کد خبر : 291105
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - 14:02
چاپ

آقامیری: پارک قیطریه زمین وقفی محسوب نمی‌شود، وقف‌نامه‌ای هم ندارد / ساخت مسجد در پارک اشکال شرعی ندارد

عضو شورای شهر تهران که یکی از موافقان ساخت مسجد در پارک قیطریه است مدعی شده که این پارک وقفی نیست و وقف‌نامه هم ندارد.

آقامیری: پارک قیطریه زمین وقفی محسوب نمی‌شود، وقف‌نامه‌ای هم ندارد / ساخت مسجد در پارک اشکال شرعی ندارد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایلنا نوشت: مدیریت شهری تهران سال جدید را با یک چالش مهم شروع کرده است؛ موضوع ساخت مسجد در ضلع شمالی بوستان قیطریه در منطقه یک پایتخت که مخالفت‌هایی را در میان اهالی منطقه، اعضای شورای شهر و دوستداران محیط‌زیست برانگیخته است. ماجرا از این قرار است که در سال‌های گذشته یکی از فعالان سیاسی پایتخت به نام «مرحوم محمود محتشمی‌پور» وصیت کرده بود که با بخشی از سرمایه‌اش، یک مسجد ساخته شود؛ البته در بعضی خبرهای منتشره مدعی شده بود، وصیت مرحوم محتشمی‌پور مبنی بر ساخت مسجد در مناطق کم‌برخوردار پایتخت بوده است، اما داماد او که توسط خود مرحوم به عنوان وصی تعیین شده بود، با شهرداری تهران به توافق رسیده است که هزینه ساخت یک مسجد در محله قیطریه را بدهد. البته صحت و سقم این ادعاها مشخص نیست و وصی مرحوم محتشمی‌پور نیز تا کنون  اعلام نظری در رسانه‌ها درباره موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران نداشته است، اما فخرالسادات محتشمی‌پور، دختر مرحوم محتشمی‌پور، اخیرا در صفحه خود در اینستاگرام در این‌باره نوشته است که «به عنوان یکی از وُرّاث مرحوم پدر عزیزم که در زندگی اهل کار خیر بود و برای پس از درگذشتش نیز وصیت کرده بود که با بخشی از اموالش مسجدی احداث شود، اعلام می‌کنم که اقدام صورت‌گرفته توسط وصی به هیچ وجه با مشورت و موافقت ما صورت نپذیرفته است و این کار را که مخل مصالح و منافع عمومی است، قطعا خیر نمی‌دانیم.»

بررسی مساله شرعی احداث مسجد در زمین واگذارشده به شهرداری 

زمین پارک قیطریه در سال ۱۳۵۸ توسط یک بانوی خیّر که او هم اکنون از دنیا رفته است، به‌منظور ایجاد بوستان عمومی به شهرداری تهران واگذار شده بود. «محمد توسلی» اولین شهردار پایتخت در دوره بعد از انقلاب اسلامی در این باره گفته است که «یک روز به من گزارش دادند که یک خانم، باغی در قیطریه دارند که علاقه‌مند هستند این باغ را به شهرداری اهدا کنند تا به پارک عمومی تبدیل شود. وقتی ایشان چنین پیشنهادی را مطرح کردند و با توجه به نگاه راهبردی ما برای توسعه فضای سبز، از این نظر استقبال کردیم. چون آنجا باغ بود باید به شکل پارک طراحی می‌شد و در نهایت به شکل پارک امروزی درآمد.»

در چنین شرایطی، این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شده است که با توجه به قصد شهرداری تهران برای ساخت مسجد در بخشی از پارک قیطریه، آیا این اقدام، تغییر کاربریِ زمین واگذارشده به شهرداری محسوب می‌شود؟ به عبارت دیگر، آیا ساخت مسجد در بوستان قیطریه هدف اصلی خیرِ واگذار کننده زمین این بوستان را نقض می کند یا خیر؟

این سوال ها را از حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمد آقامیری» عضو و رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران پرسیدیم و او در پاسخ به این مسئله از نظر شرعی پرداخت و توضیح داد: زمین پارک قیطریه به صورت کلی توسط یک بانوی خیّر به شهرداری واگذار شده است و زمین وقفی محسوب نمی‌شود و وقف‌نامه‌ای هم ندارد. بلکه هدف کسی که این زمین را واگذار کرده، استفاده از آن برای افزایش سرانه‌های بوستان‌های عمومی و فضای سبز شهر تهران بوده است.

وی افزود: وجود مسجد در یک بوستان، از جمله سرانه‌های خدماتی پارک‌ها و بوستان‌ها محسوب می‌شود و همان‌طور که هر بوستانی به زمین بازی کودکان و… نیاز دارد، قطعا یک بوستان فرامنطقه‌ای مثل پارک قیطریه، به مسجد هم نیاز دارد. البته درست است که همین حالا داخل بوستان مد نظر یک نمازخانه وجود دارد، اما مردم محله ضرورت دیده‌اند که در این پارک یک مسجد احداث کنند، البته ممکن است که برخی اهالی محله با این نظر مخالف باشند، اما یک خیّر هزینه ساخت این مسجد را قبول کرده است.

آقامیری همچنین تاکید کرد: ساخت مسجد در داخل بوستان‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای پایتخت موضوع جدیدی نیست و براساس مصوبه سال ۸۳ شورای شهر تهران، امکان مطالعه و مکان‌سنجی برای ساخت مسجد در داخل پارک‌ها هم وجود دارد. ضمن این که جابه‌جایی درختان یا نهال‌های مربوط به ساخت مسجد در یک پارک باید با نظارت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز انجام شود، اما این کار نیازی به تصویب کمسیون ماده ۷ شهرداری ندارد.

اخبار مرتبط:
دادستان کل کشور: طرح نور مورد تأیید ماست
دادستان کل کشور: طرح نور مورد تأیید ماست

دادستان کل کشور با بیان اینکه کلیات طرح نور فراجا مورد تأیید است و از اقدامات قانونی آنان حمایت می‌کنیم، گفت: برای اجرای صحیح طرح، دستورالعملی از سوی دادستانی کل تهیه شده و به‌زودی به فراجا ابلاغ می‌شود.

عضو شورای شهر: ساخت و ساز در پارک لاله متوقف شد
عضو شورای شهر: ساخت و ساز در پارک لاله متوقف شد

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ساخت و ساز در پارک لاله متوقف شد.

وزیرکشور: گواهینامه موتورسیکلت برای زنان در دستور کارمان نیست
وزیرکشور: گواهینامه موتورسیکلت برای زنان در دستور کارمان نیست

وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به خبرنگاران درباره گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان گفت که فعلا چیزی در دستور کار نیست.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است