کد خبر : 263837
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۸ - 10:29
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

تمدن سازی اسلام بر مبنای علم، خردورزی، مناظره و گفتگو است

استاندار اصفهان گفت: اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

تمدن سازی اسلام بر مبنای علم، خردورزی، مناظره و گفتگو است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سیدرضا مرتضوی شامگاه جمعه در آئین افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص)، اظهار داشت: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

به نوشته مهر؛ استاندار اصفهان بیان کرد: ظهور اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه شب تاریک بشریت را روشن کرد و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار یگانه بسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی تلاش می‌کردند.

مرتضوی افزود: اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی اوست، اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

استاندار اصفهان با اشاره به ظهور دین اسلام بیان کرد: محققین و مورخین همواره با شگفتی به این دوره از تاریخ نگریسته‌اند.

مرتضوی گفت: در دوران شکوفایی تمدن اسلامی همه علوم متداول عصر رونق داشت و جوامع اسلامی نه تنها در علوم و فلسفه بلکه در هنر و فناوری نیز پیشروی عصر خود بودند.

وی ادامه داد: «ویل دورانت» می‌نویسد پزشکان مسلمان ۵۰۰ سال تمام پرچم دار طب جهان اسلام بودند.

استاندار اصفهان عنوان کرد: چند عامل باعث شد تمدن اسلامی به اوج خود برسد که از جمله آن می‌توان به تاکید دین بر تفکر و عقلانیت و ترغیب به کسب علم اشاره کرد.

استاندار اصفهان گفت: اروپا از جهان اسلام هنر، علوم، فنون، دریانوردی و … را فراگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف اصفهان بوده است، اصفهانی که گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ، علوم و هنر مختلف بوده است.

استاندار اصفهان گفت: اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده است.

وی افزود: اصفهان پس از اسلام نیز به عنوان پایگاه مقتدری برای علم و فناوری در کشور خودنمایی کرده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اصفهان هم اکنون نیز کانون توجه جهانگردان بی شمار از کشورهای گوناگون است.

وی عنوان کرد: از امتیازات اصفهان آن است که این استان همواره مهد ایثار و جهاد و شهادت بوده است و به ویژه در دوران دفاع مقدس همچون ستاره‌ای درخشان در آسمان ایران اسلامی درخشیده است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: اصفهان با پیشینه تاریخی غنی خود هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با افتتاح مراکز علمی، فرهنگی و دانش بنیان خود به همه جهانیان خدمت رسانی کند.

گفتنی است آئین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) با حضور ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران اصفهان، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط:
شاخص مرگ مادران باردار در اصفهان کاهش یافت
شاخص مرگ مادران باردار در اصفهان کاهش یافت

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش یافت.

پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله مشارکت دارند
پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله مشارکت دارند

مدیر عامل انجمن محافظان طبیعت شاد گفت: پنج هزار خانواده اصفهانی زباله صفر دارند و در طرح تبدیل زباله میوه و سبزیجات و صیفیجات یاریگر این انجمن هستند.

اصفهان در تامین درآمد مالیاتی کشور، دوم اما در دریافت اعتبارات، هفتم است
اصفهان در تامین درآمد مالیاتی کشور، دوم اما در دریافت اعتبارات، هفتم است

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان گفت: استان اصفهان در تامین درآمد مالیاتی رُتبه دوم اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم کشور را دارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است