کد خبر : 295804
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - 11:41
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

سایت اصولگرا: محمود نبویان، برای انتخابات ریاست مجلس اعلام آمادگی کرد / تعداد نامزدها به ۷ رسید

سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم گرچه در اختیار اصولگرایان است اما به نظر می‌رسد کم رقابت نداشته باشد؛ به ویژه آنکه جایگا ه سیاسی محمدباقر قالیباف در مجلس آینده به اندازه ابتدای مجلس یازدهم مستحکم نیست و با ورود نیروهای مخالف او به مجلس بعدی کارش به خصوص برای نگه‌داشتن جایگاه ریاست سخت خواهد بود.

سایت اصولگرا: محمود نبویان، برای انتخابات ریاست مجلس اعلام آمادگی کرد / تعداد نامزدها به ۷ رسید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نامه نیوز نوشت: مجلس دوازدهم گرچه در اختیار اصولگرایان است اما به نظر می‌رسد کم رقابت نداشته باشد؛ به ویژه آنکه جایگا ه سیاسی محمدباقر قالیباف در مجلس آینده به اندازه ابتدای مجلس یازدهم مستحکم نیست و با ورود نیروهای مخالف او به مجلس بعدی کارش به خصوص برای نگه‌داشتن جایگاه ریاست سخت خواهد بود.

حالا گفته می‌شود که علاوه بر قالیباف، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری، مرتضی آقاتهرانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و حمید رسایی اعلام آمادگی کرده‌اند تا برای ریاست مجلس دوازدهم به رقابت بپردازند و گویا این چهره‌ها به منظور رایزنی با منتخبان مجلس دوازدهم جلسانی هم برگزار کرده‌اند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است محمود نبویان هم که به عنوان نفر اول تهران وارد مجلس بعدی خواهد شد، بدش نمی‌آید در این عرصه شرکت کند. در گزارش پیش رو به بررسی شانس هر یک از این نفرات برای کسب کرسی ریاست مجلس می‌پردازیم.

محمدباقر قالیباف

قالیباف در چهار سال گذشته نیروهای پیرامونی زیادی را از دست داده است و بسیاری از یارانش از او جدا شده‌اند. او در میان توده مردم هم اقبال گذشته را ندارد زیرا بر عملکردش در چهار سال مجلس یازدهم نقدهای زیادی وجود دارد. از سوی دیگر شخص او و خانواده‌اش حاشیه هم کم نداشته‌اند. همه این شرایط باعث شده است که موقعیت تو به نسبت چهار سال پیش تضعیف شده باشد اما با همه این اوصاف او هنوز حتما مهم‌ترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم است، به یک دلیل بزرگ؛ آنکه قالیباف در معامله‌گری سیاسی بسیار حاذق است کما اینکه در جریان انتخابات مجلس دیدیم که شورای ائتلاف به عنوان بازوی انتخاباتی او با جبهه پایداری به ائتلاف رسید. او در مجلس هم می‌تواند با بده‌بستان‌های سیاسی خاص خود بار دیگر رئیس مجلس شود اما نه به سادگی.

منوچهر متکی

یکی دیگر از گزینه‌هایی که قابلیت ریاست مجلس را می‌تواند داشته باشد منوچهر متکی است؛ فردی که بدنه اصلی اصولگرایی او را قبول دارند و سرلیست شورای وحدت نیروهای انقلاب هم بوده است. سابقه فعالیت سیاسی-دیپلماتیک متکی باعث ایجاد مقبولیتی زیاد برای او شده است. نیروهای اصیل اصولگرایی می‌توانند حامی متکی باشند. نیروهای مستقل نیز نگاه مثبتی به متکی دارند.

مرتضی آقاتهرانی

آقاتهرانی هم یکی دیگر از رقبای قالیباف است. شاید گفته شود به دلیل آنکه او در جریان انتخابات با قالیباف ائتلاف کرد، رقیب قالیباف محسوب نمی‌شود بلکه حامی‌اش خواهد بود اما به نظر می‌رسد که این‌طور نباشد زیرا ائتلاف جبهه پایداری آن هم طیف آقاتهرانی-محصولی با قالیباف صرفا استراتژیک بود و هیچ قرابتی میان پایداری‌ها با قالیباف وجود ندارد. تردیدی نیست جبهه پایداری‌ در مجلس دوازدهم با قالیباف به مشکل می‌خورد؛ کمااینکه گرچه در جریان انتخابات مجلس یازدهم پایداری‌ها راضی به سرلیستی قالیباف شدند اما در مجلس تندترین نقدها را علیه او می‌کردند. حالا پایداری می‌خواهد قدرت سیاسی خود را افزایش هم دهد و بعد از انتخابات راهش را از قالیباف جدا و مرتضی آقاتهرانی را به عنوان نامزد ریاست مجلس مطرح خواهد کرد.

