کد خبر : 222499
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - 08:53
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

کاهش ۷۰ درصدی رویش گیاهان مرتعی در اثر خشکسالی

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان افزود: پوشش مرتعی اکثر نقاط شهرستان اردستان به دلیل کاهش بارندگی‌ها به طور کامل خشک شده است، به طوری که سالانه میزان قابل توجهی علوفه در مراتع این شهرستان تولید و به مصرف دام‌های سبک و سنگین می‌رسید که به دلیل کاهش بارش نزولات آسمانی و تأثیر خشکسالی بر رویش گیاهان مرتعی ۷۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۷۰ درصدی رویش گیاهان مرتعی در اثر خشکسالی

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مجید خداپرستان اظهار کرد: تأثیر خشکسالی‌های چندساله گذشته در مراتع شهرستان اردستان بسیار مشهود است به گونه‌ای که دامداران در فصل ییلاق امسال آب و علوفه‌ها را به صورت دستی به مراتع حمل می‌کردند.

وی افزود: پوشش مرتعی اکثر نقاط شهرستان اردستان به دلیل کاهش بارندگی‌ها به طور کامل خشک شده است، به طوری که سالانه میزان قابل توجهی علوفه در مراتع این شهرستان تولید و به مصرف دام‌های سبک و سنگین می‌رسید که به دلیل کاهش بارش نزولات آسمانی و تأثیر خشکسالی بر رویش گیاهان مرتعی ۷۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد شهرستان اردستان را که شامل ۴۵۰ هزار هکتار عرصه است، بیابان خشک تشکیل داده است، گفت: افزایش بیابان و خشک شدن مراتع شهرستان اردستان باعث ایجاد ریزگردها شده است. همچنین آفت سوسک چوب‌خوار نیز با توجه به پدیده خشکسالی به خشک شدن درختان تاغ منطقه دامن زده است.

خداپرستان تصریح کرد: بیشترین میزان بیابان‌های اردستان در شمال شهرستان قرار دارد و در چند سال گذشته علیرغم همه فعالیت‌های بیابان‌زدایی که صورت گرفته بر میزان بیابان‌ها افزوده شده است. البته مهاجرت و کاهش سرانه جمعیت در کنار خشکسالی‌های چند ساله گذشته در افزایش بیابان‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های چند ساله گذشته در کنار قاچاق‌ بی‌رویه چوب باعث شده حدود ۲۰ درصد تاغ زارها و عرصه‌های جنگلی شهرستان خشک و از بین برود، گفت: با از بین رفتن تاغ زارها در مناطق کویری شهرستان شاهد افزایش ریزگردها و شور شدن خاک هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان در خصوص ساماندهی آفرود سواران و گردشگرانی که از مناطق کویر شهرستان مانند تل شیطان دیدن می‌کنند، گفت: در یکی دوساله گذشته شاهد افزایش تورهای گردشگری و علاقه‌مندان به کویر و منطقه تل شیطان هستیم که این استقبال گاهی مواقع باعث تخریب پوشش‌های گیاهی و جنگلی شده است.

خداپرستان خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته ساماندهی گردشگران، تورهای گردشگری و علاقه‌مندانی که به کویر و تل شیطان زواره می‌روند در دستور کار اداره منابع طبیعی قرار دارد.

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است