کد خبر : 284131
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - 17:09
چاپ

پازوکی، اقتصاددان: صداوسیما اگر پول ندارد روزنامه چاپ نکند / یک کشور به من نشان بدهید که صداوسیمای آن روزنامه چاپ کند

پازوکی در ارتباط با افزایش بودجه صداوسیما گفت: صداوسیما اگر پول ندارد روزنامه چاپ نکند. یک کشور به من نشان بدهید که صداوسیمای آن روزنامه چاپ کند. اگر درآمد از محل تبلیغات دارند چاپ کنند. ما نیاز به این تعداد دانشگاه دولتی نداریم برخی دانشگاه‌ها کارخانه مدرک سازی شدند اگر بخش خصوصی دارد و می‌تواند، دانشگاه بسازد.

پازوکی، اقتصاددان: صداوسیما اگر پول ندارد روزنامه چاپ نکند / یک کشور به من نشان بدهید که صداوسیمای آن روزنامه چاپ کند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ منیبان نوشت: مهدی پاژوکی، اقتصاددان، درباره تاکیدات اخیر رهبری مبنی بر مهار تورم و اینکه چرا دولت در این زمینه موفق نبوده است، گفت: ریشه اصلی تورم در اقتصاد ایران نقدینگی است. وقتی شما حجم نقدینگی را کنترل کنید حتما تورم را هم می‌توانید کنترل کنید. یکی از مهمترین عوامل رشد حجم نقدینگی در اقتصاد ایران کسری بودجه دولت است. برای جبران کسری بودجه اقتصاد ایران نیاز به انظباط مالی یعنی نداشتن کسری بودجه دارد.

او در ادامه افزود: انظباط پولی در سیستم بانکی و انظباط اداری دو مولفه مهم است. یکی از علل رشد نقدینگی در اقتصاد ایران افزایش مخارج دولت نسبت به درآمدهایش است. اگر دولت مخارج خود را کاهش دهد که می‌تواند کاهش بدهد، کمک به اقتصاد خواهد کرد.

پازوکی افزود: دبیرخانه ستاد انقلاب فرهنگی در بودجه ردیف دارد و برخی دیگر نهادها هم به همین صورت، حل این مشکلات اراده می‌خواهد کسی میخواهیم که ملی فکر کند.

این اقتصاددان با اشاره به افزایش مالیات نیز گفت: مردم را با این وضع مالیات، بدبین کردند. سازمان مالیاتی در حق مردم اجحاف می‌کند. برای برخی به اشتباه مالیات‌های سنگین می‌بندند که نشان می دهد سیستم غلط است. سازمان مالیاتی جلوی فرار مالیاتی را نمی‌گیرد چون فیلتر ندارد و اطلاعات آن ناقص است بنابراین مردم ناراضی می‌شوند.

این اقتصاددان تاکید کرد: برای اینکه جلوی رشد نقدینگی را بگیریم باید کسری بودجه نداشته باشیم و همچنین باید انظباط پولی در سیستم بانکی داشته باشیم. جلوی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و همچنین جلوی بدهی بانک‌ها به دولت و شرکت‌های دولتی گرفته شود. اگر این اتفاقات رخ می‌داد، تورم ۲۰ درصد بود. اقتصاد فرمان و دستور نمی‌پذیرد. باید مشکلات اقتصادی را با برخورد علمی و کارشناسی حل کنیم که متاسفانه اراده‌ای نمی‌بینم.

او با تاکید بر همکاری دولت با جامعه جهانی گفت: دولت باید به سمت تعامل با جامعه جهانی برود. اقتصاد ایران بسته است. اگر یک شرکت آمریکایی در صنعت نفت ما سرمایه گذاری کند به نفع ما و به ضرر رقبای منطقه‌ای ما است. اگر توتال به صنعت ما بیاید به نفع ماست. باید FATF را بپذیریم زیرا سیستم بانکی ما با جهان بسته است. نفت را ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت جهانی می‌فروشیم آن هم بدلیل تحریم‌های ناجوانمردانه تازه پولمان را هم نمی‌دهند. البته مشکل ما فقط با FATF حل نمی شود باید تحریم‌ها از بین برود. برجام به نفع ایران بود نه اینکه ایده آل بود. چرا ۲۴ میلیون ایرانی به حسن روحانی رای دادند چون دیدند یک روحانی آمده که خواهان تغییر است و می‌خواهد با جهان تعامل کند. برجام وقتی اتفاق افتاد نرخ رشد اقتصادی ایران بعد از انقلاب برای اولین بار دو رقمی و نرخ تورم یک رقمی شد اینها اثرات برجام بود منتها تندروها متوجه نمی شوند. تا تندروها در تفکر خود تجدیدنظر نکنند آینده خوبی را در اقتصاد نمی بینم. متاسفانه تندروها قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … دارند.

اخبار مرتبط:
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید

تسنیم نوشت: درحالی هنوز خروجی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر خبر داد.

وزیر صمت: در تولید خودرو نامدار هستیم؛ ما را به این نام می‌شناسند / برخی کشور‌های اروپایی طالب خودرو‌های ایرانی هستند
وزیر صمت: در تولید خودرو نامدار هستیم؛ ما را به این نام می‌شناسند / برخی کشور‌های اروپایی طالب خودرو‌های ایرانی هستند

عباس علی آبادی، وزیر صمت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» گفت: در حوزه خودرو هر چقدر خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم بنام و نامدار هستیم؛ ما را به این نام می شناسند؛ ما تولید کننده هستیم.

نماینده مجلس: دولت می‌خواهد قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزارتومان نگه دارد
نماینده مجلس: دولت می‌خواهد قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزارتومان نگه دارد

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: من گفتم دلار در بدبینانه‌ترین حالت به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد، اما گفتم به ۸۰ هزار تومان نیز می‌رسد که شرایط به آن نزدیک شد. هر چند دولت تلاش می‌کند که دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است