کد خبر : 265936
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ - 06:35
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

وکیل محمدصالح نیکبخت: دادگاه مصاحبه موکلم درباره مهسا امینی، کولبران، مهاجران افغان و موتورسوری زنان را مصداق تبلیغ علیه نظام معرفی کرده

رضایی گفت: آقای نیکبخت ۹ فقره مصاحبه داشته اند که تمام این مصاحبه ها پرینت گرفته شده و جزو ضمائم و مستندات پرونده است دادگاه صرفا با بیان عناوین این مصاحبه ها که مثلا در ارتباط با موضوع کولبری بوده است یا برخورد با مهاجرین افغانی در مرز ها صورت می‌گیرد یا در خصوص موتور سواری بانوان بوده است. متاسفانه مصاحبه با بی بی سی که با هدف تشریح پرونده یکی از موکلینش که منجر به آزادی یک زندانی کرد سوری شد هم در مستندات ذکر کرده اند.

وکیل محمدصالح نیکبخت: دادگاه مصاحبه موکلم درباره مهسا امینی، کولبران، مهاجران افغان و موتورسوری زنان را مصداق تبلیغ علیه نظام معرفی کرده

به گزارش سایت خبری مدارا؛  دیدبان نوشت: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی محمد صالح نیکبخت وکیل پرونده مهسا امینی به یکسال حبس محکوم کرده است. ۱۰ مهر ۱۴۰۲ جلسه نهایی رسیدگی به پرونده صالح نیکبخت وکیل و حقوق دان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عموزاد تحت عنوان اتهامی «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برگزار و ۱۶ مهرماه حکم صادر و ۲۴ مهرماه به وکیل وی ارائه شد.

علی رضایی، وکیل محمدصالح نیکبخت درباره جزییات حکم صادرشده گفت: رای دادگاه انقلاب اسلامی در خصوص پرونده آقای صالح نیکبخت در تاریخ ۱۶ مهر صادر اما دیروز به بنده ابلاغ شد من به دفتر شعبه ی ۲۸ مراجعه کردم و رای ۲۴ مهر به ما ابلاغ شد. بر اساس رای صادر شده، آقای نیکبخت به اتهام فعالیت علیه نظام به یک سال حبس محکوم به همراه مجازات تکمیلی محکوم شده اند.

رضایی خاطر نشان کرد: براساس مجازات تکمیلی دوسال منع استفاده از فضای مجازی را برای این وکیل دادگستری در نظر گرفته است.

وکیل صالح نیکبخت با اشاره به در نظر گرفتن حداکثر مجازات برای این وکیل دادگستری گفت: دادگاه بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی حداکثر مجازات مقرر که یک سال است را برای ایشان در نظر گرفته که با توجه به سن ایشان که در آستانه ۷۳ سالگی هستند به حداکثر مجازات آن هم به خاطر مصاحبه هایی که به منزله جرم نیست جای تعجب دارد.

این وکیل دادگستری در ادامه خاطر نشان کرد: مصاحبه ها و اظهار نظرهای موکل من بر اساس وظیفه قانونی وکیل بوده و  نه جرم است و نه موکل چیزی غیر از این گفته، اما دادگاه انقلاب بدون توجه به اظهارات قانونی موکل، مصاحبه او با روزنامه اعتماد در خصوص تشریح روند رسیدگی به پرونده مرگ مهسا امینی را به عنوان یکی از ادله انتساب جرم به عنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام تلقی کرده و او را به خاطر این مصاحبه‌ها محکوم کرده‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این حکم بدوی است و چه زمانی درخواست تجدید نظر را ارائه می کنید، گفت: حکم در مرحله ی بدوی صادر شده است ما ۲۰ روز فرصت داریم که نسبت به آن تجدید نظر خواهی نماییم البته خود ایشان طبق صحبتی که دیروز با ایشان داشتم تمایلی نداشتند که تجدید نظر خواهی و اعتراضی صورت بگیرد اما من چون وظیفه حرفه ای و قانونی در ارتباط با این موضوع دارم سعی می‌کنم ایشان را متقاعد نماییم که اعتراض صورت بگیرد و امیدوار باشیم که در مراحل بعد رای نقض شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا دادگاه مشخصا اعلام کرده است این حکم در رابطه با کدام مصاحبه و اظهار نظرصادر شده گفت:

