کد خبر : 280080
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - 16:40
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

پیرمحمد ملازهی: درگیری با ایران به نفع پاکستان نیست

در این شرایط به نفع پاکستان نیست که تنها مرز باقیمانده خود با ایران را که سال‌ها مرز امنیت بود به هم بزند. اما واقعیت دیگری را هم باید در نظر گرفت و آن اینکه امروز پاکستان از اقتدار لازم برای کنترل مرزهایش برخوردار نیست.

پیرمحمد ملازهی: درگیری با ایران به نفع پاکستان نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با پیرمحمد ملازهی دورنمای روابط ایران و پاکستان پس از حمله موشکی اخیر (سپاه) را بررسی کرده است. (این گفت‌وگو قبل از حمله پاکستان به ایران گرفته شده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • کشور پاکستان در کل ۴همسایه زمینی دارد. هند، ایران، افغانستان و یک باریکه کوچک در منطقه کشمیر با چین. پاکستان به‌طور کلی با هند مشکلات بسیاری در رابطه با مساله کشمیر دارد و ۳جنگ را با هند پشت سر گذاشته است. وضعیت پاکستان با افغانستان هم بحرانی شده و اخیرا برخوردهایی میان این دو کشور و طالبان ایجاد شده است. مطالباتی که دولت پاکستان از طالبان داشت تا فشار را بر هند افزایش دهد، برآورده نشد و دوره‌ای از چالش میان دو کشور شکل گرفته است.
  • در این شرایط به نفع پاکستان نیست که تنها مرز باقیمانده خود با ایران را که سال‌ها مرز امنیت بود به هم بزند. اما واقعیت دیگری را هم باید در نظر گرفت و آن اینکه امروز پاکستان از اقتدار لازم برای کنترل مرزهایش برخوردار نیست.
  • اگر ایران رویکرد نظامی را در پیش بگیرد، پاکستان هم رویکرد نظامی در پیش می‌گیرد، حداقل آن است که گروه‌های تروریستی را به عنوان اهرم فشار در برابر ایران مستقر می‌کند و فضای عملیاتی و محیطی بیشتری در اختیار آنان قرار می‌دهد. البته پاکستان در این زمینه‌ها، تجربه بسیاری دارد؛ یک نوع سیاست دوگانه را هم قبلا در مواجهه با هند و افغانستان اعمال می‌کرد، می‌تواند در خصوص ایران هم به کار بگیرد.
  •  ایران باید تبعات دیپلماسی عمومی را هم در نظر بگیرد. باید افکار عمومی را قانع کرد که ایران برای افزایش دامنه‌های امنیتی در منطقه این فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند. در غیر این صورت این تصمیمات ممکن است به ضد ایران بدل شود.
  • برداشت من این است که این رویکرد نظامی که اخیرا در پیش گرفته شده، بهتر است در ادامه به وزارت خارجه و بخش سیاسی سپرده شود. دستگاه دیپلماسی کشور باید بتواند از طریق سیاسی موضوعات را حل و فصل کند.
  • در رابطه با مرزهای پاکستان یک قرارداد امنیتی هم میان دو کشور امضا شده، ایران می‌تواند روی این قرارداد و وظایف پاکستان برای پاکسازی مرزهایش تمرکز کند.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود

آیتی گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند.

ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

رئیس دولت سیزدهم مدعی شد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

حاجی‌بابایی: امسال در خصوص جداول بودجه کار انقلابی کرده‌ایم
حاجی‌بابایی: امسال در خصوص جداول بودجه کار انقلابی کرده‌ایم

نماینده استان همدان گفت: آقای زنگنه باید در برابر تهمتی که به مجلس زدند پاسخگو باشند چرا که اظهارات ایشان بی انصافی بود و حتی جداول را هم ندیده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است