کد خبر : 231459
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - 18:13
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

«سیف العدل» رهبر جدید القاعده در ایران است

سازمان ملل متحد و امریکا ادعا کردند سیف العدل، رهبر جدید القاعده است و او هم اکنون در ایران اقامت دارد.

«سیف العدل» رهبر جدید القاعده در ایران است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه ادعا کرد شهروند مصری مقیم ایران به نام “سیف العدل” رهبر جدید القاعده است. قبلا دولت امریکا او را عضو کادر رهبری القاعده و مسوول بخش نظامی این گروه توصیف می کرد. واشنگتن همچنین برای دریافت اطلاعاتی از سیف العدل جایزه ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرده بود.

هنوز مقامات ایران درباره این ادعای جدید سازمان ملل متحد و دولت امریکا، واکنشی نداشته اند.

به گفته امریکا، بعد از کشته شدن “ایمن الظواهری” رهبر القاعده در حمله نظامی امریکا در سال ۲۰۲۲، سیف العدل رهبر جدید این گروه شد.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: برآورد ما با برآورد سازمان ملل متحد درباره اینکه رهبر جدید القاعده سیف العدل در ایران است متطابقت دارد.

سازمان ملل متحد روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد نظر غالب کشورهای عضو این است که سیف العدل به عنوان رهبر جدید القاعده انتخاب شد. در این گزارش ادعا شده او مقیم ایران است.

ادعای امریکا و سازمان ملل:

براساس گزارش سازمان ملل متحد هنوز القاعده به طور رسمی رهبر یا امیر خود را اعلام نکرده است. دلیل این موضوع حساسیت در برابر نگرانی مقامات طالبان در افغانستان است که دوست ندارند به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حمله موشکی به خانه اش در مرکز کابل اعتراف کنند.

امریکا در سال گذشته میلادی اعلام کرد در حمله موشکی به خانه ای در کابل، ایمن الظواهری رهبر القاعده را کشته است اما طالبان از این تایید این موضوع خودداری می کند.

در این گزارش سازمان ملل متحد ادعا شده است: سازمان سنی القاعده در برابر مسئله رهبری سیف العدل به دلیل  اقامتش در ایران به عنوان یک کشور دارای اکثریت شیعه، حساسیت دارد.

سیف العدل ۶۲ ساله افسر سابق نیروهای ویژه مصر و چهره برجسته در نسل اول القاعده به شمار می رود.
به گفته سازمان امریکایی “طرح مبارزه با افراط گرایی”، سیف العدل به ساخت قدرت عملیاتی القاعده کمک کرد و به برخی از افراد شرکت کننده در حملات ۱۱ سپتامبر در امریکا آموزش داد.

“علی صوفان” عضو سابق “مرکز مبارزه با تروریسم” در اف بی آی آمریکا (دفتر تحقیقات فدرال) ادعا کرد: سیف العدل از سال ۲۰۰۲ یا ۲۰۰۳ در ایران ساکن است. او در ابتدا در اقامت اجباری قرار داده شد ولی بعد از آن به اندازه ای آزاد شد که بتواند آزادانه به پاکستان سفر داشته باشد.

صوفان در مقاله ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله “سی تی سی” متعلق به “مرکز غربی مبارزه با تروریسم” منتشر کرد نوشت: سیف العدل یکی از نیروهای رزمی با تجربه در جنبش جهادی جهانی است. وقتی او دست به اقدامی می زند آن را با کیفیت بالایی انجام می دهد.

اخبار مرتبط:
ریاض به کمک واشینگتن به تل‌آویر نزدیک می‌شود
ریاض به کمک واشینگتن به تل‌آویر نزدیک می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود. بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش این یک جزء اساسی آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد.

روزنامه اصولگرا: جمهوری آذربایجان از نگاه پدرانه جمهوری‌اسلامی دارد سوءاستفاده می‌کند
روزنامه اصولگرا: جمهوری آذربایجان از نگاه پدرانه جمهوری‌اسلامی دارد سوءاستفاده می‌کند

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آنها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از سرپیچی ۳۰ نظامی اسرائیلی در حمله به رفح خبر داد
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از سرپیچی ۳۰ نظامی اسرائیلی در حمله به رفح خبر داد

۳۰ نظامی اسرائیلی ذخیره از گروهان چتربازان وابسته به تیپ چتربازان ارتش اسرائیل از دستور آماده شدن برای شرکت در حمله به رفح در جنوب نوار غزه سر باز زدند و به فرماندهان خود اطلاع دادند که به این مأموریت نخواهند رفت، زیرا «دیگر قادر به جنگیدن بیشتر نیستند». این بخشی از گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است