کد خبر : 219864
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - 12:35
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

منکر آلودگی در خوریات ماهشهر نیستیم / تشکیل پرونده قضایی برای آلایندگی پتروشیمی‌ها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تاثیر فعالیت صنایع بر آلودگی خوریات ماهشهر گفت: منکر وجود آلودگی در خورهای ماهشهر نیستیم اما در گذشته دوز جیوه‌ای که وارد خورها می‌شد بسیار زیادتر بود.

منکر آلودگی در خوریات ماهشهر نیستیم / تشکیل پرونده قضایی برای آلایندگی پتروشیمی‌ها

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علیرضا ری‌شهری با اشاره به وضعیت خوریات ماهشهر اظهار کرد: خور موسی یکی از خورهای خلیج‌ فارس است که در محدوده بخش بندر امام خمینی در شهرستان ماهشهر وجود دارد؛ این خور از ۱۹ خور کوچک از جمله خور سِلِچ، مِلح، قَناقه، ابو خضیر، مریموس و خور دورق تشکیل شده است.

وی با اشاره به جنگل‌های دست کاشت حرا در خوریات ماهشهر نیز گفت: در خور موسی چهار جزیره از جمله جزیره قمر، دارا و قبر ناخدا وجود دارد؛ جزیره دارا پوشش گیاهی زیادی دارد و محلی برای لانه‌گزینی پرندگانی مانند سلیم خرچنگ‌خوار و پرستوهای دریایی شده است. جزیره قبر ناخدا بدون پوشش گیاهی است و بیشتر پوست صدفی دارد و زیستگاه لانه‌گزینی پرندگان است.

تردد کشتی‌ها و صیادان، تهدید محیط زیست جزیره‌های ماهشهر

ری‌شهری تصریح کرد: یکی از تهدیدات در این جزایر، وجود صیادانی است که برخی اوقات موجب صدمه زدن به تخم پرندگان می‌شوند. از طرف دیگر با توجه به تردد کشتی‌ها از این نقاط، آلودگی و سر و صدای ناشی از فعالیت کشتی‌ها جزو تهدیدات در این جزایر هستند؛ برخی اوقات وجود ریز پلاستیک‌ها موجب مرگ و میر جوجه‌های پرندگان در این جزایر شده است.

وی افزود: در خوریات ماهشهر گونه‌های جانوری و آبزی متفاوتی از جمله ماهی بیاح و کفشک زندگی می‌کنند البته شناسایی ذخایر آبزیان توسط اداره‌کل شیلات خوزستان انجام می‌شود.

پتروشیمی‌ها در شرایط تحریم، امکان به روز کردن سیستم‌هایشان را ندارند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به استقرار منطقه ویژه اقتصادی با پنج فاز در محدوده ماهشهر افزود: فاز پنجم منطقه اقتصادی ویژه ماهشهر قدیمی‌ترین فاز است که سه پتروشیمی بندر امام(ره)، فارابی و رازی در آن مستقر هستند؛ تا قبل از سال ۹۵ شرکت پتروشیمی بندر امام(ره) آلودگی جیوه زیادی وارد دریا می‌کرد اما از سال ۹۵ خط تولید آن کامل تخریب شد و با سیستم جدید و بدون تخلیه جیوه به دریا در حال فعالیت هستند.

ری‌شهری بیان کرد: حدود ۲۲ پتروشیمی فعال در منطقه اقتصادی ویژه ماهشهر وجود دارد که فعالیت این پتروشیمی‌ها موجب ایجاد آلودگی هوا، آب و خاک می‌شود. با اعمال تحریم‌ها، این شرکت‌ها امکان به روز کردن تکنولوژی‌هایشان برای کاهش آلودگی را ندارند. البته بسیاری از این سیستم‌ها در داخل کشور در حال ساخت است اما بهره‌برداری از این سیستم‌ها زمان‌بر است.

منکر آلودگی در خورهای ماهشهر نیستیم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: منکر وجود آلودگی در خورهای ماهشهر نیستیم اما در گذشته دوز جیوه‌ای که وارد خورها می‌شد بسیار زیادتر بود.

وی با بیان اینکه میزان انتشار جیوه در خورها متفاوت است، گفت: جیوه فلز سنگینی است و به مدت طولانی در بستر می‌ماند و حتی در بافت جانوران رسوب می‌کند و ماندگاری زیادی دارد.

ری‌شهری عنوان کرد: با توجه به جریان جزر و مد، آب خورهای خوزستان به صورت شبانه‌روزی جریان دارد که این موضوع موجب خودپالایی و رقیق شدن آلودگی و انتشار آن به دیگر نقاط دریا می‌شود.

آلودگی‌هایی که صنایع ماهشهر وارد خورها می‌کنند

وی با اشاره به تاثیر فعالیت صنایع در آلودگی خورها گفت: آلودگی‌های مواد نفتی و روغنی و ناشی از فعالیت صنایع در خورها مشاهده می‌شود. بعضا برخی از پتروشیمی‌ها نیز پساب اسیدی و با غلظت خارج از استاندارد در خورها تخلیه کرده‌اند که برای همه این موارد پرونده‌های قضایی تشکیل شده است.

ری‌شهری بیان کرد: به صورت مستمر خاصیت اسیدی (PH) پساب پتروشیمی‌ها از نظر اسیدیته و بازی بودن مواد بررسی می‌شود اما متاسفانه اسیدیته پساب‌ها بالا است و برخی اوقات COD نیز بالا می‌رود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت مرگ و میر آبزیان در پی این آلودگی‌ها گفت: در سال‌های گذشته در خروجی شرکت پتروشیمی بندر امام(ره) شاهد مرگ و میر آبزیان بودیم اما امسال مرگ و میر آبزیان به علت آلودگی در منطقه ویژه گزارش نشده است. البته باید توجه شود که به دلیل حجم زیاد آب در آن اطراف و رقتی که ایجاد می‌شود، آبزیان جابه‌جا می‌شوند.

مواردی از تجاوز به خورها در خوزستان وجود دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص تجاوز به حریم خورها گفت: محدوده منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حدود ۱۰ کیلومتر طول و ۲ کیلومتر عرض دارد و تا حد امکان اجازه نداده‌ایم به حریم خورها تجاوز شود. در خوزستان کمترین مشکل را در این زمینه داریم.

وی افزود: تا قبل از سال ۹۷ قانونی نداشتیم که محیط زیست متولی این مساله باشدو اکنون هم متولی اصلی حفظ سواحل و خوریات، اداره‌کل بنادر است اما اداره‌کل حفاظت محیط زیست نیز به عنوان نماینده دولت، تخریب و تصرف در دریا و خوریات و سواحل را پیگیری می‌کند که در چند سال اخیر نیز موارد محدودی از این مساله داشته‌ایم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است