کد خبر : 264975
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ - 10:42
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

ثبت حضور پلنگ در یکی زیستگاه‌های بخش مرکزی شهرستان نایین

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: با شناسایی و تصویربرداری از ردپای پلنگ، حضور این گونه در زیستگاه‌های بخش مرکزی شهرستان نایین به ثبت رسید.

ثبت حضور پلنگ در یکی زیستگاه‌های بخش مرکزی شهرستان نایین

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علیرضا رضایی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین اظهار کرد: با شناسایی و تصویربرداری از ردپای یک پلنگ، حضور این گونه ارزشمند در تاریخ هجدهم مهرماه ۱۴۰۲ در زیستگاه‌های آزاد در بخش مرکزی شهرستان نایین به ثبت رسید.

به نوشته فارس؛ وی ادامه داد: در سال‌های اخیر در پناهگاه حیات وحش عباس آباد شهرستان نایین، حضور و‌ زادآوری پلنگ در چند مرحله به ثبت رسید که پیامد آن شواهد حضور پلنگ در زیستگاه‌های بخش مرکزی نایین است.

رضایی افزود: علیرغم خشکسالی‌های اخیر و با توجه به انجام اقدامات حفاظتی، گشت و کنترل مناطق، لایروبی چشمه ساران و انجام آموزش‌های زیست محیطی و استفاده از ظرفیت دوست‌داران محیط‌زیست، نتایج امیدبخشی از احیاء جمعیت گونه‌های ارزشمند حیات وحش در مناطقی از زیستگاه های آزاد بخش مرکزی شهرستان نایین حاصل شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نایین در ادامه به معرفی پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین پرداخت و گفت: این پناهگاه با وسعت بیش از ۳۰۰ هزار هکتار در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع است به لحاظ جغرافیایی بخشی از این پناهگاه در شهرستان نایین و بخش دیگری از آن در شهرستان خوروبیابانک قرار دارد و مدیریت این منطقه بر عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین است.

وی ادامه داد: این منطقه مشتمل بر دشت‌ها و سلسله کوه‌های به هم پیوسته که زیستگاه بکر و دست نخورده‌ای را در قلب کویر برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم آورده است.

رضایی افزود: این منطقه تیپ‌های زیستگاهی مختلفی همچون ارتفاعات و کوه‌ها، نواحی کوهستانی کاملا صخره‌ای، دشت‌های مسطح و مراتع، غارها و اراضی شنی را در برگرفته است‌

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نایین با اشاره به اینکه این منطقه یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ است، گفت: علاوه بر یوزپلنگ آسیایی جمعیت‌های قابل توجهی از گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض کشور از جمله پلنگ ایرانی، گربه شنی، شاه‌روباه، هوبره، جبیر، زاغ بور در آن زیست می‌کنند.

وی اضافه کرد: عباس آباد در سال ۱۳۸۹ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد شامل منطقه کوهستانی-دشتی و تنوع زیستگاهی بسیار مناسب و بکر در قلب کویر است.

اخبار مرتبط:
اصفهان پایان هفته بارانی است/ افزایش ۳ درجه‌ای دما
اصفهان پایان هفته بارانی است/ افزایش ۳ درجه‌ای دما

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از فعالیت سامانه بارشی به ویژه در مناطق غرب و جنوب استان طی پایان هفته خبرداد.

مسیر میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم مسدود است
مسیر میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم مسدود است

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان از مسدود شدن مسیر میدان امام علی به سمت چهارراه باباقاسم تا اطلاع ثانوی خبر داد.

خط لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد
خط لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خط لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است