کد خبر : 214985
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - 23:38
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

دست بالای نیشکر خوزستان در تولیدات محصولات غیرنیشکری!

شاید تا کنون تصور می شد فعالیت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی فقط محدود به تولیدات نیشکری است اما آنگونه که روابط عمومی این شرکت گزارش میدهد این مجموعه بزرگ تولیدی، دستی هم در تولید سایر محصولات دارد. این شرکت با توسعه محصولات «غیرنیشکری» گامی هدفمند و برنامه‌ریزی شده را برای تامین امنیت غذایی کشور برداشته است و گل‌های زیبای آفتابگردان یکی از چند محصول غیرنیشکری این صنعت است که به ثمر نشسته و اکنون فصل برداشت آن فرا رسیده است.

دست بالای نیشکر خوزستان در تولیدات محصولات غیرنیشکری!

دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اخیرا گفته است: امسال بیش از ۷۴۳ هکتار از اراضی آیشی کشت و صنعت‌های هشتگانه، به این محصول اختصاص یافته است.

برداشت دانه روغنی آفتابگردان تا نیمه مرداد ماه ادامه داشته و بر اساس پیش‌بینی‌ها در مجموع بیش از یک‌هزار تن محصول از این مزارع برداشت می‌شود.
بی‌نیازی کشور از واردات دانه‌های روغنی و رونق اشتغال محلی از جمله اهداف اعلام شده توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اعلام شده است.
کشت‌های غیرنیشکری مثل گندم، کلزا و آفتابگردان در کنار کشتِ نیشکر، توسعه نیشکر را به «شرکتی راهبردی» در حوزه کشاورزی تبدیل کرده و کشت این محصولات در تناوب زراعی نیشکر، زمینه را برای کشت مطلوب نیشکر مهیا می‌کند.

بر اساس این گزارش، ۱۱۲ هکتار از اراضی کشت و صنعت امام خمینی (ره)، ۱۰۰ هکتار امیرکبیر، ۱۰۰ هکتار از اراضی میرزا کوچک خان، ۱۱۰ هکتار از زمین‌های آیشی دعبل خزاعی، ۱۲۰ هکتار سلمان فارسی و ۲۰۱ هکتار از اراضی فارابی، به کشت آفتابگردان اختصاص یافته است.

حرکتی هدفمند در راستای سیاست وزارت کشاورزی

در همین زمینه، معاون کشاورزی کشت و صنعت میرزا کوچک خان همزمان با آغاز برداشت دانه‌های روغنی آفتابگردان در این شرکت، بیان داشت: کشت این محصول، حرکتی هدفمند و برنامه‌ریزی شده در راستای سیاست وزارت کشاورزی است که در نهایت از یک سو به تامین امنیت غذایی کشور و از سوی دیگر به تناوب زراعی، کمک زیادی می‌کند.

محمود هاشمی‌زاده افزود: ۱۰۰ هکتار از اراضی آیشی نیشکر میرزا به محصول آفتابگردان اختصاص یافته و با راندمان حدود یک تن در هکتار برداشت می‌شود و برداشت آن تا نیمه اول مرداد ادامه دارد.

توسعه کشت آفتابگردان علاوه بر ایفای نقش در زمینه تامین بخشی از نیاز کشور به روغن، می‌تواند به گسترش صنعت سودآور زنبورداری هم کمک کند.
در زراعت‌های غیرنیشکری، بقایای گیاهی سوزانده نمی‌شود و کارشناسان با علم بر مفید بودن آن برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و نیز کاهش اثرات زیست‌محیطی، آن‌ها را با ادوات مناسب کشاورزی با خاک مخلوط می‌کنند.

توسعه اشتغال با تولید محصولات غیرنیشکری

در ماههای گذشته نیز اعلام شده بود کشت و صنعت‌های شرکت توسعه نیشکرو صنایع جانبی در سال زراعی جاری با کشت اراضی آیش ( زمینی که به ‎منظور استراحت و احیاء خاک برای یک دوره‌ معین بدون کشت رها شود) به سهم خود در تحقق تولید این محصول راهبردی برنامه ریزی کرده و هرسال بخشی از اراضی آیشی که برای تناوب کشت مهم است زیرکشت می رود.
توسعه اشتغال محلی یکی دیگر از اهداف کشت‌های غیرنیشکری از جمله گندم در کنار کشت نیشکر اعلام شده است. با گسترش کشت‌هایی نظیر گندم و کلزا، اشتغال منطقه در کنار تولید شکر تقویت می‌شود.

بگفته مدیرعامل این شرکت، در سال زراعی جاری بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی آیشی هشت کشت و صنعت زیر پوشش این شرکت در شمال و جنوب خوزستان، به سه کشت گندم، کلزا و آفتابگردان اختصاص یافته که از این سطح، ۳۱ هزار و ۳۰۰ تن محصول غیرنیشکری برداشت خواهد شد که بیشترین آن سهم گندم خواهد بود.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: تولید این میزان محصولات غیرنیشکری همگام با تولید شکر حرکتی هدفمند و برنامه‌ریزی شده در راستای سیاست وزارت کشاورزی بوده که در نهایت از یک سو به تامین امنیت غذایی کشور و از سوی دیگر به تناوب زراعی کمک زیادی می‌کند.
ناصری افزود: تلاش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در راستای شعار تولید ، دانش بنیان ، اشتغال آفرین است این است که از همه ظرفیت‌های نیشکری برای تحقق این شعار و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی استفاده کند.

