتیم، قرار شد سازمان برنامه و بودجه بخشی از اعتبار ستاد ملی مقابله با گردوغبار را به وزارت بهداشت و درمان برای مناطقی که مواجهه غلیظ با گردوغبار دارند و برای تجهیز بیمارستان‌ها، تخصیص دهد.

وی اضافه کرد: بخشی از اعتبارات ستاد نیز به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای اندازه گیری ژئوشیمی ذرات اتمسفری داده شده است؛ با مطالعاتی پیشین این سازمان مشخص شد سالانه چه حجمی از گردوغبار در هر منطقه، شهرستان، استان و کل کشور جا به جا می‌شود و اکنون روی کیفیت عناصری که در این ذرات وجود دارد تأثیر و میزان آلایندگی آنها مطالعه می‌شود که برای این امر پنج میلیارد تومان اعتبار ستاد به سازمان زمین شناسی داده شده که بررسی کند و این کار جدید و هدفمندی است.

۳ منطقه مرزی کشور در اولویت برنامه‌های ستاد ملی مقابله با گردوغبار است

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار در خصوص مناطق الویت‌دار برای مقابله با گردوغبار اظهار داشت: اکنون سه منطقه مرزی در کشور شناسایی شده که وضعیت گردوغبار آنها بسیار شدید است؛ سیستان و بلوچستان و مشخصاً شهرستان‌های مرزی این استان، دوم شهرستان سرخس که دو ماه پیش بعضاً گردوغبار آن بالای هفت هزار میکروگرم بر مترمکعب هم رسید زیرا همسایه شمالی ما کشور ترکمنستان و صحرای قره‌قوم چیزی حدود ۶۷ میلیون هکتار مناطق غبار خیز دارد که جهت آن‌ها به سمت ایران است.

طهماسبی بیرگانی افزود: کانون‌های جنوب غرب و غرب کشور نیز از دیگر مناطق است و سعی کردیم مناطق مرزی که غلظت و ماندگاری ذرات گردوغبار بسیار بالا می‌رود، در اولویت کاری خود قرار دهیم.

زابل با مشکلات بهداشتی ناشی از گردوغبار درگیر است

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی مقابله با گردوغبار به دلیل محدود بودن اعتبارات اولویت بندی شده است، خاطرنشان کرد: اولویت‌ها را نیز محدود کردیم و حتی در استان سیستان بلوچستان بر اولویت بودن شهرستان زابل تاکید کردیم زیرا در این منطقه از نظر بهداشتی مشکلاتی پیش آمده است.

اخبار مرتبط:
۳ خرداد، آغاز اعزام زائران بیت‌الله الحرام از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
۳ خرداد، آغاز اعزام زائران بیت‌الله الحرام از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

مدیرکل فرودگاه‌های اصفهان گفت: اعزام ۷ هزار و ۸۵۳ زائر بیت‌الله الحرام از اصفهان و چهارمحال و بختیاری در قالب ۵۶ کاروان از ۲۴ اردیبهشت، توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی و از ۳ خرداد از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان آغاز می‌شود.

کلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در اصفهان بر زمین زده شد
کلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در اصفهان بر زمین زده شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: کلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در اصفهان بر زمین زده شد.

اسلامی: برگزاری کنفرانس هسته‌ای در اصفهان بزرگترین دستاورد است
اسلامی: برگزاری کنفرانس هسته‌ای در اصفهان بزرگترین دستاورد است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برگزاری کنفرانس بین‌المللی در اصفهان به عنوان قطب صنعت هسته‌ای بزرگترین دستاورد است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است