کد خبر : 239265
انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - 06:16
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

عشایر از ۲۵ اردیبهشت می‌توانند وارد استان اصفهان شوند

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان گفت: بر اساس جلسات و هماهنگی‌های ‌انجام شده، تقویم کوچ غرب استان اصفهان ۳۰ اردیبهشت و جنوب استان ۲۵ اردیبهشت است که عشایر می‌توانند وارد استان اصفهان شوند.

عشایر از ۲۵ اردیبهشت می‌توانند وارد استان اصفهان شوند

مختار اسفندیاری مدیر کل امور عشایر استان اصفهان در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: بر اساس جلسات و هماهنگی‌های ‌انجام شده، تقویم کوچ غرب استان اصفهان ۳۰ اردیبهشت و جنوب استان ۲۵ اردیبهشت است که عشایر می‌توانند وارد استان اصفهان شوند.

وی افزود: با توجه به بارش‌های خوب سال و وضعیت خوب علوفه مراتع، امیدواریم عشایر با توجه به تقویم ذکر شده وارد استان شوند که با توجه به برنامه‌‌ریزی‌هایی که شده سعی می‌کنیم تا ورود عشایر ایل‌راه‌ها را بارگشایی و تیغ‌زنی کنیم تا عشایر بتوانند با ماشین تا نزدیک چادرشان بروند.

اسفندیاری تصریح کرد: برای ورود عشایر، بحث بازگشایی ایل‌راه‌ها، سوخت‌رسانی، آب‌رسانی و مسائل امنیتی را داریم که با نیروی انتظامی، بسیج، منابع طبیعی، شبکه بهداشت و دیگر دستگاه‌ها هماهنگ می‌کنیم تا در زمان کوچ در گلوگاه‌ها خدمات ارائه شود و با بهترین وضعیت در زمان مشخص شده در نقاط ییلاقی مستقر شوند.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان بیان کرد: حدود یازده هزار خانوار با جمعیت ۶۰ هزار نفر، خانواده عشایر کوچ‌رو در استان اصفهان است که حدود ۲۷ هزار نفر در غرب، ۲۷ هزار نفر در جنوب و ۳ تا ۴ هزار نفر در شرق اصفهان هستند.

وی با اشاره به تخریب ساخت‌و‌ساز سرپناه عشایر در گذشته عنوان کرد: با توجه به مکاتبات سازمان امور عشایر و مسؤولان استان با رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تفاهم‌نامه‌ای جهت ساخت سرپناه در مراتع نوشته شده که با ارسال دستورالعمل آن اجرایی می‌شود و در تلاشیم با هماهنگی با فرمانداران و دادستان استان با اجرای دستورالعمل کمک کنند تا عشایر بتواند سرپناهی چهار دیواری بدون آب، برق، گاز جهت جلوگیری از سرما و گرما و وحوش داشته باشند.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: عشایر جامعه سوم، مولد و زحمت‌کش کشور هستند که با کمترین توقع و هزینه ۳۰ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی استان و کشور را تولید می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به شعار سال، از مسؤولان استان خواست تا در حفظ زندگی و تولیدات عشایر تلاش کنند تا تولیدات افزایش پیدا کند.

عشایر تقویم کوچ را رعایت کنند

علی رحیمی رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم با اشاره به زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی گفت: افرادی زود کوچ هستند که معمولا همه ساله زودتر می‌آیند ولی امسال تعداد کمتری هستند و تلاش کردیم در مسیر راه بمانند و باتوجه به اینکه ایل‌راه‌ها از بین رفته تحت فشار هستند اما باز هم توصیه می‌کنیم فصل کوچ را رعایت کنند و در زمان معین شده در ییلاق حضور پیدا کنند.

رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم افزود: باتوجه با بارش‌های امسال و خاکی بودن تمام مسیرها، ایل‌راه‌ها و اتراق‌گاه‌های عشایر تخریب شده که در حال برنامه‌ریزی جهت تیغ‌زنی و بازگشایی مناطق هستیم که با بهبود شرایط جوی شروع به‌کار می‌‌کنیم و باتوجه به بارش‌های خوب در سال جاری با مشکلات کمتری جهت آب‌رسانی سیار به عشایر هستیم.

وی تصریح کرد: عشایر به صورت متوازن در همه نقاط شهرستان پراکنده هستند ولی بخش پادنا علیا و وردشت بخش عمده عشایر را دارد و به همه عشایر کوچ‌رو منطقه توصیه می‌کنم فصل کوچ و حضور در ییلاق را رعایت کنند و از همکاری و تعامل فرمانداری، منابع طبیعی، حوزه قضائیه و دیگر دوستان دارند تشکر و قدردانی می‌کنم.

توقیف چهار دستگاه تریلی حامل دام

میثم جباری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر گفت: سه پایگاه ثابت و گشت سیار در روستای چهارراه، زمان کهریز و قبرکیخا در طول ۲۴ ساعته به گشت و کشیک فعال است و اکیپ کنترل کوچ در استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد برای رصد عشایر و توصیه جهت ورود در تاریخ معین شده به گشت‌زنی می‌پردازند.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌ها تا چند روز بعد از ۲۵ اردیبهشت، افزود: از دادستان و نیروی انتظامی جهت توقیف تریلی حامل دام و انتقال به پارکینگ دستور گرفتیم که در این رابطه ۴ دستگاه تریلی حامل دام به دستور دادستان توقیف و به پارکینگ فرستاده شد.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ورود افراد سودجو به رویشگاه‌های گیاهان دارویی و مرتعی در ذخیره‌گاه جنگلی چالقفا، پشمکان، خوشمکان و ایلان دره امروز راه‌های ورودی به این مناطق توسط یگان حفاظت اداره منابع طبیعی سمیرم مسدود شد.

شهرستان سمیرم دارای ۴۷۰۰ خانوار عشایر و ۶۵۰ هزار رأس دام یکی از بزرگترین شهرستان‌های عشایری و مناطق یبلاقی کشور است.

اخبار مرتبط:
بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی علوم پزشکی اصفهان
بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی علوم پزشکی اصفهان

اصفهان - محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر از بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه درحالی داد که پیش از این نوارهای تست قند خون از دیگر کشورها وارد ایران می‌شد.

۳۰ خرده فروش مواد مخدر در اصفهان دستگیر شدند
۳۰ خرده فروش مواد مخدر در اصفهان دستگیر شدند

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از دستگیری و جمع آوری ۳۰ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در راستای اجرای طرح آرامش خبر داد.

میدان نقش جهان روز بدون موتورسیکلت را تجربه کرد
میدان نقش جهان روز بدون موتورسیکلت را تجربه کرد

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان از اجرای طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت به میدان نقش جهان و بازار بزرگ اصفهان خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است