کد خبر : 256968
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۰ - 15:30
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

نوبخت: گروهی تمامیت‌خواه و برانداز دنبال مشارکت پایین هستند

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه معتقد است که یک سری از این افراد تمامیت‌خواه هستند که تصور می‌کنند تنها خودشان توانایی حل مسائل را دارند، یعنی می‌گویند که مشارکت حداقلی، پیروزی حداکثری برایشان به ارمغان می‌آورد،گروه دیگر هم براندازها هستند که به دنبال مشارکت پایین هستند.

نوبخت: گروهی تمامیت‌خواه و برانداز دنبال مشارکت پایین هستند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ فارس نوشت: محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، با اشاره به انتخابات سالجاری کشور، گفت: انتخابات اسفندماه مجلس برای اینکه از یک رقابت منطقی برخوردار باشد، هم سازمان صداوسیما و هم دیگر ارکان و دست اندرکاران، مسئولیت‌ها و نقش‌های مهمی برعهده دارند.

بخش هایی از گفت و گوی نوبخت را در ادامه می خوانید:

احزاب برای حفظ جایگاه خود باید افراد با صلاحیت را برای انتخابات مجلس معرفی کنند.

برای شکل‌گیری این انتخابات رقابتی، همه این ارکان‌ انتخابات باید به دو موضوع پر اهمیت توجه کنند، ابتدا باید وضعیت جامعه مدنظر همه قرار گیرد که ما شرایط مطلوبی نداریم و نارضایتی‌هایی در عرصه‌های مختلف در مردم وجود دارد.

نکته دیگر این است که بدانیم که این نارضایتی‌ها قرار است با چه ابزاری رفع شود و آن نقش مجلس است که شاید می‌توان گفت یکی از پراهمیت‌ترین ارکان نظام، همین مجلس است.

یک بخش قابل‌توجهی از نارضایتی‌ها مربوط به بازنشستگان است و بنده معتقدم مجلس با همسان‌سازی حقوق‌ها می‌تواند رضایت مردم را جلب کند.

با همین روش، مجلس می‌تواند این ۸۰ میلیون نفر جمعیت را به گروه‌های مختلف تقسیم کند و برای هرکدام از این‌ها فرمول مناسب خود را در نظر بگیرد تا این نارضایتی‌ها را کاهش دهد.

احزاب برای حفظ جایگاه خود باید افراد با صلاحیت را برای انتخابات مجلس معرفی کنند.

اگر صداوسیما بتواند فضایی را مهیا کند تا همه جریان‌های سیاسی از رسانه ملی استفاده کنند، تردید نداریم که حضور مردم در انتخابات گسترده‌تر می‌شود.

بنده معتقدم که با رقابت مطلوب می‌توانیم حتی با کشورهای متخاصم هم از موضع بالاتر مذاکره کنیم.

توصیه حزب اعتدال و توسعه این است که افراد با توانایی بالا که می‌توانند خدمت کنند، به خاطر مردم در انتخابات نامزد شوند.

احزاب برای حفظ جایگاه خود افراد ناشایست را معرفی نکنند، چراکه شأنیت حزب خودشان را زیر سؤال می‌برند، بنابراین بهتر است بخشی از وظیفه تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به احزاب واگذار شود.

معتقدم اصلاح قانون انتخابات و به طور مشخص، همین پیش‌ثبت‌نام موضوع مثبتی است، چراکه باعث شناخت دقیق‌تر مردم از نامزدها می‌شود.

مشارکت زمانی حاصل خواهد شد که زمینه رقابت فراهم شود که سه وجه دارد؛ ابتدا شایستگان وارد شوند، دوم همه دست‌اندرکاران انتخابات نگاه واقع‌بینانه داشته باشند و سوم نامزدها نیز برنامه داشته باشند، در این شرایط نه تنها مردم برای انتخابات، بلکه مردم برای بازگشایی مجلس هم روزشماری می‌کنند.

کسانی که ادعای نافرمانی مدنی دارند، مدعی‌اند که افراد شایسته فرصت حضور در رقابت انتخاباتی را ندارند، اگر مردم به این نتیجه برسند که جریان فکری مطلوبشان در عرصه رقابت حضور دارند و با برنامه دقیقی هم آمده‌اند، آنگاه برای حضور در انتخابات لحظه‌ شماری می‌کنند.

یک سری از این افراد تمامیت‌خواه هستند که تصور می‌کنند تنها خودشان توانایی حل مسائل را دارند، یعنی می‌گویند که مشارکت حداقلی، پیروزی حداکثری برایشان به ارمغان می‌آورد،گروه دیگر هم براندازها هستند که به دنبال مشارکت پایین هستند.

اگر مشارکت پایین باشد، حتما جریانات محدودی از حق خود استفاده خواهند کرد و نماینده خواهند داشت.

مهمترین اثر مشارکت بالا، حضور عقل جمعی به جای عقل گروهی محدود در مجلس است؛ تأکید می‌کنم که مشارکت بالا در عرصه بین‌المللی پیام مهمی دارد، مثلا وزیر خارجه‌ای که پشتوانه قوی‌تر مردمی دارد، مورد مقبولیت بیشتری از سوی طرف خارجی قرار می‌گیرد.‌

می‌توانیم مجلسی را ایجاد کنیم تا نارضایتی‌ها را کاهش دهیم و نمایش پایداری نشان دهیم.

اخبار مرتبط:
موعود شمخانی با تودیع وثیقه آزاد شد
موعود شمخانی با تودیع وثیقه آزاد شد

موعود شمخانی در سال ۱۳۹۴ به سمت معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شده بود.

افزایش ۹۲ و ۱۳۳ درصدی بودجه مجمع جهانی اهل‌بیت و مجمع جهانی تقریب
افزایش ۹۲ و ۱۳۳ درصدی بودجه مجمع جهانی اهل‌بیت و مجمع جهانی تقریب

روزنامه اعتماد از افزایش ۹۲ و ۱۳۳ درصدی بودجه مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب خبر داده است.

حسن صباح که بود؟ / شخصیت اصلی سریال حشاشین را بشناسید
حسن صباح که بود؟ / شخصیت اصلی سریال حشاشین را بشناسید

یک پژوهشگر تاریخ گفت: اگر حسن صباح را منصفانه و بدون توجه به باورهای مذهبی‌اش مورد قضاوت قرار دهیم؛ می‌توان او را اندیشمندی توانا و فرماندهی قابل، دانست.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است