کد خبر : 256848
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۹ - 13:35
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

آلبرت بغزیان: ۳دهک بالای جامعه بَرنده شرایط تورمی بالا در کشور هستند/ نتیجه ریاست ۲ ساله رئیسی فقیرپروری شده است

استاد اقتصاد دانشگاه گفت: هیچ کدام از دولت ها طرح اقتصادی روشنی برای مهار تورم و توزیع عادلانه درآمد نداشتند، نتیجه این رویه هم فقیرپروری می شود. امروز وقتی صحبت از کالابرگ الکترونیکی می کنیم معنایش آن است که در مهار تورم، تأمین کالاهای اساسی مردم و توزیع عادلانه درآمد موفق نبودیم.

آلبرت بغزیان: ۳دهک بالای جامعه بَرنده شرایط تورمی بالا در کشور هستند/ نتیجه ریاست ۲ ساله رئیسی فقیرپروری شده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نامه نیوز نوشت: در سالی که باید مهار تورم اتفاق می افتد، تورم به شکل افسارگسیخته ای عامل افزایش و گرانی قیمت کالاها شده است.

آلبرت بغزیان درباره چرایی سیرصعودی تورم در کشور گفت: دولت بحث تورم را کتمان نکرده است. تورم های ۳۵، ۴۵ و ۵۵ درصد را در سال های اخیر تجربه کردیم و امروز نیز چنین تورم های بالایی را داریم. پس از ۲ سال پیش تا به حال وضعیت قیمت ها در بازار بهتر نشده است و قیمت ها روند صعودی داشته اند.

وی با بیان اینکه ما نباید تورم داشته باشیم، افزود: همه عوامل دست به دست هم دادند ۲ مرتبه قیمت ها افزایش یافتند. قرار نیست هر بار افزایش قیمت داشته باشیم چون نه تحریمی سنگین تر شده، نه درآمد نفت کمتر شده، نه نرخ ارز تغییر کرده اما ما شاهد افزایش قیمت ها هستیم. این نشان می دهد، نظارت ضعیف است یا آنکه قیمت ها را در گذشته نگه داشتند و حالا دارند افزایش می دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: البته در جامعه سه دهک بالای درآمدی از تورم سود می برند و منتفع می شوند چون سرمایه ها و دارایی های شان اعم از زمین، ملک، طلا و ارز گران تر می شود بنابراین این دهک ها برنده شرایط تورمی هستند اما بقیه مردم از تورم زیان می بینند.

وی با بیان اینکه تورم توزیع عادلانه درآمد را در کشور به هم می زند، ادامه داد: برخی در وضعیت رکود تورمی دغدغه اش این می شود که به کدام کشور سفر کنند؛ در عین حال دهک هایی هم هستند که تا پارک سر کوچه هم نمی توانند بروند. معتقدم این توزیع ناعادلانه درآمد باید بهبود پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هیچ کدام از دولت ها طرح اقتصادی روشنی برای مهار تورم و توزیع عادلانه درآمد نداشتند، نتیجه این رویه هم فقیرپروری می شود. امروز وقتی صحبت از کالابرگ الکترونیکی می کنیم معنایش آن است که در مهار تورم، تأمین کالاهای اساسی مردم و توزیع عادلانه درآمد موفق نبودیم.

اخبار مرتبط:
احمد مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست/ این نامه ارتباطی با بورس کالا ندارد
احمد مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست/ این نامه ارتباطی با بورس کالا ندارد

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: نامه‌ای که در خصوص سیاست‌های ارزی و نحوه بازگشت ارز به نیما خطاب به رهبری نوشته شده وجهه قانونی ندارد.

هدایت‌الله خادمی: نباید امیدی به کاهش نرخ دلار داشته باشیم
هدایت‌الله خادمی: نباید امیدی به کاهش نرخ دلار داشته باشیم

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: وقتی هیچ کاری در حوزه اقتصاد نکردیم نباید امید داشته باشیم که دلار در آینده ارزان شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ما در زمینه صنعت تولید و صادرات داشته باشیم تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد
تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

واریز سود سهام عدالت برخی از سهامداران به موقع صورت نگرفت و این موضوع باعث شده تا این پرداخت سود به خردادماه موکول شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است