کد خبر : 263305
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۲ - 13:35
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

وجود گرگ در اطراف سکونتگاه‌ها امری طبیعی است

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وجود گرگ در اطراف سکونتگاه‌های شهری و روستایی امری طبیعی است.

وجود گرگ در اطراف سکونتگاه‌ها امری طبیعی است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حسین اکبری اظهار داشت: سگ سانانی مانند گرگ، شغال و روباه گونه‌هایی هستند که سازگاری بالایی با انواع محیط‌های مختلف دارند. این گونه‌ها با چشم اندازها و اثرات انسان ساخت سازگار بوده و برخلاف گربه‌سانان توانمندی‌هایی برای نزدیک شدن به روستاها و مزارع برای پسماند خواری و جستجوی غذا دارند.

به نوشته مهر؛ وی افزود: باید توجه داشت که گستره وسیعی به لحاظ بوم شناختی زیستگاه این گونه‌های حیات وحش شناخته می‌شود؛ این گونه‌ها در دشت، کوهستان، دره، نیزار و زیست بوم‌های آبی پیدا می‌شوند و مشاهده آنها در این زیستگاه‌ها امری طبیعی است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه این گونه‌ها ممکن است برای جابه‌جایی و یا یافتن غذا در یک منطقه مشاهده شوند، خاطرنشان کرد: این امر طبیعی است در مواردی باید نگران بود که فردی از این گونه‌ها هار باشد و یا اینکه گرگ و شغال به دامداری و محلی که مرغ و احشام نگهداری می‌شوند، حمله کنند و از سمت حیات وحش و گرگ به دام‌ها خسارت وارد شود.

اکبری با بیان اینکه محیط زیست استان در این زمینه اقدامات پایش و کنترلی و نظارتی و هماهنگی بین بخشی دارد، افزود: در نجف آباد نیز درمورد گرگ‌های مشاهده شده هماهنگی‌های بین بخش بین شهرداری و دهیاری‌ها، نیروی انتظامی و دامپزشکی داریم که بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه گرگ‌ها را از محیط مسکونی دور نگه داشته و به سمت زیستگاه اصلی هدایت کنیم.

وی به ارائه آموزش به جوامع محلی روستاها اشاره کرد و گفت: ساکنان روستاها بخصوص کودکان در ساعات شب سعی کنند در حاشیه روستاها رفت و آمد کمتری داشته باشند و ضریب ایمنی محل نگهداری دام و طیور را افزایش دهند.

زنده گیری گرگ در نجف آباد نداشتیم

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه زنده گیری یا اقدام مداخله‌ای در موارد بسیار نادر و در گام آخر برنامه محیط‌زیست است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با کنترل و پایش مناطق با همکاری جوامع محلی، آموزش آنان و اقدامات اصولی از طریق دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای جمع آوری پسماندها که جاذبه زیادی برای ورود حیات وحش به سکونتگاه‌های روستایی دارد، موارد حضور حیات وحش به حداقل برسد، اگر چه مشاهده گونه‌هایی مثل گرگ، شغال و روباه در اطراف سکونتگاه‌ها و مزارع امری طبیعی است.

اکبری با بیان اینکه تاکنون زنده گیری گرگ در منطقه نجف آباد نداشتیم، افزود: وجود گرگ یک رفتار طبیعی است و در مسیر جابه جایی این حیوان شهر و روستا و جاده است زیستگاه تاریخی این‌ها دشت و کوه است. فعلاً نیازی به زنده‌گیری نیست، زنده گیری در شرایطی که خیلی ضروری باشد و شرایط فنی و تخصصی ایجاب کند، انجام می‌شود.

پیش‌تر منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اعلام کرد که بر اثر حمله گرگ‌ها به روستای حسین آباد بخش مهردشت شهرستان نجف آباد در روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه ۶ نفر مصدوم شدند که چهار نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و از این تعداد سه نفر ترخیص و یک نفر تحت عمل جراحی قرار گرفت.

به گفته وی، در مجموع سه گرگ به این روستا حمله کرده بودند که یک قلاده توسط محیط‌زیست شناسایی و کشته شد و ۲ گرگ دیگر نیز متواری شده و تیم‌های محیط زیست با استفاده از هلی‌شات در حال رصد منطقه هستند.

هفته گذشته روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز با انتشار کلیپی از پایش پهپادی روستای حسین آباد خبرداد که البته در تصاویر انتشار یافته گرگی مشاهده نشده بود.

دی ماه سال گذشته نیز در پارک جنگلی ناژوان شهر اصفهان سه قلاده گرگ مشاهده شدند. طی یکسال اخیر طی چند مورد حضور شغال و روباه در شهر اصفهان که در میدان نقش جهان بدنبال غذا می‌گشتند، خبر ساز شده بود.

اخبار مرتبط:
موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از توقیف یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق به ارزش ۴ میلیارد ریال در عملیات مأموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان از افتتاح و آغاز بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه خبر داد.

هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد
هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است