کد خبر : 234428
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - 12:00
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

بررسی احداث منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در مجاورت شهرک صنعتی رازی / نظر محیط زیست چیست؟

تصویب منطقه ویژه اقتصادی در شهرضا و تغییر آن از منطقه پاتله به مجاور شهرک صنعتی رازی با واکنش‌هایی همراه بود، در این گزارش دیدگاه نمایندگان و مسؤولان درباره احداث این منطقه بررسی شده است.

بررسی احداث منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در مجاورت شهرک صنعتی رازی / نظر محیط زیست چیست؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ قرار گرفتن شهرستان شهرضا در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و همجواری با ۵ استان کشور، دسترسی به تمام شبکه‌های حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی برای تسهیل در امور بازرگانی داخلی و خارجی، استقرار صنایع مهم با تولیدات خاص و دانش‌بنیان ازجمله صنایع شیمیایی و پائین‌دستی پتروشیمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان در بخش صنعت است.

به نوشته فارس؛ نزدیکی شهرضا به صنایع بزرگ و مادر از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، فولادهای یزد، پالایشگاه، پتروشیمی و تجمیع بیشتر واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و مناطق صنعتی شهرستان و نزدیکی به مرکز استان برای تسهیل در دسترسی به نیروی متخصص و دریافت خدمات فنی و مهندسی موردنیاز و وجود منطقه ویژه اقتصادی با قابلیت جذب سرمایه‌گذار خارجی از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان در بخش صنعت است که در همین زمینه منطقه ویژه اقتصادی شهرضا به تصویب هیات دولت رسید و با واکنش‌هایی همراه بود.

در همین رابطه مصطفی نباتی‌نژاد عضو شورای شهر اصفهان با انتشار توئیتی نوشت «تصویب ایجاد یک شهرک صنعتی دیگر بیخ گوش اصفهان مردم را نگران کرده است. از مسؤولان مربوطه می‌خواهیم که درخصوص پیوست زیست محیطی این پروژه پاسخگو باشند. امیدواریم خودمان به افزایش آلودگی هوا دامن نزنیم.»

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به مخبر معاون اول رئیس جمهور خواستار اصلاح مصوبه منطقه ویژه اقتصادی شهرضا و انتقال این منطقه به مکان سابق خود در شهرک صنعتی پاتله شده بود.

به منظور بررسی بیشتر موضوع به سراغ مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و محیط زیست رفتیم تا نظرات‌شان را در این خصوص بدانیم.


منطقه ویژه اقتصادی مطالبه مردم جنوب استان

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص منطقه ویژه اقتصادی شهرضا گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در اواخر دهه ۸۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیأت وزیران وقت را گرفت و پس از سال‌ها مطالعه و بررسی به این نتیجه رسیدند که با توجه به موضوع فعالیت منطقه ویژه اقتصادی شهرضا که تجارتی، خدماتی و حضور صنایع های‌تک و با گرید ۳ و با پایین‌ترین آلایندگی زیست محیطی است، این منطقه روبروی شهرک صنعتی رازی و در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان ایجاد شود.

وی بیان کرد: تمام جلسات شورای برنامه‌ریزی و کارگروه زیربنایی هیأت دولت انجام شد و موافقت اولیه سازمان محیط‌زیست گرفته شد، مطالعات ارزیابی زیست محیطی در تهران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت منجر شد پس از مصوبه دوم هیأت وزیران که صرفاً سازمان مسؤول و مکان منطقه ویژه اقتصادی را مشخص می‌کند، ارزیابی محیط‌زیست به تصویب برسد و در اختیار سازمان مسؤول قرار بگیرد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در ۵۰ کیلومتری اصفهان سبب آلایندگی می‌شود آیا منطقه ویژه اقتصادی هسا در ۳۰ کیلومتری اصفهان در شاهین‌شهر و منطقه ویژه اقتصادی شرق اصفهان در شعاع ۳۵ کیلومتری اصفهان و توسعه شهرک صنعتی بزرگ و مجوز شهرک صنعتی طلا و جواهر در حاشیه شهر اصفهان، عدم برخورد با کوره‌های آجرپزی و استفاده از مازوت توسط نیروگاه‌ها در اصفهان سبب آلایندگی نمی‌شود؟

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی گفت: در منطقه ویژه اقتصادی و شیمی پارک از تکنولوژی‌های روز استفاده خواهد شد و صنایعی مستقر خواهند شد که دارای رتبه ۳ زیست محیطی و صنایع های‌تک باشند و جای هیچ نگرانی برای مردم اصفهان و شهرضا وجود ندارد.

احداث ۴ منطقه اقتصادی در استان اصفهان

امید شریفی سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی کاشان اولین منطقه اقتصادی بود که در شمال استان اصفهان درحال تکمیل است، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا حداقل ۲ الی۳ کیلومتر خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان است و ارتباطی با شهرک رنگ‌سازان ندارد؛ البته مقابل شهرک رنگ‌سازان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت حدود ۳۸۰ هکتار پیش‌بینی‌ شده و در هر صورت استقرار و زون‌بندی آن بر اساس آمایش سرزمینی خواهد بود و صنایع غیرآلاینده در آن مستقر می‌شوند.

