کد خبر : 206049
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ - 10:07
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

واکنش محیط زیست به حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی فوتبال

در آستانه رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطرکه به گفته تولیدکننده آن، نقش یوزپلنگ آسیایی از این پیراهن حذف شده و تنها نمادی از پوست یوز روی آن طراحی شده است، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخشی از توجه کنونی مردم، دوستداران محیط زیست و رسانه‌ها به یوزپلنگ آسیایی حاصل انجام فعالیت‌هایی مانند نقش بستن یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال بوده است.

واکنش محیط زیست به حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی فوتبال

به گزارش سایت خبری مدارا؛ در جهان دو گونه یوزپلنگ وجود دارد؛ یک گونه آسیایی و دیگری گونه آفریقایی. گونه آفریقایی یوزپلنگ در شمال این قاره پهناور منقرض شده و حضور آن در حال حاضر فقط محدود به جنوب این قاره شده است. نسل یوز آسیایی که زمانی در گستره وسیعی از غرب این قاره از سوریه و عربستان تا هندوستان و ترکمنستان پراکنده بود، از ۲۰ سال پیش جز در ایران منقرض شده است. در حال حاضر زیستگاه یوزپلنگ آسیایی فقط به ایران که از ۴۸ سال پیش برنامه حفاظتی خود را برای نگهداری نسل این حیوان آغاز کرده، محدود می‌شود، به همین دلیل است که امروزه به یوز آسیایی، یوز ایرانی نیز گفته می‌شود.

در ایران با توجه به یوزهای گزارش نشده، سخت است که عدد دقیقی برای جمعیت یوزها اعلام کنیم اما می‌توان گفت که براساس سرشماری سال ۱۴۰۰، جمعیت فعلی یوزها کمتر از ۳۰ فرد است .

در شرایطی که یوزپلنگ آسیایی درلبه پرتگاه انقراض قرار داشته است، معصومه ابتکار – رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست- در سال ۱۳۹۲ با سپ بلاتر – رییس سابق فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) – دیدار و با او درباره تلاش‌های ایران برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ آسیایی صحبت کرد. در این دوران رایزنی‌هایی با فدراسیون فوتبال صورت گرفت و در تبلیغات تیم ملی برای حضور در جام جهانی از نام و لوگوی یوزپلنگ آسیایی استفاده شد.  بدین ترتیب برای نخستین بار تصویر یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل (۱۳۹۳) نقش بست؛ اتفاقی که در جام ۲۰۱۸ روسیه نیز تکرار شد این در حالیست که اکنون در شرایطی تصویر یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی حذف شده است که از سویی وضعیت یوزپلنگ آسیایی وخیم‌تر شده و از سوی دیگر برنامه پایداری فیفا در جام جهانی قطر محیط زیست (ارائه راه حل های محیط زیستی نوآورانه) را به عنوان یکی از پنج ارزش خود معرفی کرده است.

در این شرایط حسن اکبری -معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست – درباره وجود تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال در ادوار اخیر جام جهانی اظهار کرد: وجود  تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی طبیعتا همه را حساس و به مشارکت در حفاظت از این گونه ارزشمند ترغیب کرده است؛ به عبارتی این موضوع تاثیرگذار بوده است و در صورت تداوم می‌تواند همچنان موثر باشد.

وی با بیان اینکه ما باید با روش‌های متنوع نسبت به فرهنگسازی و ایجاد حساسیت در حوزه محیط زیست عمل کنیم، گفت: وجود تصویر یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال می‌تواند ورزش‌دوستان را به موضوع ضرورت حفظ یوز ترغیب و حساس کند. اگرچه این افراد جامعه بزرگی را شامل می‌شوند ولی باید روش‌های متنوع دیگری را نیز به کار گیریم تا سایر رشته‌های ورزشی، اصناف و … نسبت به لزوم حفظ محیط زیست حساس شوند.

به گفته  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بخشی از آنچه که امروز در بین مردم، دوستداران محیط زیست و رسانه‌ها در جهت توجه به یوز شاهد هستیم، حاصل همین فعالیت‌ها است و اثرگذاری مورد نظر در خصوص حساس کردن جامعه به این مسئله را تامین کرده است.

اکبری در پاسخ به سوال ایسنا که آیا وجود نقشی از پوست یوزپلنگ روی پیراهن‌ باعث معرفی این گونه یا ترویج تاکسیدرمی می‌شود، گفت: تاکسیدرمی ارتباطی با این موضوع ندارد چراکه مسئله تاکسیدرمی کارکرد دیگری دارد. در حال حاضر هیچ حیوانی را برای این موضوع شکار نمی‌کنند و تنها لاشه حیوانات است.

وی یادآور شد: هر فعالیت و اقدامی سوالاتی را برای افراد ایجاد می‌کند که پرداختن به آن‌ها موجب حساس کردن جامعه به موضوع است. حتی برای ما که در حوزه فنی هستیم این اقدام دستاوردهایی دارد. به عنوان نمونه وقتی سازمان موضوع تداخل معدن با زیستگاه‌ها، ایمن‌سازی جاده‌ها، پیگیری تامین اعتبار برای حفاظت یوز، ارتقای سطح مناطق حفاظتی یوز را دنبال می‌کند، طبیعتا هرچقدر جامعه ، اصناف دولتی یا خصوصی نسبت به این مسئله حساس‌تر باشند، نتیجه بهتری خواهیم گرفت بنابراین حساس کردن جامعه و فرهنگ‌سازی در زمینه این موضوع در حوزه اجرا و حفاظت بسیار موثر است و می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند.

اکبری در پایان درباره واکنش سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد بالادستی نسبت به حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران گفت: ما بیشتر در حوزه تخصصی، فنی، اجرا، حفاظت، تهیه برنامه حفاظت از یوز و اقدامات حفاظتی در زیستگاه‌ها فعالیت می‌کنیم. واکنش به این مسئله بیشتر در حوزه روابط عمومی و آموزش است.

پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ که از سوی وزارت ارشاد مورد تأیید قرار گرفته است، فردا (۳۰ مهرماه) رونمایی خواهد شد.

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم
فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم

ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به  ۵۴۹ نفر رسید
تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به ۵۴۹ نفر رسید

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۴۰ هزار خودروی متخلف در طرح نوروزی پلیس توقیف شده است، گفت: متاسفانه از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین ۵۴۹ هموطن در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است