کد خبر : 276937
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - 13:23
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

کامبیز نوروزی: حتی نیروی انتظامی هم اجازه تفتیش کیف و موبایل افراد در خیابان را ندارد، چه برسد به حجاب‌بانان در مترو

یک حقوقدان گفت : در وهله نخست باید توجه داشت، حجاب‌بان‌ها از منظر حقوقی هیچ ماهیت معینی ندارند. حجاب‌بان‌ها، نیروی انتظامی نیستند، ضابط دادگستری نیستند؛ بنابراین به‌‌طور کلی هر اقدامی که حجاب‌بان‌ها انجام دهند، غیرقانونی است. اینکه یک دستگاه دولتی مثل وزارت کشور آنها را مامور کرده باشد یا نه، به معنای قانونی بودن آنها نیست.

کامبیز نوروزی: حتی نیروی انتظامی هم اجازه تفتیش کیف و موبایل افراد در خیابان را ندارد، چه برسد به حجاب‌بانان در مترو

به گزارش سایت خبری مدارا؛ کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده است، اقدامات حجاب بان ها را غیر قانونی دانسته است.

در روزهای گذشته پایگاه خبری جماران در گزارشی از وضعیت متروی تهران، از چک کردن گوشی‌های همراه شهروندان، تصویربرداری با دوربین‌های جیبی و پایه‌دار، تجسس کیف های مردم و … توسط حجاب بان ها خبر داده بود، که واکنش های زیادی را به همراه داشت.

در همین راستا کامبیز نوروزی، در یادداشتی در نقد این رویه، فعالیت حجاب بان ها را غیر قانونی دانسته و معتقد است حجاب‌بان‌ها از منظر حقوقی هیچ ماهیت معینی ندارند.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در وهله نخست باید توجه داشت، حجاب‌بان‌ها از منظر حقوقی هیچ ماهیت معینی ندارند. حجاب‌بان‌ها، نیروی انتظامی نیستند، ضابط دادگستری نیستند؛ بنابراین به ‌طور کلی هر اقدامی که حجاب‌بان‌ها انجام دهند، غیرقانونی است.

اینکه یک دستگاه دولتی مثل وزارت کشور آنها را مامور کرده باشد یا نه، به معنای قانونی بودن آنها نیست. ساختار انتظامی کشور ساز و کارهای مشخص دارد و به‌ طور خاص، نیروی انتظامی با قوانین و مقررات مشخصی که دارد می‌تواند در خیابان‌ها در حدود قانون انجام وظیفه کند.

حجاب‌بان‌ها اساسا، هیچ اختیاری ندارند، حتی برای اجرای برخی ادعاها که عنوان می‌شود که می‌توانند تذکر لسانی بدهند، اختیاری ندارند. تذکر لسانی را هر شهروندی می‌تواند بدهد، اما اینکه یک گروه سازمان یافته مامور شود، با لباس‌های مشخصی بایستند و اقدام به تفحص وسایل خصوصی افراد کنند، مطلقا غیرقانونی است.

حتی نیروی انتظامی هم اجازه تفتیش کیف دستی افراد در خیابان، بررسی وسایل آنها، طلب کردن رمز و پسورد خصوصی موبایل افراد و… را ندارد، چه برسد به گروهی که در اثر یک بدعت غیرمتعارف به نام حجاب‌بان فعالیت می‌کنند، گروهی که نه وظیفه قانونی داشته و نه مسوولیت قانونی دارند و اگر مردم بدانند، تعرض آنها به اشخاص از منظر کیفری می‌تواند قابل پیگیری باشد.

دولت و سازمان‌های رسمی اعلام می‌کنند که تکلیف حجاب الزامی یک تکلیف قانونی است. بگذریم از اینکه این ادعا تا چه اندازه صحیح است یا نه؟ اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن اینکه چرا برای اجرای مقررات حجاب الزامی، راه‌های غیرقانونی را انتخاب می‌کنند؟ بهتر نیست از مسیر قانون و رویکردهای قانونی وارد شوند؟ افراد و جریاناتی که معتقدند بی‌حجابی جرم مشهود است؟ آیا نمی‌دانند که قانون برای جرم مشهود تکلیف مشخصی برای ضابطان و نیروی انتظامی گذاشته است.

اما این گروه‌ها مدام راه‌هایی را انتخاب می‌کنند که فشارهای اجتماعی را تشدید کرده، روش‌های غیرقانونی را گسترش می‌دهند و نهایتا نارضایتی عمومی ایجاد می‌کنند.

وظیفه بنیادین دولت ایجاد نظم در جامعه است؛ روش‌هایی که گروه‌های خاص در جامعه اجرا می‌کنند، موجب توسعه بی‌نظامی و ناهنجاری‌های گسترده در جامعه است.

اخبار مرتبط:
حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده / ادعای دولت: فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است
حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده / ادعای دولت: فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

افزایش ۹۲ و ۱۳۳ درصدی بودجه مجمع جهانی اهل‌بیت و مجمع جهانی تقریب
افزایش ۹۲ و ۱۳۳ درصدی بودجه مجمع جهانی اهل‌بیت و مجمع جهانی تقریب

روزنامه اعتماد از افزایش ۹۲ و ۱۳۳ درصدی بودجه مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب خبر داده است.

ماجرای قرارداد پنهانی ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چینی‌ها / آقای زاکانی چنین قراردادهایی محرمانه نیستند، باید به مردم توضیح دهید
ماجرای قرارداد پنهانی ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چینی‌ها / آقای زاکانی چنین قراردادهایی محرمانه نیستند، باید به مردم توضیح دهید

دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران شاهد یکی از عجیب‌ترین و منحصربه‌فردترین جلسات پارلمان شهری بودیم. موضوع به قرارداد سنگین دو میلیارد یورویی با چین برای ورود اتوبوس و واگن مترو برمی‌گردد؛ قراردادی که از سوی اعضای شورای شهر با پرسش‌ها و ابهامات همراه شد و در عین حال گروهی از اعضای شورا در روز شوراها سعی در آبستراکسیون داشتند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است