کد خبر : 261416
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ - 16:39
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

قوه قضاییه جلوی فشار دولت بر مطبوعات را بگیرد

سعدی گفت: قوه قضاییه نباید اجازه دهد که دولت به مطبوعات فشار غیر متعارف وارد کند. طبق اصل ۱۶۸،۲۴ قانون اساسی رسیدگی به جرائم مطبوعاتی باید در دادگاه و با حضور هیات منصفه انجام شود. چرا که مطبوعات خبرهایی را منتشر می‌کنند که در جامعه وجود دارد و در واقع رسالت  اصلی مطبوعات انعکاس نظرات مردم در مورد تصمیمات نهادها و ارکان اداره جامعه است.

قوه قضاییه جلوی فشار دولت بر مطبوعات را بگیرد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ فرازدیلی نوشت: توقیف سایت «انتخاب» با واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری نسبت به رویکرد دولت در قبال رسانه‌ها همراه شده است. بسیاری توقیف این سایت را نمونه‌ای از رفتار دوگانه دولت می‌دانند و آن را در کنار صحبت‌های رییس‌جمهور درباره عدم برخورد با منتقدان قرار دادند. در این میان بسیاری از فعالان و مدیران رسانه‌ای نیز نسبت به پیامدهای این توقیف برای دولت و جامعه هشدار دادند.

 محمدرضا سعدی مدیرمسئول روزنامه «جهان صنعت»  توقیف سایت انتخاب بدون تشکیل دادگاه و به واسطه هیات نظارت بر مطبوعات را غیرقانونی دانست.

 

قوه قضاییه و لزوم مقابله با اقدام غیرقانونی دولت

 

سعدی در ادامه گفت: قوه قضاییه نباید اجازه دهد که دولت به مطبوعات فشار غیر متعارف وارد کند. طبق اصل ۱۶۸،۲۴ قانون اساسی رسیدگی به جرائم مطبوعاتی باید در دادگاه و با حضور هیات منصفه انجام شود. چرا که مطبوعات خبرهایی را منتشر می‌کنند که در جامعه وجود دارد و در واقع رسالت  اصلی مطبوعات انعکاس نظرات مردم در مورد تصمیمات نهادها و ارکان اداره جامعه است. دولت باید ظرفیت نقدپذیری خود را بالا ببرد و به روش‌های خصمانه توقیف و محدودیت‌سازی روی نیاورد. این روش‌ها عاقبت ندارد. ما در دوره‌ی قبل اینگونه برخوردها را تجربه کردیم، آیا مشکلات مردم حل شد و دولت‌ها بهتر عمل کردند؟

 

این مدیر رسانه‌ای درباره رویکرد دولت درباره رسانه‌ها گفت: رییس دولت یا نمی‌داند در وزارت ارشاد و سیستم اطلاع‌رسانی دولت چه خبر است یا می‌داند و با مردم در انظار عمومی وارونه صحبت می‌کند. آقای رئیسی در حالی از مطبوعات آزاد سخن می‌گوید که وزارت ارشاد در حال ارسال پرونده مطبوعات به دادگاه است یا اعمال روش‌های محدودکردن مطبوعات. جالب است اخیرا از سوی هیات نظارت بر مطبوعات شکایتی از ما شدکه متن مورد شکایت اصلا در روزنامه منتشرنشده بود؛ بلکه در یک روزنامه دیگر چاپ شده بود. این نمونه و دیگر نمونه های توقیف و اعمال محدودیت نشانگر کج سلیقگی مسئولین در حوزه اطلاع رسانی است. در حالی دنیا با تکنولوژی جدید امکان محدود سازی اطلاع رسانی را ازبین برده است. در این شرایط ما داریم مطبوعات ضعیف شده را محدودتر می‌کنیم. متاسفانه در این دو سال محدودیت بر رسانه های مردمی و ‌منتقد بیشتر شده است و به عناوین مختلف انجام می‌شود. یکی از این راه‌ها توقیف رسانه‌هاست. روزنامه ما نیز سال گذشته به استناد بندهایی از شورای عالی امنیت ملی توقیف شد.اما قضات محترم قضایی استناد هیات نظارت را به مصوبات شورای امنیت وارد ندانستن و دستور ادامه انتشار روزنامه را صادر کردن.

 

او با اشاره به روند غیرقانونی برخورد با مطبوعات در وزارت ارشاد گفت: نکته اینجاست که هیات نظارت باید پرونده‌ها را به دادگاه مطبوعات ارسال کند و این دادگاه است که درباره توقیف یک رسانه تصمیم‌ می‌گیرد. اما هیات نظارت راسا اقدام به توقیف کرده که شامل روزنامه سازندگی و سایت انتخاب شده است. این کار غیرقانونی است. بعضا جلسه‌ای هم در این باره تشکیل نمی‌شود و به شکل نظر‌خواهی از سوی وزارت ارشاد از اعضا هیات نظارت بصورت غیر حضوری و تلفنی  اقدام به توقیف رسانه‌ها می‌کند.

 

سعدی افزود: حتی بدنه کارشناسی وزارت ارشاد نیز این پرونده‌ها را بررسی نمی‌کند و برخی از افراد که در حسن نیت آن‌ها شبه وجود دارد با رسانه‌های منتقد برخورد می‌کنند.

