کد خبر : 245525
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ - 10:35
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

بخش اعظم عشایر اصفهان وارد استان شدند

مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: بخش اعظم عشایر استان وارد مناطق ییلاقی این دیار شده اند و خانوارهای باقی مانده تا حداکثر ۱۵ روز آینده به این خطه کوچ خواهند کرد.

بخش اعظم عشایر اصفهان وارد استان شدند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مختار اسفندیاری اظهار داشت: ۱۰۰ درصد از عشایر ایل قشقایی از استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی جنوب استان وارد شده اند و ۸۰ درصد از ایل بختیاری نیز به مناطق ییلاقی غرب استان کوچ کرده اند.

به نوشته ایرنا؛ وی ادامه داد: با بارش‌های مناسب در سال آبی اخیر (مهر ۱۴۰۱ تا کنون) وضعیت رویش علوفه در مراتع استان مطلوب است لذا مشکل چندانی برای تغذیه دام این قشر پرتلاش وجود ندارد.

مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به اینکه امسال ورود زودهنگام عشایر به استان به طور جدی ممنوع اعلام شده بود، گفت: ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت را به عنوان تقویم زمانی ورود عشایر به این استان و با هدف رشد علوفه و جلوگیری از فقر پوشش گیاهی در مراتع تعیین کردیم.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: بر همین اساس کوچ زودهنگام کمتر دیده شد و تنها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار عشایری ایل قشقایی زودتر از موعد اعلامی به مراتع استان وارد شدند.

وی تصریح کرد: با تلاش فرمانداری‌ها و ادارات مرتبط در سال‌های آینده می‌توان انضباط در کوچ را هر چه بهتر حاکم کرد تا مراتع استان های مقصد عشایر از ورود زودهنگام دام آسیب نبینند.

شمار عشایر استان اصفهان بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است، عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند و عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند، همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.

۶.۳ میلیون هکتار از ۹.۷ میلیون هکتار منابع طبیعی استان اصفهان را مراتع تشکیل می‌دهد و حفظ و احیای این داشته‌های با ارزش طبیعی، اهمیت زیادی دارد و همگان باید در باره آن احساس مسوولیت داشته باشند.

۵.۶ میلیون هکتار معادل ۸۹ درصد از مراتع این استان تراکم گیاهی و میزان علوفه کمی دارد و به اصطلاح فقیر است، تنها ۱۱ درصد از مراتع این استان از وضعیت نیمه متراکم و متراکم برخوردار است و علوفه و پوشش گیاهی قابل ملاحظه‌ای در آن به چشم می‌خورد.

این استان حدود ۲.۲ میلیون واحد دامی دارد اما منابع طبیعی و مراتع استان تنها جوابگوی چرای ۱.۲ میلیون واحد دامی است، بنابراین یک میلیون واحد دامی مازاد، بار اضافه بر عرصه‌های طبیعی این خطه تحمیل می‌کند.

اخبار مرتبط:
میدان نقش جهان روز بدون موتورسیکلت را تجربه کرد
میدان نقش جهان روز بدون موتورسیکلت را تجربه کرد

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان از اجرای طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت به میدان نقش جهان و بازار بزرگ اصفهان خبر داد.

درمان زخم پیش رونده سالک در یک کودک ۲ ساله در اصفهان
درمان زخم پیش رونده سالک در یک کودک ۲ ساله در اصفهان

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با تلاش فراوان و استفاده از روش‌های پژوهشی درمان زخم پیش رونده سالک در یک کودک ۲ ساله با موفقیت انجام شد.

خط انتقال آب جدید شهر زاینده‌رود بهره‌برداری شد
خط انتقال آب جدید شهر زاینده‌رود بهره‌برداری شد

مدیر عامل آبفای استان اصفهان از بهره برداری خط انتقال آب جدید شهر زاینده رود تحت عنوان طرح آب‌رسانی به باغبهادران در منطقه لنجان خبرداد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است