کد خبر : 290899
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۴ - 14:18
دسته‌بندی : اسلاید، سیاسی
چاپ

معین‌الدین سعیدی، نماینده ردصلاحیت شده: افرادی که مهر بر روی پیشانی خود دارند، پدیده خطرناکی هستند / مردم سیستان و بلوچستان دلسوزی مسئولان را نمی‌خواهند، حق خودشان را می‌خواهند

نماینده ردصلاحیت مردم چابهار در مجلس گفت: من به این شکل به این قضیه نگاه نکردم اما یک مسئولی به استان می آید و در ظاهر متاثر هم می شود و بعد مشکلات وچالش های آن پهنه را از یاد می برد، ما اشک مسئولان را نمی خواهیم بلکه خواهان حق مردم هستیم. من نیت خوانی نمی کنم اما امیدوارم سفر آقای رئیسی از این دست سفرها نباشد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده ردصلاحیت شده: افرادی که مهر بر روی پیشانی خود دارند، پدیده خطرناکی هستند / مردم سیستان و بلوچستان دلسوزی مسئولان را نمی‌خواهند، حق خودشان را می‌خواهند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ خبرآنلاین با معین‌الدین سعیدی درباره ماجرای ردصلاحیتش گفت وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید:

سوال: آقای سعیدی حس شما درباره ردصلاحیت تان چیست؟

سعیدی: حس دوگانه‌ای است. از یک طرف فرصت خدمت برای پهنه‌ای که کمترین شاخص های توسعه ای را در کشور دارد، از من گرفته شد که از این مسئله خوشحال نیستم، اما احساس می کنم این ردصلاحیت از سوی مردم نبوده و اخیرا که به استان رفته بودم، استقبال عجیب و خودجوشی از من انجام دادند. نحوه مواجهه ای که با این خادم خود داشتند، بسیار افتخارآمیز بود و حس می‌کنم نکته مثبتی بود.

سوال: به شما گفتند چرا ردصلاحیت شدید؟

سعیدی: بله، البته مصادیق را عنوان نکردند، اما در جلسه‌ ای که با کارشناسان شورای نگهبان داشتیم، تعبیر دوستان این بود که موضع گیری های من باعث سیاه نمایی و سوء‌استفاده دشمنان شده است. این موارد را دلایلی می‌ دانستند که بنده صلاحیت حضور در مجلس آتی را ندارم.

سوال: غیر از شما برخی دیگر از نمایندگان فعلی در انتخابات مجلس ردصلاحیت شدند، درباره برخی از آنان شائبه‌هایی از تخلفات مالی شنیده می شود، درباره ی شما هم گفته شده است؟

سعیدی: من در این جلسات هم عنوان کردم، اگر هرگونه نقطه خاکستری در عملکر مالی بنده وجود دارد، من را در دروازه دولت دار بزنید. این موضوعات مطرح نبوده اما نوع عملکرد من به گونه ای بوده که به تعبیر آنان صلاحیت نداشتم.

سوال: نطق‌های شما هم باعث ردصلاحیت تان شده است؟

سعیدی: دوستان به شدت روی آب رودکی که در اوایل کار مجلس خوردم، ایراد گرفتند، به خصوص آنکه من گفته بودم اتفاقاتی برای یک بانوی عفیفه‌ رخ داده است. دوستان گفتند که شما هیچ مستنداتی برای اظهارات خود ارائه نکردید. از من دوبار در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت شد، یکی درباره همین مسئله بود و دیگری برای بحث فوت مهسا امینی بود که نیروی انتظامی از من شکایت کرد.

سوال: ماجرای این شکایت چه بود؟‌

سعیدی: من گفته بودم که ساختمان ارشاد امنیت بچه های ما را به خطر انداخته است. بنده منتقد گشت ارشاد و نظایر آن بودم که دوستان معتقد بودند در آن شرایط ملتهب، بیان این اظهارات کار درستی نبود. ولی من کماکان معتقد هستم که این روش‌ها باعث جذب جوانان نخواهد شد و باعث دوری بیشتر آنان حتی از دین می‌شود.