حمید رسایی

فرد بعدی حمید رسایی است؛ فردی که به تندروی شناخته می‌شود و همیشه پرحاشیه بوده است. او در گذشته عضو جبهه پایداری بود اما از مقطعی به بعد عضویت تشکیلاتی در این گروه سیاسی ندارد. رسایی در انتخابات اخیر مجلس با شریان وارد انتخابات شد و سرلیست ائتلاف امنا بود؛ ائتلافی که علاوه بر شریان، رزما و چند گروه اصولگرای دیگر را در خود جای داده بود. شریان و امنا را باید حامیان دولت دانست؛ همان‌هایی که هم‌فکرانشان در ارکان مختلف دولت هم حضور دارند. رسایی را شاید بتوان نماینده حامیان دولت قلمداد کرد؛ همان‌هایی که با محوریت بذرپاش در شریان دور هم جمع شده بودند. گفتنی است رسایی چهارسال پیش و در جریان انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت شده اما حالا ضمن تأییدصلاحیت توانست رأی لازم برای ورود به مجلس دوازدهم را کسب کند.

سید محمود نبویان

نبویان بعد از آنکه به عنوان نفر اول تهران انتخاب شد، گویا اعتماد به نفس لازم برای ورود به رقابت ریاست مجلس را به دست آورده است. او چندی پیش احتمال ریاستش را رد کرده بود اما حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که او با تعدادی از منتخبان جدید را دور هم جمع کرده است و برای آنها از «ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» سخن گفته است. گفته می‌شود نبویان دنبال تشکیل «فراکسیون انقلاب اسلامی» است تا رسما در مقابل قالیباف قرار بگیرد.

مجتبی ذوالنوری

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون انقلاب مجلس گفته است که علاوه مجتبی ذوالنوری به او گفته که می‌خواد وارد رقابت ریاست مجلس شود. ذوالنوری سه دوره نماینده مجلس بوده و عمدتا در کمیسیون امنیت ملی فعالیت کرده است. او به مواضع تندش در حوزه سیاست خارجی و به آتش‌کشیدن برجام شهرت دارد و می‌شود او را نزدیک به رادیکال‌ها در نظر گرفت.

حمیدرضا حاجی‌بابایی

حاجی‌بابایی هم یکی دیگر از کسانی است که گویا بدش نمی‌آید بر کرسی ریاست مجلس دوازدهم تکیه بزند. او نماینده دوره‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس بوده است و حالا در مجلس یازدهم رئیس‌ کمیسیون برنامه و بودجه است. گفتنی است او وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی‌نژاد هم بوده است.

با تعدد نامزدهای ریاست مجلس حتما کار قالیباف به شدت سخت می‌شود و باید دید محمدباقر قالیباف می‌تواند با تعدادی از اینها به نوعی معامله سیاسی کند و تعدادی را از هم شکست دهد؟

اخبار مرتبط:
نویسنده روزنامه کیهان: قالیباف می‌توانست زندگی مرفهی داشته باشد، اما یک زندگی معمولی دارد / پژو پارس هم دارد / مسائل فرزندانش هم ربطی به او ندارد
نویسنده روزنامه کیهان: قالیباف می‌توانست زندگی مرفهی داشته باشد، اما یک زندگی معمولی دارد / پژو پارس هم دارد / مسائل فرزندانش هم ربطی به او ندارد

سعدالله زارعی نوشت: منزل قالیباف در شهرک شهید دقایقی است. من منزل او نرفته ام اما منزل شهید سلیمانی ، منزل آیت الله موحدی کرمانی و منزل محسن رضایی که کاملا" شبیه منزل قالیباف است رفته ام و انصافا" منزل متعارفی است که سپاه در اختیار آنان قرار داده است

۲۶۲ مدافع حقوق بشر ایرانی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند / ما با مَردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم
۲۶۲ مدافع حقوق بشر ایرانی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند / ما با مَردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم

۲۶۲ فمینیست و مدافع حقوق بشر با امضای بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. آنان در این بیانیه تاکید کرده‌اند «صلح بدون عدالت نمی‌تواند وجود داشته باشد، پس از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در راستای پایان دادن به اشغال‌گری و ایجاد صلح عادلانه برای فلسطینی‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر تلاش کند.».

امام‌جمعه شیراز: سند ۲۰۳۰ بچه‌ها را لیبرال و دموکراسی‌خواه بار می‌آورد
امام‌جمعه شیراز: سند ۲۰۳۰ بچه‌ها را لیبرال و دموکراسی‌خواه بار می‌آورد

نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار پاسخگویی مناسب به انتظار جامعه دینی برای تحول نظام آموزش و پرورش به سوی جهانی اسلامی شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است