کد خبر : 231760
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ - 09:10
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

حفاظت حیات وحش اصفهان تشدید می‌شود/۵۰ تن علوفه تامین شد

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ورود حیات وحش را به سکونتگاه‌های شهری و روستایی در شرایط برف و سرما اجتناب ناپذیر دانست و گفت: حفاظت از مناطق استان تشدید می‌شود.

حفاظت حیات وحش اصفهان تشدید می‌شود/۵۰ تن علوفه تامین شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حسین اکبری با بیان اینکه بارندگی‌های بسیار مطلوبی در استان اصفهان شده، اظهار داشت: این بارش‌ها سال خوبی از نظر بارندگی و بهبود شرایط مراتع و زیستگاه‌ها را نوید می‌دهد.

به نوشته مهر؛ وی با اشاره به اینکه اصفهان چند سالی خشکسالی‌های پی در پی و شدیدی داشت، خاطرنشان کرد: خشکسالی‌ها سبب فقر پوشش گیاهی زیستگاه‌ها و افت منابع آبی و خساراتی شده بود که امید است این بارندگی‌ها بتواند بخشی از مشکلات کمبود منابع آب را برطرف کند و شرایط بهبود یابد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ابراز داشت: ما امسال خیلی امید داریم که بارندگی‌ها استمرار یابد.

اکبری با اشاره به اینکه اصفهان طی بیش از ۳۵ ساعت، حدود ۲ شبانه روز اخیر بارندگی داشته و مناطق غرب و جنوب استان را برف فراگرفته است، افزود: بارش‌ها مناطق شکار ممنوع ما در غرب و جنوب استان شامل سِتَبله فریدون‌شهر، وَنَک و حنا در سمیرم، گلستان کوه خوانسار و نیز منطقه حفاظت شده دالان‌کوه را نیز فرا گرفته است.

وی با بیان اینکه در این مناطق شکار ممنوع نیز تعدادی حیات وحش سم‌دار مانند کَل و بز زیست می‌کنند، گفت: باید توجه داشت که جمعیت‌های اصلی حیات وحش استان اصفهان در مناطق مرکزی چون پارک‌های ملی کلاه قاضی، موته و قمیشلو است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: نزدیک شدن حیات وحش مانند گونه‌های گوشتخوار، سم‌داران و پرندگان به سکونتگاه‌های روستایی و شهری در این شرایط برفی و استمرار بارش‌ها، قطعی و اجتناب ناپذیر است از این رو ما
تلاش‌های حفاظتی را در مناطق تشدید می‌کنیم و پیگیر هستیم که حیات وحش مشکل کمتری داشته باشند و از سوی دیگر نیز برای مردم تعارضی پیش نیاید.

وی از دامداران و روستاییان خواست که در صورت نزدیک شدن حیات وحش به سکونتگاه‌ها، بیش از پیش در حفظ گونه‌های زیستی، محیط‌زیست را یاری و همکاری کنند.‌

اکبری خاطرنشان کرد: گونه‌های حیات وحش حتی گونه‌های گوشتخوار نظیر شغال، روباه و گرگ به خودی خود خطرناک نیستند و در شرایط برف و سرما ممکن است از ارتفاعات به روستاها نزدیک شوند که در این شرایط لازم است جوامع محلی در رفت و آمد در نواحی خلوت و حاشیه سکونتگاه‌ها بویژه در شب احتیاط کنند.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در مناطقی چون کلاه قاضی و قمیشلو بارش برف خوبی داشتیم، اضافه کرد: در شرایط برفی علوفه رسانی برای سم‌داران این مناطق انجام شد.‌

اکبری ادامه داد: پارک ملی موته نیز امسال بارش برف و باران خوبی داشته و بر اثر بارندگی‌های پاییزه و وجود رطوبت قبلی وضعیت پوشش گیاهی این منطقه که زون حیات وحش بشمار می‌رود، مناسب است و مشکلی از نظر علوفه ندارند.

وی خاطرنشان کرد: البته برای پناهگاه حیات وحش و پارک ملی کلاه قاضی و نیز پناهگاه حیات وحش عباس آباد که درگیر اثرات خشکسالی‌های گذشته و سرمای کنونی هستند، علوفه تأمین کردیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست افزود: برای پارک ملی کلاه قاضی و پناهگاه حیات وحش عباس آباد ۵۰ تُن علوفه خریداری شده و توزیع می‌شود و پس از وقفه این چند روز بارندگی در روزهای آتی نیز برای حیات وحش علوفه دهی خواهیم داشت.

اکبری ابراز داشت: با توجه به بارندگی‌هایی که امسال تاکنون مطلوب بوده و این شرایط در اسفند و فروردین نیز ادامه دار خواهد بود، امید داریم که سال پیش‌رو از نظر پوشش گیاهی مناطق و علوفه و منابع آبی مشکلی نداشته باشیم و این بارش‌ها ما را بسیار امیدوار کرده که شرایط بسیار بهتری خواهیم داشت و از این بابت خدا را شاکریم.

وی در خصوص حیات وحش مناطق شکار ممنوع غرب و جنوب استان مانند ستبله، حنا و ونک نیز خاطرنشان کرد: نگرانی خاصی وجود ندارد زیرا حیات وحش به‌صورت طبیعی با منطقه سازگار هستند زیرا حیات وحشی که به‌صورت بومی در یک منطقه حضور دارند مطابق با شرایط زیستگاه سازگار می‌شوند و در روند تکاملی خود با هوای سرد، بارندگی و برف سنگین یا گرما سازگار می‌شوند.

اخبار مرتبط:
ایمن‌سازی ۴۰۰ میلیارد تومانی نقاط حادثه‌خیز اصفهان
ایمن‌سازی ۴۰۰ میلیارد تومانی نقاط حادثه‌خیز اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که بخشی از این مبلغ از محل اعتبارات ملی تأمین شده و برای ایمن‌سازی به ۱۰ برابر این اعتبار نیاز داریم.

موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از توقیف یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق به ارزش ۴ میلیارد ریال در عملیات مأموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان از افتتاح و آغاز بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است