ایشان ۹ فقره مصاحبه داشته اند که تمام این مصاحبه ها پرینت گرفته شده و جزو ضمائم و مستندات پرونده است دادگاه صرفا با بیان عناوین این مصاحبه ها که مثلا در ارتباط با موضوع کولبری بوده است یا برخورد با مهاجرین افغانی در مرز ها صورت می‌گیرد یا در خصوص موتور سواری بانوان بوده است. متاسفانه مصاحبه با بی بی سی که با هدف تشریح پرونده یکی از موکلینش که منجر به آزادی یک زندانی کرد سوری شد هم در مستندات ذکر کرده اند.

رضایی در ادامه گفت: از جمله آخرین موردی که مد نظر کیفر خواست و دادگاه بوده مصاحبه آقای نیکبخت درباره تشریح پروند پرونده مهسا امینی با روزنامه اعتماد بود. دادگاه مجموع این مصاحبه ها را به عنوان ادله اتهامی فعالیت تبلیغی علیه نظام برای آقای نیکبخت در نظر گرفته و ایشان را محکوم به یکسال حبس کرده است.

 

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: من به عنوان وکیل ایشان قبل از برگزاری جلسات چندین روز دوشنبه حاضر شدم و تمام مصاحبه ها و صحبت های ایشان را یادداشت برداری کردم همچنین مصاحبه های ایشان که انجام داده بودند جز مستندات شکایت بود از لحاظ حقوقی نه به عنوان وکیل بلکه شخصی که حقوق خوانده است و به مسائل حقوقی آشنا است به جرائت می‌توانم بگویم هیچ جمله ای از جملات آقای نیکبخت در آن مصاحبه ها مصداق فعالیت تبلیغاتی علیه نظام نبوده است.

رضایی در انتقاد به حکم بدوی صادر شده گفت: فعالیت حقوقی آقای صالح نیکبخت یک مبنای مشخصی دارد و بر این اساس باید مورد بررسی قرار بگیرد که آیا جمله ای از جملات گوینده و متهم ضدیت با جمهوریت و اسلام داشته  یا ضدیت با تمامیت ارضی نظام داشته اند یا خیر. در هیچ یک از مصاحبه هایی که ایشان  بر ضد نظام  یا بر خلاف اسلامیت نظام صحبتی نکرده اند و یا علیه تمامیت ارضی کشور سخنی نگفته اند؛ بنابراین حکم صادر شده با هیچ کدام از اینها مصداق پیدا نمی‌کند. متاسفانه دادگاه  به دفاعیاتی که از جانب ایشان و از جانب بنده به عنوان وکیل، توجهی نکرده و این رای صادر شده است.

وی در پایان درباره نهاد یا نهادهای شاکی یا گزارش کننده، گفت: تشکیل پرونده بیشتر بر مبنای گزارشی بوده است که از وزارت اطلاعات ارسال شده بود.

اخبار مرتبط:
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد

یک سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم انقلابی باشد؛ یعنی پایبند به اصول واقعی انقلاب اسلامی. دوم آنکه میانه‌رو و تعقل‌گرا باشد که اگر چنین نباشد طبیعتا هزینه‌های تصمیمات رادیکال را مردم خواهند پرداخت. در کنار داشتن چنین روحیه‌ای باید بتواند نسبت درستی با دولت برقرار کند؛ به این معنی که مجلس حامی بی‌قید و شرط دولت نباشد و از آن سو خود را رقیب سیاسی دولت هم فرض نکند.

مَردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کرده‌اند
مَردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کرده‌اند

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

عضومجلس خبرگان: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب‌نشینی کند
عضومجلس خبرگان: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب‌نشینی کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید و انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است