کد خبر : 220856
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - 05:41
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

مطالعات زیست‌محیطی سد چمشیر حتما باید بازنگری شود

رییس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: با توجه به فرآیند تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر حتما باید مطالعات زیست محیطی سد چمشیر بازنگری و آمارها به روز شوند.

مطالعات زیست‌محیطی سد چمشیر حتما باید بازنگری شود

محمد درویش در خصوص آبگیری سد چمشیر اظهار کرد: مطالعات زیست محیطی سد چمشیر مطالعات به روزی نیست به شکلی که مطالعه ارزیابی محیط زیستی این طرح مربوط به سال ۱۳۸۸ است و همچنین در مطالعات این طرح قید شده است که به گزارش هیدرولوژی طرح دسترسی نداشته‌اند.

وی افزود: در گزارش ارزیابی این سد همچنین قید شده که یکی از موارد اجرای سد تامین ۹۰ میلیون مترمکعب آب شرب برای مردم خوزستان و یکی دیگر از استان‌های کشور است، در حالی که اکنون مسئولان عنوان می‌کنند که این آب، لب شور است و اصلا امکان استفاده به عنوان شرب از این آب وجود ندارد.

رییس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: با توجه به فرآیند تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر حتما باید مطالعات زیست محیطی سد چمشیر بازنگری و آمارها به روز شوند.

درویش عنوان کرد: ادعاهای مطرح شده در خصوص سد چمشیر، با توجه به تغییر اقلیم اصلا قابلیت اجرا ندارند. طبق مطالعات زمین‌شناسی جدیدی که انجام شده است ۷۰ درصد از مخزن سد چمشیر در سازند گچساران است که به شدت نسبت به جریان‌های انحلالی آسیب پذیر است و این مساله باعث خواهد شد تا مشکل رودخانه زهره چند برابر شود.

وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام‌شده توسط بخش تحقیقات بیابان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، نسبت منیزیم در خاک‌های زراعی پایین دست رودخانه زهره در حال حاضر ۳ برابر بیشتر از حد مجاز است که این به معنای آن است که خاک‌های کشاورزی آن منطقه در حال فروپاشی است و اینکه اکنون هنوز در آن منطقه کشت انجام می‌شود به دلیل وقوع سیلاب‌هایی است که هر چند مدت در رودخانه زهره رخ می‌دهد.

رییس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: آبگیری سد چمشیر به معنای پایان دادن به این جریان سیلابی در رودخانه زهره و آبشویی طبیعی است که توسط این سیلاب‌ها انجام می‌شود. این مساله باعث می‌شود تا بخش زیادی از اراضی کشاورزی در شرق خوزستان و به ویژه منطقه هندیجان برای همیشه از بین بروند.

درویش ادامه داد: ادعای اینکه با آبگیری سد چمشیر ۴۰ هزار هکتار به اراضی کشاورزی خوزستان افزوده می‌شود اصلا درست نیست بلکه با آبگیری این سد بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نابود خواهد شد که منجر به نارضایتی اجتماعی، مهاجرت و… خواهد شد.

وی افزود: اصلی‌ترین مطالبه در خصوص سد چمشیر این است که آبگیری این سد به تعویق بیافتد تا مطالعات این سد به ویژه مطالعات ارزیابی محیط زیستی و زمین شناسی آن به روز شود و پس از آن نسبت به دیگر تصمیمات اقدام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است