کد خبر : 295025
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - 15:28
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

محمدرضا قالیباف، متکی، ذوالنوری، آقاتهرانی، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

محمدرضا قالیباف، متکی، ذوالنوری، آقاتهرانی، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایسنا نوشت: با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی،‌ رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات،‌ موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبرها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیداهای هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تنها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

اخبار مرتبط:
صادق زیباکلام: مسئولیت‌ناپذیری و پاسخگو نبودن، مهمترین ویژگی دولتِ رئیسی است
صادق زیباکلام: مسئولیت‌ناپذیری و پاسخگو نبودن، مهمترین ویژگی دولتِ رئیسی است

استاد دانشگاه تهران گفت: ویژگی مهم دیگری که در این دولت دیده می‌شود، مخالفت با جریانات آزادی‌خواه و دموکراسی‌خواه بوده و اینکه همه مشکلات را به گذشتگان نسبت دهند. در واقع مسئولیت‌ناپذیری و پاسخگو نبودن، مهمترین ویژگی دولت آقای رئیسی است و هیچ طرح و برنامه‌ای از ابتدای این دولت وجود نداشت که عده‌ای براساس آن بگویند درباره مسائل مختلف بعد از مطالعه، برنامه‌ریزی، همفکری با دانشگاهیان و مدیران با تجربه وعده‌هایی را مطرح کنند.

رئیسی: اغتشاشات خیابانی راه انداختند و تحریم کردند، ولی زهی خیال باطل / در عملیات وعده صادق دماغ دشمن را به خاک مالیدیم
رئیسی: اغتشاشات خیابانی راه انداختند و تحریم کردند، ولی زهی خیال باطل / در عملیات وعده صادق دماغ دشمن را به خاک مالیدیم

سید ابراهیم رئیسی گفت: برخی می خواستند در کشور اعلام کنند که باید سایه جنگ را کوتاه کرد و روی موشک و توان نطامی خود معامله کرده و برجام ۲ و ۳ را روی میز بگذاریم، ولی رهبری گفتند برجام ۱ چه شد که ۲ و ۳ را روی میز بگذارید و موشک قابل معامله نیست. در عملیات وعده صادق دیدید چگونه دماغ دشمن به خاک مالیده شد. گفتمان ما عقلانیت انقلابی است نه دیپلماسی التماسی.

محمد مهاجری: رئیسی تنها کاری که می‌کند این است که کاغذی را که به دستش می‌دهند،‌ می‌خواند
محمد مهاجری: رئیسی تنها کاری که می‌کند این است که کاغذی را که به دستش می‌دهند،‌ می‌خواند

تحلیلگر سیاسی اصولگرا به گفت: «صحبت رئیس‌جمهور با رسانه ملی به‌صورت کلی مسئله‌ای نادرست نیست اما اینکه این رسانه به مثابه یک تریبون یک‌‌طرفه و بدون چالش برای بیان گفته‌های رئیس‌جمهور باشد، نه برای شخصیت رئیس‌جمهور امتیازی محسوب می‌شود و نه برای صداوسیما به لحاظ شأن حرفه‌ای و رسانه‌ای ارزشی به حساب می‌آید.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است