سوال: گفته می‌شود بسیاری از نمایندگان از بیان نظرات خود در مجلس می‌ترسند چون ممکن است صلاحیت شان برای مجلس بعدی تایید نشود. شما این مسئله را قبول دارید و یا مشاهده کردید که نمایندگان در جلسات خصوصی یک نظر دیگری بدهند و در صحن حرف دیگری بزنند؟

سعیدی: بارها و بارها چنین دوگانگی هایی را شاهد بودیم. بارها می گفتند که شما سر نترسی دارید ولی ما ملاحظاتی داریم، البته این گونه نیست که فقط منتقدان دولت و ساختار اجرایی رد صلاحیت شده باشند و حتی افراد سینه چاک دولت نیز از تیغ رد صلاحیت بی بهره نبودند. اما افرادی که در بیان مطالبات مردم تعارف و مسامحه‌ای نکردند، تیغ ردصلاحیت بیشتر بود.

سوال: برخی از نمایندگانی که ردصلاحیت شدند، گفتند که به نام آنان رأی در صندوق آرا ریخته شده است. برای شما هم این طور بود؟

سعیدی: بله، بله.

سوال: چقدر بوده است؟

سعیدی: تعداد آن نمی دانم، در حوزه انتخابیه من مشارکت فوق العاده پایین بود.

سوال: جزء آرای باطله بود دیگر؟

سعیدی: بله، مشارکت در این دوره از انتخابات به شدت کاهش پیدا کرده بود.

سوال: دلیل آن عدم حضور شما بود؟

سعیدی: یکی از دلایل بود. اما من دوستانی در شهرستان های دیگر دارم که از تعرفه هایی که به نام من و آقای رشیدی کوچی در صندوق ریخته شده بود، عکس می فرستادند.

سوال: در حالی که از یک استان نیستید.

سعیدی: بله، برای من نیز جای سوال دارد، این عکس ها از حوزه هایی ارسال شد که فکر می کردم هیچ شناختی از بنده یا حتی حوزه پهناور من نیز نداشته باشند.

سوال: اگر تاییدصلاحیت می شدید، رای می آوردید؟

سعیدی: بله، حتما با یک تفاوت بسیار فاحش نسبت به دور گذشته.

سوال: فردی که رأی آورده به لحاظ گرایش سیاسی مقابل شماست؟

سعیدی: ایشان از عضو شورای ائتلاف و از نخبگان منطقه هستند. در دور قبل هم رقیب بنده بودند.

سوال: در دوره های قبل که نمایندگان ردصلاحیت می شدند، رئیس مجلس تلاش می کرد که با شورای نگهبان لابی کند تا تعداد ردصلاحیت شدگان را کمتر کند. آقای قالیباف این دوره کاری انجام داد؟

سعیدی: تعدادی از همکاران ردصلاحیت شده خدمت ایشان رفتند و قول پیگیری هایی را دادند اما عملا در جریان رایزنی ها و نتیجه عمل او نیستم. بنده نیز به ایشان مراجعه کردم.

سوال: چند نفری تایید صلاحیت شدند.

سعیدی: بله، تعدادی از ردصلاحیت شدگان تایید شدند. ابتدا ۲۶ نماینده ردصلاحیت شده بودند که سپس تعدادی از آنان تایید شدند. اما در مرحله آخر شورای نگهبان یکی دونفر دیگر را هم ردصلاحیت کرد.

سوال: خودتان تلاشی برای تایید صلاحیت کردید؟

سعیدی: بله، روز اولی که ردصلاحیت شدم احساس کردم که باری از روی دوش من برداشته شده است.

سوال: شما را هیات اجرایی ردصلاحیت کرد؟

سعیدی: خیر، هیات نظارت. بنای من بر پیگیری نبود اما زمانی که مراجعه عجیب مردم را مشاهده کردم و بانوی پیری از دشتیاری تماس گرفت و گریه کرد. در این هنگام احساس کردم که وظیفه دارم ردصلاحیت خود را پیگیری کنم.

سوال: آقای سعیدی پس از هفتم خرداد چه می کنید؟

سعیدی: واقعا نمی دانم. بنده کارمند جهاد کشاورزی هستم و شاید به عنوان کارشناس در یکی از روستاهای منطقه مشغول شوم و برنامه ریزی خاصی ندارم.

سوال: ممکن است برگردید به جهاد کشاورزی یا به تهران بیایید؟

سعیدی: نمی دانم، چو فردا شود فکر فردا کنیم.

سوال: آقای سعیدی، نظر شما درباره ترکیب مجلس دوازدهم و تفاوت های آن با مجلس یازدهم چیست؟

سعیدی: من قبل از آنکه نگران ترکیب مجلس آینده باشم، نگران حاکم شدن روحیه ریا در بین مسئولان اجرایی و تقنینی هستم. من نمی توانم پدیده انسان هایی که مهر بر روی پیشانی خود دارند را درک کنم، به نظرم این ها پدیده خطرناکی باشند. ما از امام راحل، عارف تر و زاهد تر کسی را نداشتیم اما پیشانی ایشان از این مهرها نداشت.

