مراحل ساخت یک کشتی باربری چیست؟

در گذشته کلیه کشتی هایی که ساخته می شد چوبی بوده و تماما توسط نیروی انسانی ساخته می شدند.

حمل و نقل دریایی قرن هاست که به یکی از اصلی ترین روش های جا به جایی بارهای تجاری بین کشورها تبدیل شده است. لازمه
اینکه بارهای تجاری در امنیت کامل به مقصد خود برسند ساخت یک کشتی باربری مناسب و با کیفیت است. در صورتی که قصد
دارید تا در خصوص مراحل ساخت یک کشتی باربری اطلاعات بیشتری به دست آورید تا انتها با ما همراه باشید.

کشتی باربری
ساخت کشتی باربری از گذشته تا به امروز
یکی از صنایعی که طی قرن های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است صنعت کشتی سازی است. در گذشته کلیه کشتی هایی که
ساخته می شد چوبی بوده و تماما توسط نیروی انسانی ساخته می شدند. باتوجه به نبود صنعت بخار در آن سالها کلیه کشتی ها با پارو
و توسط نیروی انسانی نیز به حرکت در می آمدند. به مرور آهن و فولاد نیز با چوب ترکیب شدند و کشتی های مقاوم تری تولید شد.
در حال حاضر نیز بسیاری از کشتی های باری با حداکثر بخش های فولادی و آهنی ساخته می شوند که در ساخت آنها از ابزار آلات
و ماشین آلات مختلف نیز استفاده می شود. همچنین با رونق گرفتن صنعت بخار از موتورهای سوختی و بعضا برقی برای پیشران
های کشتی های باری استفاده شد.

ساخت کشتی باری چه مراحلی دارد؟

در این بخش به بررسی و توضیحات خلاصه در خصوص مراحل ساخت یک کشتری باری خواهیم پرداخت.
دریافت سفارش و تعیین نوع شناور مورد درخواست مشتری
در اولین قدم میبایست تا مشتری که میتواند یک شخص حقیقی یا حقوقی و یا حتی یک کشور خارجی باشد سفارش ساخت کشتی خود
را به طور دقیق ثبت نماید. در زمان ثبت سفارش می بایست قوانین مربوط به  نیز در قرارداد ساخت کشتی لحاظ شود، اگر
نمیدانید فوب چیست پیشنهاد میکنیم مقاله ای که تحت عنوان فوب چیست ; برای شما در نظر گرفته ایم را مطالعه کنید.
تعیین ماموریت،چگونگی و منطقه بهره برداری شناور
در زمان ثبت سفارش ساخت کشتی باری میبایست نوع ماموریت های مورد انتظار کشتی باربری مربوطه به همراه مناطقی که قرار
است کشتی در آنها فعالیت داشته باشد مورد بررسی و ثبت قرار گیرد.

فوب
تهیه مشخصات اولیه
پس از ثبت سفارش ساخت کشتی لازم است تا مشخصات اولیه کشتی براورد شود تا فرایند ساخت کشتی متناسب با مشخصات درج
شده آغاز شود.
تهیه طرح اولیه
پس از مشخص شدن اطلاعات اولیه، طرح اولیه ای از کشتی باربری مورد انتظار کشیده می شود.
طراحی نقشه عمومی
پس از طرح اولیه نوبت به طراحی نقشه عمومی به جهت ساخت کشتی باربری می رسد.
طراحی طرح نهایی
پس از اینکه نقشه عمومی به تایید مشتری رسید نوبت به طرح نهایی می رسد.
تعیین نوع تجهیزات و ماشین آلات
برای ساخت کشتی باربری مورد نظر به تجهیزات و ماشین آلات خاصی نیاز خواهد بود که پس از تایید طرح نهایی نوبت به انتهاب
این تجهیزات و ماشین آلات می رسد.

