کد خبر : 295249
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - 18:44
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

عمادالدین باقی: دانشجویان بازداشتی در آمریکا از همان لحظه اول، وکیل و حق دفاع داشتند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه نیرویی بتواند به دانشگاه وارد بشود و گاز اشک‌آور بزند و افراد را بازداشت کند، باید به هر شکل محکوم شود اما تعداد زیادی از بازداشتی‌ها آزاد شدند و از همان لحظه اول، وکیل و حق دفاع داشتند.

عمادالدین باقی: دانشجویان بازداشتی در آمریکا از همان لحظه اول، وکیل و حق دفاع داشتند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مهر نوشت: «عمادالدین باقی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اعتراضات دانشجویی در آمریکا گفت: ما به عنوان کسی که با اصل خشونت مخالفیم، معتقدیم این خشونت به هر کیفیتی باید محکوم شود؛ اما عمق خشونت نیز مهم است، خشونت که می‌گویم از این لحاظ است که الان در این حوادث و در تظاهرات گسترده و اعتراضات، کسی کشته نشده است، چشمی کور نشده است و کسی از بالا پرتاب نشده است؛ اما به هر حال نفس شکستن حریم دانشگاه یک اتفاق مهمی است.

این فعال سیاسی گفت: من بیشتر نگران این هستم که کشورهای زیادی داریم که در آن‌ها نقض سیستماتیک حقوق بشر رخ می‌دهد؛ این‌ها برای توجیه کارشان می‌توانند به این استناد کنند که مثلاً وقتی در آمریکا که بزرگ‌ترین دموکراسی جهان است، پلیس با یونیفرم به دانشگاه می‌آید و افراد را بازداشت می‌کند، ما هم می‌توانیم. این چیزی است که برای خود ما بیشتر نگران‌کننده است.

وی افزود: من دو نکته در این خصوص دارم؛ نکته اول این است که ما خودمان به عنوان ایران و ایرانی باید توجه داشته باشیم که آموزه‌های دینی و اخلاقی ما اجازه نمی‌دهد که خود را با بدترین مقایسه کنیم؛ ما باید خودمان را با بهترین‌ها مقایسه کنیم نه با بدترین‌ها. نکته دوم این است که بالاخره درست است در آنجا هم بعضی اتفاقات افتاده است اما مثلاً کسی کشته نشده است یا بازداشتی‌ها بلافاصله آزاد شدند و از اول نیز وکیل داشتند.

باقی همچنین دراضافه کرد: تعداد زیادی از بازداشتی‌ها آزاد شدند و از همان لحظه اول، وکیل و حق دفاع داشتند. عرض من چیز دیگری است و می‌خواهم بگویم که ضمن اینکه این مسائل اتفاق می‌افتد، نمی‌توان آن‌ها را مقایسه کرد و این‌ها قابل مقایسه نیستند.

وی تصریح کرد: ما می‌گوئیم اصل ورود پلیس به دانشگاه محکوم است؛ همیشه از قدیم گفتیم دانشگاه «حریم مقدس» است و هیچ نیروی امنیتی و نظامی حق ورود به دانشگاه را ندارد، مگر اینکه یک پروسه قضائی طی شود و با دانشگاه و نهادهای دانشگاهی هماهنگی صورت بگیرد؛ مثلاً فرض کنید یک نفر که مرتکب قتل عمد شده است، به دانشگاه پناه برده است.

باقی افزود: دانشگاه در واقع یک جایی است که از قدیم مانند مراکز مذهبی عده‌ای می‌رفتند و بست می‌نشستند و تحصن می‌کردند و هیچ نیروی پلیسی، حق ورود و تعرض به آنجا را نداشت؛ دانشگاه چنین مکان مقدسی بوده است. به همین دلیل الان اتفاقی که در آنجا افتاده است، نه تنها از حیث حقوق بشری بلکه از منظر قواعد و مقررات هم خلاف است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه نیرویی بتواند به دانشگاه وارد بشود و گاز اشک‌آور بزند و افراد را بازداشت کند، باید به هر شکل محکوم شود.

اخبار مرتبط:
وزیر کشور توییت خود در مورد حماسه آفرینی در انتخابات مجلس را پاک کرد
وزیر کشور توییت خود در مورد حماسه آفرینی در انتخابات مجلس را پاک کرد

احمد وحیدی، وزیر کشور یک روز پس از واکنش‌ها به توئیتی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده و میزان مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس را «حماسه» خوانده بود، آن را پاک کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تغییر کرد
معاون پارلمانی رئیس جمهور تغییر کرد

رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیأت دولت، با اعلام پایان مأموریت «سید محمد حسینی» در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، از خدمات و زحمات وی قدردانی کرد.

نماینده مجلس: همایش قالیباف در هتل کاملاً روتین بود / توقع داشتید نمایندگان به مسافرخانه‌ای در راه آهن بروند؟
نماینده مجلس: همایش قالیباف در هتل کاملاً روتین بود / توقع داشتید نمایندگان به مسافرخانه‌ای در راه آهن بروند؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سال ۹۸ هم برنامه توجیهی نمایندگان در هتل تهران برگزار شد اما کسی سروصدایی نکرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است