کد خبر : 289413
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - 13:01
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

یک حقوقدان: فرد بی‌حجابی که بیکار است و ۳میلیون ندارد جریمه بدهد، باید برود زندان؟

نجفی‌توانا گفت: اعمال جریمه3میلیونی نوعی تبعیض است. افرادی که پول دارند، جریمه را می پردازند و چون اعتقادی به حجاب ندارند دوباره دست به اقدامات قبلی خود می زنند. اما افراد فقیر این توانایی را ندارند.این عین تبعیض است.

یک حقوقدان: فرد بی‌حجابی که بیکار است و ۳میلیون ندارد جریمه بدهد، باید برود زندان؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه اعتماد با علی نجفی‌توانا درباره برخی رخدادهای حقوقی و قضایی در عدلیه گفت‌وگو کرده است.  بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • در خصوص پیشنهاد عفو اخیر محکومان با دستور رهبری نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ در وهله نخست، هر چند اصل موضوع، بسیار پسندیده و در چارچوب دیدگاه‌های نظری می‌تواند به نوعی در راستای حبس‌زدایی و ارفاق و ایجاد فرصتی دوباره برای زندانیان قابل قبول و قابل دفاع باشد، اما واقعیت آن است که شاید مراد و هدف اصلی مقامات قضایی و حاکمیتی از دل این نوع برنامه‌ها محقق نشود.
  • این اقدام مشابه اقدامی است که در زمان آقای لاریجانی انجام شد و ۱۰۰هزار زندانی مورد عفو قرار گرفتند، اما چون ریشه‌های جرم و ریشه‌های حبس‌گرایی در چارچوب داده‌های علوم جنایی نوین از جمله جرم‌شناسی مرتفع نشده بود مجددا بخشی از این افراد مرتکب جرم شده به زندان برگشتند یا با وجود عوامل جرم‌زا به خصوص تورم، گرانی، بیکاری و مشکلات معیشتی، آمارهای بزهکاری هر روز به تزاید گرایید.
  • به نظر می‌رسد این‌گونه اقدامات، بیشتر برای خالی کردن زندان است تا جرم‌زدایی. ضمن اینکه آمارهای قضایی و آمارهای انتظامی در مقایسه با آمارهای واقعی جرم، آمارهای واقعی بزهکاری، جرایم سیاه و…ناچیز است.
  • این نوع اقدامات و عفوها تنها حسنی که دارد، خالی کردن زندان‌هاست، در عین حال ایجاد خطر برای امنیت فردی و اجتماعی! چراکه فردی که به دلیل وجود عواملی مرتکب جرمی می‌شود، وقتی به جامعه بازگشت می‌کند که هنوز از همان شرایط برخوردار است، ضمن اینکه سابقه بزهکاری هم به مشکلات قبلی فرد اضافه شده است، چاره‌ای جز تکرار بزه ندارد. توصیه من به مسوولان قضایی و اجرایی آن است که کار ریشه‌ای و برنامه‌محور انجام دهند، برخورد با بزهکاری، تقلیل جرایم، افزایش امنیت فردی و اجتماعی جز با برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت، فقرزدایی، فسادزدایی و… انجام نمی‌گیرد.
  • تصور کنید بسیاری از جوانان که ظاهرا حجاب حداکثری ندارند، بیکارند، چگونه می توانند ۳میلیون را بپردازند. آیا این افراد به دلیل عدم پرداخت ۳میلیون تومان جریمه، زندانی می شوند؟
  • اعمال جریمه۳میلیونی نوعی تبعیض است. افرادی که پول دارند، جریمه را می پردازند و چون اعتقادی به حجاب ندارند دوباره دست به اقدامات قبلی خود می زنند. اما افراد فقیر این توانایی را ندارند.این عین تبعیض است.
اخبار مرتبط:
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد

یک سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم انقلابی باشد؛ یعنی پایبند به اصول واقعی انقلاب اسلامی. دوم آنکه میانه‌رو و تعقل‌گرا باشد که اگر چنین نباشد طبیعتا هزینه‌های تصمیمات رادیکال را مردم خواهند پرداخت. در کنار داشتن چنین روحیه‌ای باید بتواند نسبت درستی با دولت برقرار کند؛ به این معنی که مجلس حامی بی‌قید و شرط دولت نباشد و از آن سو خود را رقیب سیاسی دولت هم فرض نکند.

مَردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کرده‌اند
مَردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کرده‌اند

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

عضومجلس خبرگان: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب‌نشینی کند
عضومجلس خبرگان: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب‌نشینی کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید و انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است