کد خبر : 216727
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - 11:07
دسته‌بندی : اقتصادی، اخبار ویژه
چاپ

گزینه‌های احتمالی ریاست بانک مرکزی را بشناسید

شایعه برکناری علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی که از هفته گذشته بر سر زبان‌ها افتاد، امروز به شکلی جدی در بانک مرکزی دهان به دهان می‌چرخد. این شایعه وقتی بیشتر قوت گرفت که جلسات سه روز گذشته صالح‌آبادی لغو شد. برخی از مطلعان می‌گویند او در سه روز گذشته به بانک مرکزی نیامده و این نیامدن به معنی قهر و برکناری احتمالی اوست.

گزینه‌های احتمالی ریاست بانک مرکزی را بشناسید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ به نوشته روزنامه هم میهن موضوع برکناری علی صالح‌آبادی مدت‌هاست در محافل مرتبط مطرح است. از روز اول ریاست او بر بانک مرکزی سایه محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی به‌عنوان یک گزینه جدی بر سر صالح‌آبادی افتاده بود.

محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی

از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد است. یکی از گزینه‌های اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود اما درنهایت به بانک ملی رفت. محمدرضا فرزین، ۵۷ساله، دکترای اقتصاد با گرایش بخش عمومی و تجارت بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و در همین دانشگاه عضو هیئت علمی است. در دولت نهم به‌عنوان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد حضور داشت و آنقدر مورد اعتماد احمدی‌نژاد بود که دبیری ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها به او رسید و از سال ۱۳۹۱ و در دولت دهم مدیرعامل صندوق توسعه ملی شد. از سوابق گذشته او می‌توان به دبیری ستاد برنامه ۲۰ساله بنیاد مستضعفان و جانبازان، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، عضویت در شورای برنامه‌ریزی تأمین و توزیع وزارت بازرگانی و ریاست هیئت‌مدیره شرکت کارگزاری ملی ایران، اشاره کرد. محمدرضا فرزین که از آذر ۹۸ تا آبان ۱۴۰۰ مدیرعامل بانک کارآفرین بود، یک سال پیش به‌عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد و وعده داد «ماشین زیان‌دهی» این بانک را متوقف کند.

شمس‌الدین حسینی، نماینده مجلس

شمس‌الدین حسینی،۵۷ساله در دو دولت محمود احمدی‌نژاد وزیر اقتصاد بود و حالا در مجلس نماینده تنکابن است. گوش‌شکسته کشتی است، دکترا از دانشگاه علوم و تحقیقات دارد و از سال ۷۴ به مدت سه سال مدیرکل حوزه ریاست و بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است. بعد از آن تا سال ۸۱ دبیر کمیسیون‌های مشترک همکاری ایران با کشورهای مالزی و کره‌جنوبی در سازمان برنامه و بودجه کشور شد. در آخرین سال دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان گزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی شد و ۲۱۸ رای موافق گرفت. او البته طعم استیضاح را پس از افشای پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در آبان سال ۹۰ چشید اما ۱۴۱ نماینده رای به ماندن حسینی دادند. او سال گذشته قصد رسیدن به کرسی ریاست در پاستور در سر داشت و در حمایت از جبهه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد اما شورای نگهبان تاییدش نکرد.

محمدهادی زاهدی‌وفا، گزینه پیشنهادی وزارت کار

از امام‌صادقی‌ها محسوب می‌شود و دو ماه پیش ابراهیم رئیسی او را به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد، اما با یک رای کمتر نتوانست به کابینه برود.

محمدهادی زاهدی‌وفا، ۵۹ سال دارد و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه اتاوا در کانادا گرفته است و اکنون استادیار دانشگاه امام صادق(ع) است. او که در دولت سیزدهم معاون اقتصادی معاونت اول ریاست‌جمهوری را برعهده داشته در دولت اول محمود احمدی‌نژاد نیز معاون امور اقتصادی و دارایی بود و با سابقه عضویت در هیئت‌مدیره شستا و ریاست هیئت‌مدیره رایتل تا عضویت در شورای‌عالی الگوی اسلامی ایرانی پیش رفت، عضویت در کارگروه ویژه نفت، ستاد تنظیم بازار و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

از حاشیه‌های زندگی زاهدی‌وفا می‌توان به تولد دو فرزند او در کانادا و ثروت میلیاردی‌اش اشاره کرد که در جلسه رای اعتماد مجلس به او نیز به آنها اشاره شد. زاهدی‌وفا در پاسخ گفته بود که زندگی من در ۴۰ سال گذشته بسیار شفاف است و فقط به حقوق معلمی دانشگاه اکتفا کردم و زندگی را با حقوق معلمی اداره کردم اما بدانید که بنده وصی، امین و وارث پدری بودم که از شش سالگی کار و تلاش کرده، پدری که توانسته بود با سربلندی، عزت نفس در امور خیریه موفق و موید باشد.

اخبار مرتبط:
روزنامه اصولگرا: از ابتدای امسال همه اقلام خوراکی گران شده است
روزنامه اصولگرا: از ابتدای امسال همه اقلام خوراکی گران شده است

روزنامه اصولگرای خراسان ضمن انتقاد از دولت نوشت: از ابتدای امسال و همزمان با ماه مبارک رمضان، قیمت حبوبات حدود ۳۰ درصد، گوشت قرمز حدود ۲۵ درصد، صیفی جات ۵۰ درصد، برنج حدود ۱۰ درصد و برخی اقلام دیگر هم حدود ۱۵ درصد افزایش داشته اند.

بور بور، فعال اصولگرا: افرادی در وزارتخانه‌ها هَستند که حتا سابقه مدیرکلی هم نداشتند / با یارانه و اعلام کالابرگ مشکلات مردم را نمی‌شود حل کرد / رئیسی شیپور را از سرگشادش می‌زند
بور بور، فعال اصولگرا: افرادی در وزارتخانه‌ها هَستند که حتا سابقه مدیرکلی هم نداشتند / با یارانه و اعلام کالابرگ مشکلات مردم را نمی‌شود حل کرد / رئیسی شیپور را از سرگشادش می‌زند

فعال سیاسی اصولگرا و حامی دولت سیزدهم گفت: با یارانه و اعلام کالابرگ الکترونیک نمی توان مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد. مثلا می گویند «مردم بروند از فلان فروشگاه شیر کم چرب یارانه ای بخرند» این رفتار با مردم در شأن نظام نیست. کسانی که چنین تصمیماتی می گیرند باید تغییر کنند چون عملا با این کارشان به ملت توهین می کنند.

ابوذر ندیمی: دولت هر چه بیشتر مالیات بگیرد، رکود بیشتر می‌شود / واقعیت اقتصاد ایران تورم، تحریم و رکود است
ابوذر ندیمی: دولت هر چه بیشتر مالیات بگیرد، رکود بیشتر می‌شود / واقعیت اقتصاد ایران تورم، تحریم و رکود است

تحلیلگر مسائل اقتصادی کشورمان گفت: ادعا می شود که پول این ارز به جیب دولت نمی رود که ادعای عجیبی است چون عمده ارز از طریق بانک مرکزی فروش می رود. ما در حال جنگ هستیم حالا نوعش هرچه باشد واقعیت اقتصاد ایران تورم، تحریم و رکود است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است