کد خبر : 291898
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - 13:02
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

واکنش‌ها به سخنان جنجالی علیرضا پناهیان

اهانت اخیر پناهیان به پیامبر اسلام و حضرت علی از آنتن تلویزیون با واکنش‌های بسیاری همراه شده است.

واکنش‌ها به سخنان جنجالی علیرضا پناهیان

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جماران نوشت: انتقادات به پناهایان ادامه دارد و او را باید یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌های این هفته دانست. ماجرا این است که علیرضا پناهیان در برنامه سحرگاهی «ماه من» شبکه سه سیما در سخنانی درباره حضرت علی (ع) و پیامبر (ص) از الفاظی استفاده کرد که مورد انتقادات جدی قرار گرفت.

واکنش‌ها وانتقادات به این اظهارات عجیب آن هم از آنتن تلویزیون بسیار بود اما در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

هادی سروش در یادداشتی در جماران نوشت: « هر دم از این باغ بری می‌رسد ، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد !! صاحب آنتن زنده و مویَد من جمیع الجهات ، بار دیگر شگفتی آفرید!! ایشان ! بعد از ارائه نظریه “تقدم ولایت بر عدالت” و “استواری بعثت برقدرت ونه اخلاق” ، در سحر ماه مبارک رمضان در برنامه زنده رسانه فراگیر حکومتی دادِ از “تلخی گوشت پیامبر و علی” زد!! سخن ما این است ؛ باتهمتِ “گوشت تلخ” به شیرین ترین های هستی، نمیتوانید تلخ های تان را شیرین کنید! و دیگر سخنی نداریم .»

 رسول جعفریان، مورخ، در واکنش به اظهارات پناهیان درباره پیامبر نوشت: «بازی با تاریخ اسلام، یکی از خطرناک ترین کارهایی است که عده ای منبری بی دانش، به دلیل نخواندن درست فقه و قواعد اجتهاد انجام می دهند. آنها با استناد به هر رطب و یابس تاریخی، اصول محکم دینی استخراج می کنند. سیما هم که دربست در اختیار است و فرصتی برای ترویج اباطیل و منکرات.»

هومان دوراندیش در سایت عصر ایران نوشت: « آقای پناهیان به میدان آمده  تا به خیال خودش ثابت کند پیامبر اسلام هم مثل راست‌گرایان رادیکال خودمان بود که هنری ندارند جز تولید نفرت و بیزاری در دل‌های مردم.    راست رادیکال به عنوان متولی اصلی امور کشور، آشکارا در تنگنا قرار دارد. مصایب اقتصادی کشور نیاز به توصیف ندارد. مذاکرات دولت رییسی با غربی‌ها، نتیجۀ مثبتی در بر نداشته و این ناکامی به این معناست که سیاست خارجی به داد اقتصاد کشور نرسیده. در داخل کشور هم کسی با راست رادیکال میانۀ خوبی ندارد. از خاتمی و سید حسن خمینی گرفته تا ناطق نوری و علی لاریجانی.   در واقع باید گفت راست رادیکال با هیچ یک از این افراد میانۀ خوبی ندارد چراکه همۀ آن‌ها را مشمول پروژۀ خالص‌سازی کرده. بنابراین برای راست‌گرایان افراطی محترم، هیچ رفیقی باقی نمانده. بنابراین چه بهتر که به دروغ بگوییم پیامبر گرامی اسلام هم، که مظهر تدبیر و  حُسن خلق بود، مردی بود بی‌رفیق! شبیه ما افراطیون این روزگار

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی و رسانه‌ای نیز در واکنش به اظهارات اخیر پناهیان نوشت: « هر چه امثال من برای تصویر چهره‌ای دلنشین و لطیف و سلیم از اسلام برای فرزندان و مخاطبان خود تلاش می‌کنیم، منبری‌هایی مثل شیخ علی‌رضا پناهیان با اظهارات حلاوت‌سوز خود آن را پنبه می‌کنند! قاعدتاً امثال من، اسلام مورد نظر او را اسلام را نمی‌دانیم و او هم متقابلاً، اسلام مورد نظر ما را اسلام نمی‌داند!

ممکن است کسی بگوید؛ چه جای گله و شکایت؟ این به آن در! اما متأسفانه اصلاً شرایط برابری با او نداریم. او از یک طرف از امکانات دولتی و تریبون‌های رسمی برای بیان نظرات خود برخوردار است که ما برخوردار نیستیم. از طرف دیگر، نظرات خشونت‌محورانۀ امثال او که در عمل هم کم و بیش پیاده شده، جمعیت بزرگی را علیه دینداری برانگیخته و مخاطبان پیشاپیش علیه نظرات امثال من داوری دارند و در تعریف و تبیین اسلام، حق را به او می‌دهند!

عامل سومی هم که در این میان بسیار مؤثر است، فعالیت بی‌وقفۀ اسلام‌ستیزان قدیم و جدیدی است که در توصیف دین همۀ مرز‌های معرفتی و منصفانه را در نوردیده‌اند و عملاً به یاری امثال آقای پناهیان برخاسته‌اند با این گمان باطل که اگر دین از ذهن و اجتماع ما برچیده شود، همای سعادت بر این سرزمین بال می‌گسترد! لذا آنان هم برای رماندن نسل جوان از امر دیانت همان تفسیری را از اسلام ترویج می‌کنند که امثال آقای پناهیان در تریبون‌های رسمی تبلیغ می‌کنند.

بدین ترتیب او در کارش موفق است و امثال من تنها مانده‌ایم!»

آیت الله عندلیب همدانی استاد حوزه علمیه قم نیز از دیگر کسانی است که به سخنان اخیر پناهایان واکنش نشان داد.  او نوشت: « پناه به خداوند می‌برم از هتاکی و بی ادبی و جسارت به ساحت مقدس نبی رحمت و محضر مبارک امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) لقب گوشت تلخ سزاوار خود این گویندهٔ جسور است.»

اخبار مرتبط:
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم

نامزد دور دوم انتخابات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی تنها دستگاهی است که رئیس آن نمی‌تواند کسی را عزل کند، این امکان دارد که معاون نظارت، قوانین و کارشناسان خودشان را جابه‌جا کنند، اما یک نماینده مجلس محکم می‌تواند در برابر رئیس مجلس هر چیزی را در چارچوب شرع، قانون و ادب بگوید، رئیس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم. بنابراین ظرفیتی که برای اداره مجلس گذاشته شده است، یک ظرفیت مشارکت عمومی و اداره جمعی هست نه اداره فردی!

معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لایحه حجاب کماکان محل بحث جامعه و دولت و مجلس است. روزنامه کیهان نیز می گوید که نیازی به قانون در حوزه‌ی حجاب نداریم و باید رفتار دیگری صورت بگیرد. از سوی دیگر حساسیت جامعه نیز نسبت به مسائل این چنینی باعث بروز برخی نارضایتی‌ها شده است.

رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است
رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است

یک نماینده مجلس گفت: حدس و پیش‌بینی‌ام این است که مجلس بعدی بیشتر از این درگیر حواشی خواهد بود و تسویه حساب‌های درون حزبی و گروهی انجام خواهد شد. تسویه حساب‌هایی که از الان شروع شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است