وی گفت:در زراعت‌های غیرنیشکری، بقایای گیاهی سوزانده نمی‌شود و کارشناسان با علم بر مفید بودن آن برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و نیز کاهش اثرات زیست‌محیطی، آنها را با ادوات مناسب کشاورزی با خاک مخلوط می‌کنند.
کشت‌های غیرنیشکری در اراضی آیشی، کاهش مصرف سموم کشاورزی با کنترل علف‌های هرز و آفات نیشکر را به دنبال دارد و کشاورزی پایدار نیز در سایه آن، محقق می‌شود.

فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی مهیاست

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر بروز کردن دانش در بخش‌های صنعت و کشاورزی نیشکر را اقدامی مهم دانست که باید به صورت پیوسته و مدام صورت گیرد.

به گفته او، تحقیق و پژوهش در صنعت نیشکر باید نهادینه شود و این پژوهش‌ها به گونه‌ای باشد که نتایج ملموسی در افزایش بهره‌وری تولید به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، بر ضرورت رونق تولید در این صنعت تاکید کرد و لازمه تحقق آن را «کار جهادی» در همه بخش‌ها دانست.

ناصری افزود: اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، با بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها مسیر می‌شود، بنابراین برای رسیدن به این هدف باید کار جهادی کرد و از توانمندی‌های داخلی شرکت بیشترین بهره را به نفع تولید برد.

وی به ارتقای استانداردهای صنعت نیشکر اشاره کرد و گفت: ما باید خود را با بهترین‌های نیشکر در سطح جهان مقایسه کنیم، بنابراین تلاش همگی ما باید حرکت در مسیر استانداردسازی و کسب بالاترین دستاوردها در این صنعت باشد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی، از دیگر محورهای سخنان دکتر عبدعلی ناصری در نشست مجامع کشت و صنعت‌ها و شرکت‌‎های تابعه بود.

به گفته او، صنایع پایین دستی یکی از ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در صنعت نیشکر است که هم اشتغال را به دنبال دارد و هم باعث رونق تولید در صنایع پایین دستی می‌شود، بنابراین باید فضا برای جذب سرمایه‌گذار و رونق صنایع پایین دستی در واحدهای نیشکری فراهم شود.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر از مدیران درخواست کرد، زیرساخت‌های صنعتی بیش از پیش در واحدهای نیشکری، برای سرمایه‌گذاران در صنایع پایین دستی مهیا شود.

تلفیق تولید و تجارت

سرپرست مدیریت امور مجامع و بودجه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، سودآوری صنعت نیشکر را حاصل «تلفیق تولید و تجارت» در سایه مدیریت کارآمد دکتر ناصری و همت جهادی کارکنان دانست.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، علی حسین یاراحمدی در نشست مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر، از رشد مطلوب عملکرد و ارتقا شاخص‌های عملکردی صنعت نیشکر خبر داد.

به گفته او، با تمهیدات اندیشیده شده، سودآوری شرکت در سال مالی پیش‌رو، مطلوب و مناسب خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این شرکت مانند سال گذشته، سودآوری مناسبی داشته باشد.

مدیر امور مجامع و بودجه توسعه نیشکر به بحران‌هایی نظیر قطعی برق در واحدهای نیشکری اشاره کرد و بیان داشت، با تدابیر صورت گرفته در خرید دیزل ژنراتورها، نه تنها بحران بی‌برقی پشت سر گذاشته شد بلکه مازاد برق تولیدی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به شبکه سراسری تزریق می گردد.
گذر از بحران بی‌آبی، یکی از دغدغه های اعضا شرکت کننده در نشست مجامع عمومی بود. که مدیریت صحیح منابع آبی اعمال شده در کشت و صنعت‌ها و اجرای طرح‌های مختلف آبیاری مزارع عاملی برای گذر از این شرایط بوده است که با مدیریت دکتر ناصری صنعت نیشکر از این بحران نیز به سلامت عبور کرد.
مدیر امور مجامع و بودجه توسعه نیشکر در پایان به موضوعات مطرح شده در مجامع شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد رضایتمندی در کارکنان، توجه به مسئله رفاهی و امنیت شغلی پرسنل، برنامه‌ریزی و تلاش برای صیانت از تولید و… از جمله مواردی مورد تاکید دکتر ناصری در نشست مجامع بود.

نشست مجامع عمومی عادی فوق‌العاده کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر از یکم مرداد سال جاری با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، معاونین و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها برگزار شد.

کشت وصنعتهای ، سلمان فارسی، حکیم فارابی، امام خمینی (ره) ، دهخدا، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی از کشت وصنعتهای هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می باشند.

همچنین شرکت‌های بازرگانی، ایمن ترابرنیشکر، آبان بسپار توسعه، لوح سبز جنوب، خمیرمایه و الکل رازی، تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه، راصد صنعت توسعه، سدادفام نیشکر و موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر نیز از شرکت های زیرمجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی می باشند.

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است