کد خبر : 278039
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - 16:41
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

معاون رئیسی: دولت متن لایحه حجاب را رقیق کرده بود اما در نهایت لایحه قوه قضائیه را به مجلس فرستادیم

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: لایحه حجاب و عفاف از قوه قضائیه به دولت ارسال شد و بر اساس قانون، وقتی لوایح قضایی از قوه قضائیه به دولت ارسال می‌شود، نمی‌توانیم شاکله آن را تغییر دهیم.

معاون رئیسی: دولت متن لایحه حجاب را رقیق کرده بود اما در نهایت لایحه قوه قضائیه را به مجلس فرستادیم

به گزارش سایت خبری مدارا: ایرنا نوشت: محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور درباره لایحه حجاب و عفاف گفت: لایحه حجاب و عفاف از قوه قضائیه به دولت ارسال شد. بر اساس قانون، وقتی لوایح قضایی از قوه قضائیه به دولت ارسال می‌شود، نمی‌توانیم شاکله لوایح قضائی را تغییر دهیم.

بخش هایی از اظهارات دهقان را در ادامه می خوانید:

  • براساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بی‌حجابی جرم است و در قانون نیز آمده است منتها بعد از اتفاقاتی که سال گذشته افتاد، قوه قضاییه لایحه‌ای برای تصویب در دولت تصویب ارسال کرد تا پس از آن به مجلس فرستاده شود.
  • البته دولت می‌خواست متن دیگری بنویسد که البته آن را نوشتیم و این لایحه را به شکل دیگری درآوردیم و قدری متن لایحه حجاب و عفاف را رقیق کردیم، ولی از آنجایی که لایحه را قوه قضائیه ارسال کرده بود، دولت گفت ما نباید لایحه قضایی را بر هم بزنیم و قوه قضاییه باید لایحه مورد نظر خود را داشته باشد.
  • بنابراین ما تغییرات جزئی در آن لایحه قضایی انجام دادیم و به مجلس فرستادیم؛ مجلس نیز لایحه ۱۷ ماده‌ای دولت را به ۷۰ ماده تبدیل کرد و از دست دولت خارج شد؛ این لایحه بعد از تصویب در مجلس، برای تأیید به شورای نگهبان رفت.
  • طبیعتا ممکن است نقد‌هایی به این لایحه مصوب مجلس وجود داشته باشد، اما مجلس اختیارات خود را دارد. لایحه به شورای نگهبان رفته و برگشته و شورا نیز ایرادات زیادی از لایحه گرفته است و باید ببینم چه اتفاقی می‌افتد.
  • دولت در این قضیه ورود چندانی نداشته است.
  • دولت به عنوان وظیفه قانونی خود زمانی که لایحه قضایی بهرای وی ارسال می‌شود باید آن را تعیین تکلیف کند، ولی بنابر تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی، نمی‌توانیم شاکله لایحه قضایی را به هم بزنیم، زیرا بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی لوایح قضایی را باید قوه قضاییه بدهد و دولت حق ندارد به طور مستقیم لایحه قضایی بدهد.
اخبار مرتبط:
مرتضی افقه: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار بازار آزاد را قبول نداریم، یعنی چه؟
مرتضی افقه: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار بازار آزاد را قبول نداریم، یعنی چه؟

یک استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد.

ادعای روزنامه شهرداری تهران: دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند و نه تهدید، اما با آنها برخورد خشن می‌شود
ادعای روزنامه شهرداری تهران: دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند و نه تهدید، اما با آنها برخورد خشن می‌شود

روزنامه همشهری نوشته است: تمام کنش اعتراضی دانشجویان آمریکایی صرفا برپایی چادر در محوطه فضای سبز دانشگاه بوده است؛ همین! نه تخریبی، نه تلاشی برای تسخیر ساختمانی، نه تهدیدی، نه آزار و مزاحمتی برای کسی و نه هیچ کنش رادیکال و خشونت آمیز دیگری.

فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است

از خاطرم نرفته که در زمان تشییع سردار بزرگ قاسم سلیمانی چه حال و هوایی در کشور محقق شده بود، چه تحبیب قلوبی شکل گرفته بود، چه بخش‌هایی از جامعه و چه شخصیت‌هایی (که می‌توان آنها را در صف منتقدان نظام و اپوزیسیون قرار داد) به تشییع جنازه رفتند، اما ماجرای هواپیمای اوکراینی که من آن را با واقعه چرنوبیل در شوروی تشبیه کردم به سرعت همه آن سرمایه و اعتبار به دست آمده را تا حد زیادی منکوب کرد و حسرت بزرگی را برای علاقه‌مندان ایران باقی گذارد. در نقطه مقابل شادمانی، فرح و دست‌افشانی را به دشمنان کشور هدیه داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است