نمی خواهم این مسئله را به کل تعمیم بدهم اما بسیاری از افرادی که اینگونه ظاهرسازی کرده و ریش آنچنانی می گذارند، گاها مشاهده می کنیم که در اغلب فسادها نقش بی بدیلی دارند و بسیار بسیار نگران حاکم شدن روحیه ریا هستم.

اینکه به من گفته شود که به علت ردصلاحیت شدن، محبوب تر خواهی شد همه را باید به فکر بی‌اندازد. چرا این اتفاق باید بی افتد؟ از ۴۰ درصد مردمی که پایی صندوق آرا آمدند تشکر می کنم اما باید فکر کنیم که چرا ۶۰ درصد مردم نیامدند. اگر این مسئله را آسیب شناسی نکنیم، پدیده خطرناکی است.

اما درباره ترکیب مجلس دوازدهم، من بلوچ هستم و بلوچ ها انسان های خوش بینی هستند؛ با این حال زمانی که برخی از گزاره ها را کنار هم می گذارم، شاید من بلوچ هم خوش بین نباشم. امیدوارم که اشتباه کرده باشم.

سوال: یعنی فکر می کنید که مجلس آینده، مجلس متشتتی خواهد بود و فراکسیون اکثریت نخواهد داشت؟ نبود فراکسیون اکثریت مسئله بدی است؟

سعیدی: خیر، من تنوع درآرا و سلیقه ها را یک عنصر مثبت تلقی می کنم و به نظرم یکدست شدن برای مجلسی که محل تضارب آرا است، مفید نباشد. اما من پدیده‌ای را مشاهده می کنم که فردی که به تازگی منتخب مردم شده است؛ دست روی نقاط ناراحت کننده مردم می گذارد.

در حال حاضر، آقایان از فضای مجازی تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام و… برای تبلیغات استفاده کردند اما بلافاصله بحث ادامه محدودیت ها را بیان می کنند. این مسئله اخلاقا درست نیست. فردی که در مجلس یازدهم مباحثی را تحت عنوان ازدواج دختران ایرانی با خارجی ها مطرح کرده بود، از کم کردن ۳ میلیون تومان از حساب مردم به خاظر بی حجابی سخن گفته است. زمانی که چنین رویه هایی را مشاهده می کنید، قطعا نگران می شود اما امیدوارم که قاطبه مجلس به گونه ای باشد که مطالبات واقعی مردم را پیگیری کند.

سوال: مجلس یازدهم نیز آش دهان سوزی نبود.

سعیدی: نگران هستم که در مجلس آینده حسرت همین مجلس ضعیف را بخوریم و این مسئله نگران کننده است.

سوال: از عمر دولت آقای رئیسی حدود دو سوم آن گذشته است، شما سال ۱۴۰۳ را برای دولت ایشان چطور پیش بینی می کنید و در مدت باقی مانده چقدر از وعده های ایشان محقق خواهد شد؟

سعیدی: من در عین حال که منتقد تمام قد رویکردهای دولت آقای رئیسی هستم اما مزیت‌هایی که داشت را عنوان کردم مثلا به حوزه آب‌رسانی مناطق محروم توجه داشتند، فعال کردن بازارچه‌های مرزی و … که قابل تقدیر هستند. اما به صورت کلی کافی است که وعده‌های دولت آقای رئیسی را در کنار این وضعیت بسیار وحشتناکی که به لحاظ مدیریت اقتصادی کشور مشاهده می‌کنیم بگذاریم آن وقت فاصله بسیار زیاد شعار تا عمل رخ نمایی می کند.

شما بلافاصله بعد از انتخابات شاهد افزایش ارز و طلا بودید، البته در وزارت جهاد کشاورزی تلاش می شود تا کالاهای اساسی تورم لجام گسیخته را تجربه نکنند اما نگرانی های زیادی وجود دارد. سرانه مصرف گوشت کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و با این قیمت ها و این حیف و میل ها بسیار سال سختی را پیش بینی می کنم. همچنین آقای رئیسی در خوزستان بیان کردند که مبادا بشنوم فسادی در مجموعه اجرایی وجود داشته باشد، چای دبش در بغل گوش شما اتفاق افتاد. مسائلی مانند آن…

سوال: نشنیدند ایشان.