 

ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و پیامدهای آن برای دولت و جامعه

 

مدیرمسئول جهان صنعت اقدامات دیگری را هم در راستای برخورد با رسانه‌ها برشمرد: اقدام دیگری که برای ایجاد محدودیت انجام می‌دهند بستن آگهی‌های یک رسانه است که حیات آن را مختل می‌کند. در واقع منبع درآمدزایی رسانه را مسدود می‌کنند تا عده‌ای را از نان خوردن بیاندازند. چنین اقداماتی بسیار غیراخلاقی و ناجوانمردانه است. از سوی دیگر رفتار دولت با مطبوعات و رسانه‌ها همسو کاملا متفاوت است. از این رسانه‌ها حمایت‌های مادی و معنوی می‌شود. روزی نیست از شرکت یا سازمانی نشنویم که به ما گفتن به شما آگهی ندهیم به طور مثال وزارت نفت در چند ماه گذشته از انتشار آگهی شرکت‌ها در روزنامه جهان صنعت جلوگیری کرده‌است.

 

سعدی ادامه داد:  اخیرا به ما می‌گویند چرا اخبار امیدوارکننده نمی‌زنید؟ کجای اخبار امیدوارکننده است؟ نتیجه عملکرد اقتصادی دولت به دلیل تحریم و تصمیمات غلط و غیرکارشناسی دولت‌مردان منجر به تورم و مشکلات معیشتی است. وقتی آمارها را نقد می‌کنیم هم می‌گویند که شما آمارسازی کردید. بطور مثال سرپرست هدفمندی یارانه ها امروز اعلام کرده ۷۸ میلیون ایرانی یارانه میگیرند. این یعنی این تعداد ایرانی مستحق کمک هستن، حالا این خبر امیدوار کننده هست؟یا باید تاسف خورد و رسانه ها مطالبه گری کنن چرا مردم به این روز گرفتار شدن؟

 

این مدیر رسانه‌ای درباره پیامدهای این رویکرد نیز توضیح داد: دود این محدودیت‌ها ابتدا به چشم دولت و سپس ملت می‌رود و مرجع خبری مردم رسانه‌های خارجی می‌شود؛ رسانه‌هایی که منابع مالی آن‌ها از سوی کشورهای خارجی تامین شده و خط فکری آن‌ها را دنبال می‌کنند و هدفی جز نابودی کشور ندارند. در حقیقت رویکرد دولت در برخورد با رسانه‌های منتقد و دلسوز داخلی منجر خواهد شد که کشور بازنده جنگ رسانه‌ای باشد و شایعه‌سازی رسانه‌های خارجی، سرمایه اجتماعی دولت را به شدت کاهش دهد. از سوی دیگر وقتی دولت نمی‌تواند با منتقدان خود ارتباط برقرار کند اقداماتی می‌کند که به سود کشور نخواهد بود. چراکه دولت در دایره محدود اخبار و تحلیل‌های خاص قرار می‌گیرد.

 

سعدی در پایان تاکید کرد: دولتمردان باید بدانند که رسانه‌های داخلی همچون روزنامه جهان‌ صنعت آرزو و هدفی جز سربلندی، توسعه و اقتدار کشور ندارند و در خط مقدم جنگ رسانه‌ای قرار دارند که کشورهای خارجی علیه کشورمان به راه انداخته‌اند. اما این رویکرد دولت در برخورد با رسانه‌های داخلی به پیروزی رسانه‌هایی منجر خواهد شد که آرزوی نابودی کشور عزیزمان را دارند.

اخبار مرتبط:
با وثیقه ۵ میلیاردی مهدی افشارنیک موافقت نشد
با وثیقه ۵ میلیاردی مهدی افشارنیک موافقت نشد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، با انتشار بیانیه‌ای خواستار روشن شدن وضعیت مهدی افشارنیک روزنامه‌نگار اقتصادی شد.

اقراریان: درخواست مشخص ما از زاکانی، شفافیت قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین است / اگر نگرانی ندارید چرا قرارداد را شفاف نمی‌کنید؟
اقراریان: درخواست مشخص ما از زاکانی، شفافیت قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین است / اگر نگرانی ندارید چرا قرارداد را شفاف نمی‌کنید؟

عضو شورای شهر تهران گفت: ن احساس می‌کنم نگرانی نسبت به شفافیت قرارداد چین وجود دارد. وقتی ما یک بحث فنی داریم، چرا مسائل را سیاسی می‌کنند؟ ادبیات دوگانه‌سازی انقلابی و ضد انقلابی در شورا توسط دوستان صورت می‌گیرد. شما شکل صحبت زاکانی را ببینید؛ ما از همان لحظه شاهد هستیم که برخی از رسانه‌هایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند، به جای تمرکز بر کار حرفه‌ای خود، با رویکرد‌فامیل بازی سعی می‌کنند یک روایت مخدوش به افکار عمومی از جلسه مخابره کنند.

محسنی‌اژه‌ای: قضات باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به‌روز کنند / پیش از صدور آرا، اخبار باید با مرکز رسانه قوه قضاییه هماهنگ شود
محسنی‌اژه‌ای: قضات باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به‌روز کنند / پیش از صدور آرا، اخبار باید با مرکز رسانه قوه قضاییه هماهنگ شود

رئیس قوه قضائیه گفت: خطاب به کلیه مراجع قضایی بویژه دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها در سراسر کشور تاکید می‌کنم که نسبت به آن دسته از آراء و تصمیماتی که جنبه‌هایی غیر از ابعاد حقوقی و قضایی پیدا می‌کنند (و حتی در ابعاد حقوقی و قضایی، آثار بیرونی و بین‌المللی بر آن‌ها مترتب می‌شود) نهایت دقت و توجه را داشته باشند و تصمیمات و آرای خود را مُنضَم به پیوست رسانه‌ای کنند و پیش از صدور آنها، هماهنگی‌های لازم را با مرکز رسانه قوه قضاییه به عمل آورند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است