کد خبر : 276224
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - 16:24
دسته‌بندی : اقتصادی، برگزیده ها
چاپ

آمار تولید نفت محرمانه شد / سند

​درحالی‌که آمارهای پرتناقضی از میزان تولید نفت توسط مدیران نفتی اعلام می‌شود، وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به معاونان خود و شرکت‌های تابعه به آن‌ها دستور داده اعلام تولید نفت ایران را سانسور کنند.

آمار تولید نفت محرمانه شد / سند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ میزنفت نوشت: در ابتدای دولت سیزدهم بود که گفته شد ظرفیت تولید نفت ایران به دوران پیش از تحریم‌ها بازگشته است؛ خبری که از سوی رسانه‌های دولتی، به افزایش تولید – ۳.۸ میلیون بشکه در روز – معنی شد. گرچه شرکت ملی نفت اعلام کرد منظور احیای «ظرفیت» بود و نه «میزان تولید» اما شکست‌های پی‌درپی در همین مورد هم باعث شد تا دیگر کسی به اعلام رقم تولید نپردازد.

با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم، ارقام مختلفی برای تولید نفت اعلام شد که مشخص نیست کدام درست و کدام غلط است؛ ارقامی که توسط مسئولان وزارت نفت راهی رسانه‌ها شد.

آمار تولید نفت محرمانه شد - میز نفت

اینکه رقم تولید، درست در روزهای تحریم اعلام شود به این دلیل بود که باید از صادرات نفت دستاورد ساخته می‌شد چراکه با توجه به ثابت بودن ظرفیت پالایشی کشور – ۱.۸ میلیون بشکه در روز –  بقیه عدد اعلامی به‌عنوان میزان صادرات روزانه نفت ایران معرفی می‌شد؛ به همین دلیل طبیعی بود که بجای اعلام صادرات نفت، رقم تولید بیان شود تا با این کد، میزان صادرات نفت مشخص شود.

حالا با تائید گزار «کاهش صادرات روزانه نفت ایران» و« عدم تحقق نیمی از درآمدهای نفتی در قانون بودجه ۱۴۰۲»، وزیر نفت در نامه‌ای اعلام کرده به‌هیچ‌عنوان میزان تولید نفت ایران اعلام نشود. نامه‌ای که به بهانه فشار اعضای اوپک به ایران جهت تثبیت تولید نفت نوشته‌شده است.

شاید در ظاهر، این بهانه خوبی برای مخفی کردن رقم تولید نفت ایران باشد، اما وزیر نفت فراموش کرده که اصولاً ایران از سهمیه تولید مشخص در اوپک مستثنی شده  چنین دلیلی نمی‌تواند منطقی باشد.

به نظر می‌رسد هدف اوجی از چنین دستوری، جلوگیری از مشخص شدن میزان فروش نفت است، درست برخلاف گذشته که تولید نفت  ایران بسیار روشن و شفاف توسط برخی مدیران نفتی روشن می‌شد.

اخبار مرتبط:
نقوی‌حسینی: امثال مهدی نصیری سرمایه‌های ما هستند و می‌توانند حفظ شوند
نقوی‌حسینی: امثال مهدی نصیری سرمایه‌های ما هستند و می‌توانند حفظ شوند

نماینده ادوار مجلس گفت: مصادیقی را دیدیم که فرد چند دوره نماینده مجلس، وزیر یا استاندار بوده، وقتی به یک دستگاهی برای پیگیری کار یا مشکلش می رود برخورد بدی با او می شود و کسی هم نیست که حرفش را گوش دهد. معتقدم این گروه از افراد سرمایه های انسانی هستند که می توانند حفظ شوند، نه آنکه با این حرف مواجه شوند که «نظام به تو میدان داد وگرنه تو کسی نبودی که در فلان جایگاه قرار بگیری».

کیهان: اصلاح‌طلبان طی روزهای گذشته قصد التهاب‌آفرینی داشتند
کیهان: اصلاح‌طلبان طی روزهای گذشته قصد التهاب‌آفرینی داشتند

روزنامه حسین شریعتمداری بار دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب و افراد نزدیک به این جریان را به التهاب آفرینی متهم کرد.

سایت اصولگرا: محمود نبویان، برای انتخابات ریاست مجلس اعلام آمادگی کرد / تعداد نامزدها به ۷ رسید
سایت اصولگرا: محمود نبویان، برای انتخابات ریاست مجلس اعلام آمادگی کرد / تعداد نامزدها به ۷ رسید

سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم گرچه در اختیار اصولگرایان است اما به نظر می‌رسد کم رقابت نداشته باشد؛ به ویژه آنکه جایگا ه سیاسی محمدباقر قالیباف در مجلس آینده به اندازه ابتدای مجلس یازدهم مستحکم نیست و با ورود نیروهای مخالف او به مجلس بعدی کارش به خصوص برای نگه‌داشتن جایگاه ریاست سخت خواهد بود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است