شریفی با بیان اینکه برای احداث این منطقه در طول فرآیند قانونی و اجرایی جانمایی، موافقت اولیه سازمان محیط‌زیست استان اخذ شده، تصریح کرد: کارگروه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای ارائه چنین مجوزهایی ابتدا همه استعلام‌های لازم را بررسی می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موافقت سازمان محیط‌زیست است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در این باره، خاطرنشان کرد: اینکه منطقه ویژه اقتصادی در محدوده کلانشهر اصفهان باشد یا ربطی به آن داشته باشد، کاملاً اشتباه است و این مجموعه خارج از شعاع ۵۰ کیلومتر است زیرا اگر داخل شعاع باشد، به‌هیچ‌ عنوان امکان اخذ مجوز و استقرار صنایع وجود ندارد.

قرار بود منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در پاتله ایجاد شود

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا اظهار داشت: بر اساس سند آمایش سرزمینی قرار بود منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در شهرک صنعتی پاتله ایجاد شود اما در حال حاضر مقابل شهرک رنگ‌سازان منتقل شده است.

وی افزود: اصفهان و پیرامون آن از آلایندگی اشباع است، هر نوع صنعت جدید بدون توجه به وضعیتی که داریم اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و محیط‌زیست استان به‌صراحت با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مقابل شهرک رنگسازان مخالفت کرده است.

طغیانی در پاسخ به این سؤال که اگر محیط‌زیست مخالفت کرده است چرا این مصوبه در جلسه هیأت دولت مطرح‌شده است، گفت: به نظر محیط‌زیست بی‌توجهی کردند و اگر قرار است رعایت حال مردم شود باید این مصوبه اصلاح شود و شهرک در محل خودش با یک فاصله قابل‌قبول ایجاد شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسی نمی‌گوید این منطقه احداث نشود، احداث شود، خیلی هم خوب است اما در محل خودش، نباید به خاطر منفعت سرمایه‌گذار همه معادلات را بر هم بریزیم.

وی با بیان اینکه نسبت به جابجایی منطقه ویژه اقتصادی از پاتله به مقابل شهرک رازی مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: از سپاهان‌شهر که منطقه ۶ اصفهان است تا شهرک رنگسازان ۳۵ کیلومتر است.

طغیانی تصریح کرد: به جد مخالف ایجاد این شهرک در مقابل شهرک رنگسازان هستیم و این نظر شخصی نیست و نظر مکتوب محیط زیست استان اصفهان است.

نظر محیط زیست چیست؟

محیط‌زیست استان اصفهان نیز در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست اعلام کرده است که قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در مجاورت شهرک صنعتی رازی مورد تأیید این اداره کل نیست.

در این نامه آمده است: با توجه به اثرات تجمیعی ایجادشده در اثر همجواری منطقه ویژه اقتصادی با شهرک صنعتی رازی و نیز قرار گرفتن محل اجرای طرح در حوزه مهیار جنوبی که در حال حاضر جزو مناطق مواجه با فرونشست زمین است و نیز توجه به بارگذاری ۷۰۰ هکتاری شهرک صنعتی رازی و استقرار صنایع شیمیایی با پتانسیل آلایندگی بالا به دلیل واحدهای هیدروکربنی، تصفیه روغن و ترکیبات نفتی، واحدهای ریخته‌گری، همچنین تکمیل توان اقلیمی منطقه قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در مجاورت شهرک صنعتی رازی مورد تأیید این اداره کل نیست.

اگر چه مناطق ویژه اقتصادی کشور، به‌عنوان راهکاری برای حضور در بازارهای هدف مبتنی بر رویکرد استراتژی تشویق تولید و صادرات، می‌توانند متناسب با بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درباره توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج عمل کنند اما باید نسبت به آثار زیست محیطی این مناطق توجه جدی‌تری وجود داشته باشد تا منجر به تشدید وضعیت وخیم آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها نشود که در این زمینه دقت در جانمایی مناطق ویژه حائز اهمیت است.

اخبار مرتبط:
۳ خرداد، آغاز اعزام زائران بیت‌الله الحرام از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
۳ خرداد، آغاز اعزام زائران بیت‌الله الحرام از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

مدیرکل فرودگاه‌های اصفهان گفت: اعزام ۷ هزار و ۸۵۳ زائر بیت‌الله الحرام از اصفهان و چهارمحال و بختیاری در قالب ۵۶ کاروان از ۲۴ اردیبهشت، توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی و از ۳ خرداد از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان آغاز می‌شود.

کلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در اصفهان بر زمین زده شد
کلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در اصفهان بر زمین زده شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: کلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در اصفهان بر زمین زده شد.

اسلامی: برگزاری کنفرانس هسته‌ای در اصفهان بزرگترین دستاورد است
اسلامی: برگزاری کنفرانس هسته‌ای در اصفهان بزرگترین دستاورد است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برگزاری کنفرانس بین‌المللی در اصفهان به عنوان قطب صنعت هسته‌ای بزرگترین دستاورد است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است