تایید نقشه ها در موسسات رده بندی

موسسات رده بندی نیز می بایست نظر و تاییدیه های استاندارد مورد نیاز از بابت ساخت کشتی را در این مرحله صادر کنند.
تطبیق تجهیزات و ماشین آلات با طرح کشتی
در ادامه راه نوبت بررسی و ارزیابی و تطبیق تجهیزات و ماشین آلات سفارش داده شده برای ساخت کشتی است و میبایست
هماهنگی آنها در راستای پیشبرد پروژه مورد بررسی قرار گیرد.
سفارش مواد خام مورد نیاز و دریافت آنها
در کنار ماشین آلات و تجهیزات، مواد خامی که برای تولید یک کشتی باربری مورد نیاز است نیز از شرکت های تولید کننده داخلی
و خارجی سفارش داده می شود.
آماده سازی ورقه ها و نبشی ها برای نصب و محافظت از زنگ زدن
باتوجه به ارتباط مستقیم کشتی با آب و رطوبت و اکسیژن، لازم است تا کلیه مقدمات در راستای جلوگیری از زنگ زدن ورقه ها در
طولانی مدت انجام شود.

حمل و نقل دریایی
برش کاری ورقه ها بر مبنای نقشه های طراحی و جوش کاری آنها

در قدم بعد می بایست تا طبق نقشه های موجود از طرح کشتی باربری مورد نظر ورقه ها به خوبی برش خورده و در جای مناسب
خود جوش کاری شوند. همچنین بخش هایی از اجزای کشتی به صورت بلوک های مجزا جوشکاری می شوند تا در زمان مناسب در
جای خود نصب شوند.
پاکسازی و رنگ آمیزی قسمت های ساخته شده
پس از ساخت بخش های مختلف کشتی حالا نوبت به پاکسازی این قسمتها به وسیله شن پاشی و رنگ آمیزی آنها طبق استانداردها و
توافقاتی که در زمان ثبت سفارش ساخت کشتی صورت گرفته است خواهد بود.
مونتاژ کلیه بخش های ساخته شده و تکمیل بدنه
در انتها پس از کامل شدن بخش های مختلف لازم است تا بخش های مختلف به هم متصل شده و بدنه تکمیل شود.
شروع عملیات نصب ماشین آلات و تجهیزات
برای آب اندازی کشتی نیاز به ماشین آلات و تجهیزات تکمیلی خواهد بود. در این بخش نوبت به نصب این قبیل ماشین آلات و
تجهیزات است.پاکسازی و رنگ آمیزی نهایی
در مراحل انتهایی ساخت کشتی باربری لازم است تا بدنه کشتی از خارج پاک سازی شده و رنگ آمیزی نهایی نیز صورت گیرد.
به آب اندازی کشتی
یکی از هیجان انگیزترین بخش های مربوط به ساخت کشتی آب اندازی آن است. در مراحل پایانی ساخت کشتی نوبت به آن میرسد
که کشتی به آب انداخته شود و تست های نهایی در جهت نفوذ ناپذیری آن در منطقه امن اسکله آغاز می شود.
تکمیل عملیات نصب تجهیزات و ماشین آلات
برخی دیگر از ماشین آلات مربوط به کشتی مربوطه در زمانی که کشتی در آب قرار گرفته است بر روی آن نصب می شود.
راه اندازی و تست های اولیه
پس از آنکه کشتی به آب انداخته شد و ماشین آلات نهایی بر روی آن نصب شد نوبت آن است تا تمامی بخش ها به صورت تک به
تک بررسی و تست آنها انجام و نتیجه مربوطه ثبت شود.
اعزام کشتی به دریا

در مراحل پایانی تست های صورت گرفته در هر کشتی یک الی دو سفر تستی در دریا برای کشتی مربوطه در نظر گرفته می شود
تا تست های نهایی در شرایط واقعی سفر کشتی در آب به جهت بهره برداری از آن در حمل و نقل دریایی نیز سنجیده شود.
رفع اشکالات نهایی و تحویل کشتی
پس از ثبت تست های انجام شده و مقایسه آن با استانداردهای موجود، در صورت وجود مشکل، عیب یابی و رفع نقص صورت
میگیرد و در نهایت کشتی طی تشریفات خاص خود به مشتری نهایی تحویل داده می شود.