کد خبر : 238926
انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ - 12:25
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

ساخت تونل در پارک ملی کلاه قاضی به پروژه آزادراه شرق اضافه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: آخرین تصمیم درخصوص عبور آزادراه اصفهان- شیراز از پارک ملی کلاه قاضی اجرای طرح بصورت تونل - ترانشه بوده و مسیر پروژه در منطقه تغییر یافته است.

ساخت تونل در پارک ملی کلاه قاضی به پروژه آزادراه شرق اضافه شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ احمد رضا لاهیجان زاده درباره آخرین تصمیم‌ها برای پروژه آزادراه اصفهان- شیراز (آزادراه کنار گذر شرق) که بخشی از آن قرار است از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان بگذرد، اظهار داشت: آخرین تصمیم اجرای طرح بصورت تونل – ترانشه است و خواسته ما که احداث تونل در بخشی از این پروژه بود، خوشبختانه به طرح اضافه شد.

به نوشته مهر؛ وی خاطرنشان کرد: با وجود این، پروژه برای تصویب باید به شورای عالی محیط زیست برود و این شورا هر تصمیمی گرفت ملاک عمل خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مسیر اجرای پروژه را در کلاه قاضی تغییر دادیم، افزود: بر اساس آن حدود ۹۰ هکتار دیگر از اراضی پارک ملی کلاه قاضی آزاد شد و پروژه آزادراه به منتهی الیه محدوده مرز پارک ملی منتقل شد.‌

لاهیجان زاده اضافه کرد: پافشاری محیط‌زیست سبب شد که پروژه آزادراه از داخل منطقه عقب نشینی کند و به نزدیکی خط لوله گاز برود و باید توجه داشت که بیش‌تر از این عقب نشینی طرح امکان پذیر نیست زیرا باید حریم ۴۰۰ متری خط لوله گاز نیز رعایت شود.

وی با بیان اینکه طول تونل پیشنهادی نیز حدود ۳۰۰ متر است، ابراز داشت: اصلاحات خوبی در این طرح اتفاق افتاده و کوه و ارتفاعاتی که زیستگاه کَل و بُز و حیات وحش منطقه است، حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود ۳۸۰۰ متر از قطعه سوم پروژه آزادراه کنار گذر شرق (آزادراه اصفهان- شیراز) با پارک ملی کلاه قاضی تلاقی دارد و به گفته مسئولان محیط‌زیست استان در خصوص هزار متر آنکه تپه ماهوری و صخره‌ای و حائز اهمیت است، حساسیت ویژه‌ای وجود دارد.

پیش‌تر مشاور محیط زیست پروژه آزادراه کنار گذر شرق اصفهان به مهر گفته بود که پیشنهاد ما گزینه اول طرح و مسیری است که بتوان تونل احداث کرد زیرا راه گریزی نیست که این آزادراه یا از داخل یا حاشیه پارک ملی رد شود اما اگر داخل تونل باشد بسیار برای تردد حیات وحش بین زیستگاه‌های پارک ملی اهمیت دارد زیرا جاده قدیمی و فعلی اصفهان- شیراز که احداث شد کریدورهای حیات وحش منطقه را نابود کرده و از بین برده است و هم اکنون نیز تلفات خیلی بالایی دارد اگر جاده دیگری به این اضافه شود و بدون احداث تونل یا روگذر باشد تلفات را بازهم افزایش می‌دهد.

ارتفاعات کلاه قاضی به همراه دشت‌های اطراف آن یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات وحش فلات مرکزی ایران بوده و چنانچه در تاریخ آمده است در زمان شاه‌عباس صفوی و بعد از آن بویژه در دوره قاجاریه، این کوه‌ها از تفرجگاه‌های سلاطین بوده است.‌

قطعه سوم پروژه ملی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان بر اساس طرح اولیه آن با ۶ باند رفت و برگشت از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان – نطنز – کاشان آغاز و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این آزادراه جاده اصفهان- اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود و با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان – شیراز متصل می‌شود.

این پروژه که از سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد، از سال ۱۳۸۵ به دلیل مشکلات اعتباری به مدت ۱۰ سال نیز متوقف بوده است. ۵۵ کیلومتر از قطعه‌های یک و دو این آزادراه از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه آبان ماه سال ۱۳۹۹ افتتاح شد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی با وسعت بیش از ۴۷ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده که غرب این منطقه به گردنه گریژنه، گردنه لاشتر و اتوبان اصفهان- شهرضا محدود می‌شود.

بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست و مقررات اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت IUCN فعالیت‌هایی که ماهیت و یا موجودیت پارک ملی را به خطر اندازد یا تهدید کند، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد. این قانون همچنین به صراحت عبور لوله‌های نفت، گاز، ریل‌های راه آهن و آزادراه و … در پارک‌های ملی را ممنوع کرده است.

جاده‌ها در کشور ما از عمده دلایل تلفات بالای حیات وحش به شمار می‌روند، جاده‌هایی که وزارت راه و شهرسازی تعهدی برای رعایت حریم زیستگاه‌های حیات وحش ندارد و برای جلوگیری از ورود حیوانات به جاده‌ها تنها به خاکریز سازی اکتفا می‌کند و گونه‌های ارزشمند حیات وحش هر روز در جاده‌ها قربانی می‌شوند.

اخبار مرتبط:
ایمن‌سازی ۴۰۰ میلیارد تومانی نقاط حادثه‌خیز اصفهان
ایمن‌سازی ۴۰۰ میلیارد تومانی نقاط حادثه‌خیز اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که بخشی از این مبلغ از محل اعتبارات ملی تأمین شده و برای ایمن‌سازی به ۱۰ برابر این اعتبار نیاز داریم.

موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از توقیف یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق به ارزش ۴ میلیارد ریال در عملیات مأموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان از افتتاح و آغاز بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است