سعیدی: نمی دانم اما از مجلس هم آنچنان که باید صدایی شنیده نشد تا مردم احساس بکنند این موارد پیگیری می شود. من فکر می کنم که مورادی هستند که تا کنون کشف نشده باشند. همچنین کارشناسان معتقدند که ما یک گردش مالی ۴۷ هزار میلیارد تومانی در ماجرای فیلترشکن ها داریم. آیا محدودیت شما باعث عدم استفاده مردم از فیلترشکن ها شد؟ خیر، مردم به از فیلترشکن ها استفاده می کنند اما سود آن به جیب کاسبان فیلترینگ می رود. این دوگانگی ها پذیرفتنی نیست و مردم نیز همه این موارد را مشاهده می کنند. امیدوارم شاهد تغییرات بنیادی در دولت باشیم.

سوال: نوع برخورد آقای رئیسی را با نمایندگان و پیگیری مطالبات آن را چطور دیدید؟

سعیدی: جا دارد از آقای رئیسی تقدیر کنم و این نفس حضور رئیس جمهور در میان مردم سیل زده امر مبارکی است اما از آن مهم تر رویکردهایی است که برای کمتر شدن درد مردم باید اتخاذ شود. رخدادهایی طبیعی زیادی را ما در سیستان و بلوچستان شاهدیم که از نظر من قهر طبیعت نیستند بلکه سوءمدیریت هستند. اگر ما ساختارهای مدیریت بحران را در آن منطقه ایجاد بکنیم مشکلات به این شکل رخ نخواهد داد.

آقای رئیسی و وزرای ایشان به سیستان و بلوچستان آمدند اما زیرساخت های اساسی ما در حوزه کشاورزی، راه و بخشی از فضای آموزشی و ورزشی آسیب دیدند. این ساختارها با آمدن و گرفتن چند عکس یادگاری مرتفع نمی شود مگر آنکه دولت تشکیل جلسه بدهد و ردیف های خاصی برای جبران خسارت ساختارهای نحیف آن پهنه درنظر بگیرد.

سوال: بر این باورید که حضور دولتمردان در سیستان و بلوچستان بیشتر برای گرفتن عکس یادگاری بوده است؟

سعیدی: من به این شکل به این قضیه نگاه نکردم اما یک مسئولی به استان می آید و در ظاهر متاثر هم می شود و بعد مشکلات وچالش های آن پهنه را از یاد می برد، ما اشک مسئولان را نمی خواهیم بلکه خواهان حق مردم هستیم. من نیت خوانی نمی کنم اما امیدوارم سفر آقای رئیسی از این دست سفرها نباشد.

اخبار مرتبط:
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم
انتقاد ۲ نامزد انتخابات مجلس از قالیباف/ مجتبی رحماندوست: رئیس مجلس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم

نامزد دور دوم انتخابات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی تنها دستگاهی است که رئیس آن نمی‌تواند کسی را عزل کند، این امکان دارد که معاون نظارت، قوانین و کارشناسان خودشان را جابه‌جا کنند، اما یک نماینده مجلس محکم می‌تواند در برابر رئیس مجلس هر چیزی را در چارچوب شرع، قانون و ادب بگوید، رئیس حق ندارد بگوید که تو را یک روز از حضور در مجلس محروم یا عزل می‌کنم. بنابراین ظرفیتی که برای اداره مجلس گذاشته شده است، یک ظرفیت مشارکت عمومی و اداره جمعی هست نه اداره فردی!

معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
معین‌الدین سعیدی: اختلاس چای دبش و باغ ازگُل بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لایحه حجاب کماکان محل بحث جامعه و دولت و مجلس است. روزنامه کیهان نیز می گوید که نیازی به قانون در حوزه‌ی حجاب نداریم و باید رفتار دیگری صورت بگیرد. از سوی دیگر حساسیت جامعه نیز نسبت به مسائل این چنینی باعث بروز برخی نارضایتی‌ها شده است.

رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است
رشیدی‌کوچی: مَجلس بعدی، مجلس تسویه حساب‌ها است

یک نماینده مجلس گفت: حدس و پیش‌بینی‌ام این است که مجلس بعدی بیشتر از این درگیر حواشی خواهد بود و تسویه حساب‌های درون حزبی و گروهی انجام خواهد شد. تسویه حساب‌هایی که از الان شروع شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است