کد خبر : 279345
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - 18:30
دسته‌بندی : برگزیده ها، سلامت
چاپ

حسین کرمانپور: باید فکری به حال مصرف الکل در ایران بشود / ماه پیش ۸ نفر را آوردند که الکل صنعتی مصرف کرده بودند، ۳ نفر فوت شدند

دکتر کرمانپور گفت: الکل متانول یا الکل صنعتی در بازار که برخی به عنوان مشروب الکلی تقلبی می‌خورند، زمانیکه نوشیده می‌شود، توسط آنزیمی در کبد تبدیل به فورمالدهید تبدیل می‌شود و این یک سم قوی است. بدن برای حل این سهم با آنزیم دیگری آن را ترکیب می‌کند و به اسید فورنیک تبدیل می‌شود و در خون می‌چرخد. اتفاقی که روی پوست با نیش عقرب می‌افتد.

حسین کرمانپور: باید فکری به حال مصرف الکل در ایران بشود / ماه پیش ۸ نفر را آوردند که الکل صنعتی مصرف کرده بودند، ۳ نفر فوت شدند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ انتخاب نوشت: هر هفته اخبار مربوط به مسمومیت‌های الکلی و مرگ جوانان شنیده می‌شود. اخباری غم انگیز که در اثر مصرف الکل صنعتی، فجایع بسیاری ایجاد می‌کند. این موضوع از نگاه بهداشت جهانی، تنها با مصرف نکردن قابل حل است و راهکار علمی برای مقابله با مسمومیت متانول وجود ندارد.

 حسین کرمانپور، پزشک، درباره مصرف الکل آلوده در کشور گفت: با توجه به موضوع و عدم استفاده افراد از محصولات استاندارد آماری وجود ندارد. کسانیکه الکل غیراستاندارد استفاده می‌کنند ۸۰ درصد آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. الکل‌هایی که استفاده می‌شود معروف به الکل صنعتی است و کاربری آن در ساخت کالاهایی است که ربطی به بدن انسان ندارد. با توجه به فرهنگ عمومی کشور ما که الکل‌های مجاز هم مجاز نیست، این وسط الکل غیراستاندارد زیان‌های بسیاری دارد. خیلی از این الکل‌ها خانگی درست می‌شود و برخی ازآن‌ها نیز با الکل صنعتی مخلوط می‌شود.
 وی در ادامه درباره اثرات زیان‌بار مصرف متانول بیان کرد: احتمالا کسانیکه مطلب شما را می‌خوانند خیلی از آن‌ها سابقه گزش توسط زنبور، مورچه و مار را دارند. اتفاقی که روی پوست شما می‌افتد، در اثر اسید فورنیک است. این اسید در نیش مورچه و عقرب و زنبور و مار وجود دارد و درد وحشتناکی ایجاد می‌کند. این زمانی است که روی پوست که بهترین محافظ بدن است، نیش صورت می‌گیرد. الکل متانول یا الکل صنعتی در بازار که برخی به عنوان مشروب الکلی تقلبی می‌خورند، زمانیکه نوشیده می‌شود، توسط آنزیمی در کبد تبدیل به فورمالدهید تبدیل می‌شود و این یک سم قوی است. بدن برای حل این سهم با آنزیم دیگری آن را ترکیب می‌کند و به اسید فورنیک تبدیل می‌شود و در خون می‌چرخد. اتفاقی که روی پوست با نیش عقرب می‌افتد، تصور کنید داخل خون شود. این خون وارد کبد و مغز و ریه و چشم می‌رود. این خون هر کجا برود، اتفاقی که روی پوست شما با نیش می‌افتد، داخل اندام رخ می‌دهد. فرد اگر شانس داشته باشد بافت‌های چشم اش دچار خشکی و مرگ می‌شود، اگر داخل مغز برود هم که فرد می‌میرد. متانول همان سم بیرونی روی پوست ماست که داخل خون می‌شود؛ بنابراین سرعت و زمان برای رسیدگی به این افراد خیلی مهم است. اگر بخواهیم به این افراد کمک کنیم باید به سرعت دست به کار شویم تا آثار و بقایای متانول را از بین ببریم.
او درباره راهکار مقابله با مسمومیت متانول اظهار داشت: بهترین کار رساندن بیمار به پزشک است که بتواند از دارو‌های موجود که پادزهر متانول حساب می‌شود، استفاده کند. روش دیگری هم هست؛ بهترین پادزهر متانول، اتانول است. الکل اتانول هم آسیب می‌زند، اما حداقل جلوی آسیب بیشتر متانول را می‌گیرد. در مراکز درمانی هم اتانول به صورت تزریقی استفاده می‌شود تا متانول آرام دفع شود. تمام دنیا به این نتیجه رسیدند که بهترین پادزهر متانول این است که به افراد توصیه شود الکل مصرف نکنید. اگر کسی متاتول خورد حتی با درمان و پادزهر باز هم آسیب می‌بیند و در سن‌های بالاتر متوجه آسیب در کبد و ریه و قلب خواهد شد.
دکتر کرمانپور افزود: کسانیکه متانول را وارد مایعات می‌کنند، کاری می‌کنند که راهی برای تشخیص آن وجود ندارد. خیلی از افراد از همین عدم تشخیص گرفتار می‌شوند. اگر امکان تشخیص وجود داشت که افراد آن را انجام می‌دادند تا مصرف نکنند. روش‌های فعلی برای شناسایی متانول هم چندان کارآمد نیست. این الکل را اگر بخواهید بچشید، که آسیب می‌زند، وقت آزمایشگاه بردن هم نیست. اصلا فرد اگر بخواهد الکل را به آزمایشگاه ببرد مگر این کار مجاز است؟
این پزشک درباره آسیب دیدن نسل جوان از الکل گفت: من شب‌های عروسی و جشن‌ها بیمار این چنینی زیاد دارم. اکثرا جوان و مغرور که فکر نمی‌کردند چنین اتفاقی بیوفتد، اما وقتی به اینجا می‌رسند آسیب دیده اند. ماه پیش ۸ نفر را آوردند و ۳ نفر فوت شدند و ۵ نفر هم در آی. سی. یو هستند. تاکید بهداشت جهانی برای پادزهر الکل، مصرف نکردن است. یعنی مردم؛ ما درمانی برای متانول نداریم. بالاخره باید فکری به حال مصرف الکل در ایران بشود. کسانیکه در اثر مصرف الکل از بین می‌روند، بخش کارآمد و جوان جامعه هستند و پیرزن و پیرمرد‌ها مخاطب این نابودی نیستند.
اخبار مرتبط:
حسن خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند/ چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
حسن خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند/ چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در موضوع زنان همیشه گفته‌ام که در طول تمام این سال‌ها می‌شود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند.

کاندیداهای اشتراکی شانا و اُمنا چه کسانی هستند؟
کاندیداهای اشتراکی شانا و اُمنا چه کسانی هستند؟

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در مرحله دوم درحالی هفته آینده برگزار خواهد شد که در ۵ لیست انتخاباتی ارائه شده، اشتراک کاندیدای ۱۰۰ درصد وجود ندارد.

شورای نگهبان حتی به خدا هم پاسخگو نیست
شورای نگهبان حتی به خدا هم پاسخگو نیست

محمد مهاجری: من این موضوع را قبلا گفتم که شورای نگهبان حتی به خدا هم پاسخگو نیست. شما یقین داشته باشید شورای نگهبان به دلیل اشکال بزرگی که در قانون اساسی وجود دارد و این شورا را مطلق العنان می‌کند، خودش را اصلا در مقابل هیچ‌کسی پاسخگو نمی‌داند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است