کد خبر : 298950
انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - 19:40
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

ستاد انتخابات: کسانی که سوابق سو امنیتی در انتخابات ۸۸ دارند نمی‌توانند نامزد شوند

ستاد انتخابات عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و وابسته نبودن به گروه های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸ را از شرایط کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

ستاد انتخابات: کسانی که سوابق سو امنیتی در انتخابات ۸۸ دارند نمی‌توانند نامزد شوند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره یک اعلام کرد: ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری آغاز می‌شود.

متن اطلاع ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱)

ستاد انتخابات کشور

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می­رساند، ثبت نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۰ تا روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۴ جمعاً به مدت پنج روز از ساعت ۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ (به مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور، انجام می­پذیرد.

به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

ایرانی الاصل.

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۳۹۶ شورای محترم نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۸، دارا بودن شرایط ذیل جهت ثبت نام از داوطلبان گرامی الزامیست:

۱-سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می‌کند.

۶-۱- روسای سازمان ها، موسسات، نهاد‌های دولتی و موسسات و نهاد‌های عمومی غیر دولتی در سطح ملی.

۳- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت نام.

۵-ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام.

۹- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.

۱۰- وابسته نبودن به گروه‌های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸.

ملاحظه (۱) – داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت نام، مدارک مثبته مربوط به بند‌های ۱، ۳، ۴، ۸، ۹  را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت نام در انتخابات به معنای دارای بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می‌باشد.

ملاحظه (۲) – داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت نام خود، می‌توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند. شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت نام به اعتراض رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام می‌کند.

ملاحظه  (۳) – شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.

ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده (۵۹) قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در هنگام ثبت­نام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می­‌گیرد.

ستاد انتخابات کشور»

اخبار مرتبط:
پزشکیان: در ماجرای مهسا امینی، تنها کسی بودم که صحبت کردم / زندانیان سیاسی در محدوده من نیست؛ اختیاری نَدارم
پزشکیان: در ماجرای مهسا امینی، تنها کسی بودم که صحبت کردم / زندانیان سیاسی در محدوده من نیست؛ اختیاری نَدارم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: . آزادی از نظر من یعنی نباید باور و اعتقاد را زیر سوال ببریم. چرا با هم دعوا می‌کنیم؟ در جریان مهسا امینی، من تنها کسی بودم که صحبت کردم و چیزی نگفتم که اعتقاد خود را زیر سوال ببرم. این اعتقاد واقعی من است که باید حق و حقوق همه افراد حفظ شود.

محمدعلی ابطحی: پورمحمدی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه زیادی دارَد
محمدعلی ابطحی: پورمحمدی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه زیادی دارَد

پورمحمدی در سال‌های اخیر سعی کرد قدری بر وجه سیاسی‌اش بیفزاید و در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که فعالیت او در جامعه روحانیت مبارز افزایش یافته و با شکل‌گیری شورای وحدت نیرو‌های انقلاب عملا او تلاش کرد بر روند سیاسی کشور تأثیر بگذارد و به تدریج شورای وحدت و پورمحمدی عملا به رقیب طیف دیگری از اصولگرایان تبدیل شد که در رأس‌اش محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل قرار دارند؛ طیفی موسوم به شورای ائتلاف.

مهاجری: سعید جلیلی حتی سابقه اداره یک مغازه را هم ندارد / تلاش‌هایی برای انصراف جلیلی به نفع قالیباف شده
مهاجری: سعید جلیلی حتی سابقه اداره یک مغازه را هم ندارد / تلاش‌هایی برای انصراف جلیلی به نفع قالیباف شده

فعال سیاسی اصولگرا گفت: جلیلی قطعا ناکارآمد است و او حتی سابقه اداره یک مغازه را هم نداشته و هیچ‌کار اجرایی نکرده. از طرفی یک نگاه کاملا منحصر را در سیاست خارجی رهبری می‌کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است