کد خبر : 195132
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - 19:08
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

عضو مجلس خبرگان رهبری: خانه در نگاه غربی‌ها خوابگاه است اما در اسلام محل «رشد» است

استاد دروس عالی حوزه گفت: خانه در نگاه غربی‌ها خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف می‌شود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری: خانه در نگاه غربی‌ها خوابگاه است اما در اسلام محل «رشد» است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ آیت‌الله محسن اراکی، امروز ۱۱ تیر در وبینار تخصصی «چالش‌ها، مدل‌سازی و سیاست‌های راهبردی جوان‌سازی جمعیت با محوریت نقش‌آفرینی ازدواج به‌هنگام» با اشاره به اهمیت موضوع نظام خانواده، ازدواج به‌هنگام و جوانی جمعیت، بیان کرد: باید دانست که بین تمدن اسلامی و تمدن غرب، تفاوت زیادی در موضوع تعریف انسان و همچنین نظام خانه و خانواده وجود دارد.

وی افزود: یکی از مفاهیم بنیادین نظام خانواده، مفهوم «انسان» است، با این توضیح که انسان در تعریف تمدن غرب، مالک خودمختار کره زمین شناخته شده و سرشت این موجود، شرارت تعریف می‌شود. بر همین اساس، بحث بسیاری از فلاسفه غربی بر این مبناست که اگر انسانی یافت شد که ظلم و شرارت ندارد، احتمالا بیمار است و باید معالجه شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با این نگاه، مسئله آنان در نگاه به انسان، محدود کردن ظلم و نه برقرار کردن عدل است، به بیان دیگر از آن جا که به شرارت انسان معتقدند، لذا بحث می‌کنند که چگونه می‌توان شر و ظلم انسان‌ها را به حداقل رساند.

استاد دروس عالی حوزه سپس به تبیین نگاه تمدن اسلامی به مفهوم انسان پرداخت و اظهار کرد: انسان در نگاه اسلام، خلیفه خدا بر روی زمین است که سرشت او بر عدالت و نه بر ظلم نهادینه شده، اما گاهی ظلم از بُرون بر انسان تحمیل می‌شود.

وی افزود: اکنون باید گفت نخستین محیطی که انسان عادل در آن رشد می‌کند، محیط خانه و سپس خانواده پاک است، به بیان دیگر لازم است تا قبل از مفهوم خانواده، به مفهوم مسکن، بیت و خانه و اهمیت آن توجه داشت و آن را تبیین کرد.

آیت‌الله اراکی در ادامه به بیان برخی روایات توجه داد و افزود: در برخی روایات ما، از ازدواج به «ما بُنی فی الاسلام بیت افضلُ مِن النّکاح» تعبیر شده، به این معنا که ازدواج ساختن نهاد خانه است.

خانه در نگاه غربی‌ها خوابگاه است

وی اضافه کرد: خانه در نگاه غربی‌ها خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف می‌شود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه عنوان کرد: در نگاه اسلامی و بر پایه تقسیم کار، مسئول درون خانه، خانم خانه و مسئول برون خانه، مرد است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این که می‌گویند مسجدِ زن، خانه‌اش است یا توصیه می‌شود زن از خانه بیرون نیاید، به معنای حبس خانم در خانه نیست، بلکه به معنای عدم ترک محل مسئولیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس به تفاوت نگاه تمدن اسلامی و تمدن غربی به ازدواج توجه داد و تصریح کرد: ازدواج در تمدن غربی، زندگی کردن دو نفر با خواسته‌های متفاوت با یکدیگر است، اما نگاه اسلام این است که دو نفر می‌خواهند در یک محیط و مسکن آرام، تبدیل به یک شخصیت واحد شوند.

مردسالاری در اسلام نداریم

وی با تأکید بر این که در اسلام مردسالاری وجود ندارد، اظهار کرد: در نگاه اسلام تعبیر «جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً» در خانواده و همچنین خدمتگزاری زن و شوهر و فرزندان مطرح است، به بیان دیگر زن و شوهر در نگاه اسلام هر دو فدای همدیگر می‌شوند و این اتحاد شخصیتی به همه اعضای خانواده نیز منتقل می‌شود، ضمن آن که زن و شوهر می‌توانند بر اساس وحدت شخصیت در آخرت هم به یکدیگر ملحق شوند.

وی یادآوری کرد: بر این اساس خانواده اسلامی و اصیل بر مبنای یک بافت واحد شکل می‌گیرد و آن گاه، همراهی و همکاری در بین اعضای خانواده نیز دیده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که بسیاری از آفات مانند عدم فرزندآوری به دلیل خودخواهی و زیر بار مسئولیت خانه نرفتن، دامنگیر جامعه شده است، تصریح کرد: دشمنان به خوبی به این موضوع پی برده‌اند که منبع قدرت جوامع اسلامی در خانه و خانواده است، لذا تلاش می‌کنند تا این منبع قدرت را دچار خدشه کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خواستار نقش‌آفرینی رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی، حوزوی و تحقیقاتی در تبیین بیشتر نقش راهبردی خانه و خانواده در تضمین و افزایش قدرت و اقتدار جوامع اسلامی شد.

وی در پایان با اشاره به این که بر اساس آیات قرآن، مرکز انتشار خیر، ارزش‌های متعالی و تحقق حاکمیت امامت عدل، «اهل البیت» هستند، اظهار کرد: ضروری است تا اهل علم و تحقیق توجه بیشتری به تبیین نقش‌آفرینی حکومت‌های عدل الهی مانند حکومت انبیاء داشته باشند و آن را برای مردم بازگو کنند.

اخبار مرتبط:
معاون احمدی نژاد: مشارکت مَردم در انتخابات نشان داد آنها هنوز ناکارآمدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند
معاون احمدی نژاد: مشارکت مَردم در انتخابات نشان داد آنها هنوز ناکارآمدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند

فروزنده گفت: مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رای نشان دادند که هنوز ناکارآمدی دولت قبل و خدماتی که طی دو سال و نیم از سوی دولت آقای رئیسی انجام شده را فراموش نکرده‌اند.

مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری دیدار کرد
وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری دیدار کرد

وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیدار کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است