کد خبر : 196191
انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - 11:43
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

محمد غرضی: آقای رئیسی گرفتاری مردم با شعار «رَفع» نمی شود

وزیر نفت دولت میر حسین موسوی گفت: مردم این روزها گرفتار شده‌اند. گرفتاری با شعار و ادعای انقلابی‌بودن برطرف نخواهد شد و برای رسیدن به‌ آرامش به کار و تلاش با تخصص نیاز داریم. در پایان تاًکید می‌کنم،‌ طرحِ انقلابی‌گری جامعه را دو تِکه می‌کند.

محمد غرضی: آقای رئیسی گرفتاری مردم با شعار «رَفع» نمی شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمد غرضی که سابقه عضویت در دولت‌های شهید باهنر، میرحسین موسوی و مرحوم هاشمی را دارد، با گفتن اینکه «آقای رئیسی و هر کس دیگری نباید خود را انقلابی بدانند و باید مردم بر اساس اعمال درباره افراد نظر بدهند» می‌گوید:

  این گفتهِ رئیس‌جمهوری که«فقط» چهره‌های انقلابی به‌کار گرفته شوند را چطور تحلیل می‌کنید؟

جنابِ رئیسی، رئیس‌ دولت هستند و رئیس دولت رئیسِ قدرت سیاسی است که باید گفت، رئیس قدرت سیاسی نباید از خودش تعریف کند. بلکه باید کارآمد باشد تا رضایت مردم جلب شود و این مردم باشند که درباره انقلابی‌گری، موفقیت یا ناکامی‌اش نظر بدهند. همچنین رئیسی و همه مدیران باید بدانند معیار انقلابی بودن چیزی جز این نیست که فعالیت‌‌ها منجر به کاهش مشکلات و در نتیجه آرامش عمومی شود. با این توضیح که انقلابی بودن در کنار تعهد، به تخصص و تجربه هم نیاز دارد.

  اینکه با عنوان انقلابی افراد به دو دسته خودی و غیرخودی تفکیک شوند، چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟

این روش یکی از آفت‌های مدیریت است. چون خودی و غیرخودی کردن جامعه را دو دسته کرده و کشور را از سرمایه‌هایی که شایستگی حضور در عرصه دارند، محروم خواهد کرد. خیلی‌ها با تکیه به مدرک یا برچسب انقلابی بودن مسئولیت گرفته‌اند، اما نتوانسته‌اند جوابگوی توقع عامه مردم باشند و نتیجه فعالیت‌شان فرصت‌های زیادی را از کشور گرفته است.

  دولت سیزدهم با حضور چهره‌هایی تشکیل شد که فقط به یک دستهِ تعلق داشتند. این نوع چینش در شرایط سخت فعلی چقدر سهم دارد؟

بهتر بود رئیسی در موقع چینش کابینه فقط به اطرافیان خودش نگاه نمی‌کرد و نسبت به اشخاص کارنامه‌دار هم توجه می‌کردند. ما در کشور افراد زیادی داریم که توانایی حل مساًله را دارند، اما با کج‌سلیقگی انتخاب نشدند تا اوضاع طوری شود که گرانی روز به روز فشار بیشتری به مردم تحمیل کند و امید مردم کمرنگ شود.

  اساساً بحث انقلابی‌گری چه دلیلی دارد؛ غیر از این است که مردم باید درباره افراد و شایستگی‌شان قضاوت کنند؟

اینکه آدم خودش از خودش تعریف کند و خودش را انقلابی و دیگری را ضد انقلاب معرفی کند، حتماً رفتاری غلط است. انقلابی بودن به چهره‌هایی اتلاق می‌شود که فی‌سبیل‌الله کار می‌کنند و مهمترین دغدغه‌شان این است که بدون هیچ چشمداشتی به مردم و کشور خدمت کنند. نه اینکه دائم به‌فکر امتیاز گرفتن هستند و فرصت کار را برای منافع‌ خود می‌خواهند. البته مردم به‌قدر کافی هوشیار هستند و به‌خوبی سره را از ناسره تشخیص می‌دهند.

  شما دهه شصت سابقه مدیریت دولتی دارید. آن دوره با وجود جنگ و … مردم رضایت بیشتری از مسئولین داشتند.

دولت‌های دهه شصت تکیه‌گاهش را جامعه می‌دید و به‌همین دلیل توانستند با وجود تهدیدهای زیاد رضایت مردم را تا حد کافی جلب کنند. اما متاًسفانه دولت‌ها بعد از آن دوران درگیر «چپ»‌ و«راست» شدند و به‌همین دلیل انرژی‌شان را صرف جدل‌های سیاسی کردند و فرصت خدمت به مردم را از دست دادند.

در واقع دولتی اگر می‌خواهد کارنامه‌ای کارآمد از خود برجای بگذارد باید خودش را تکیه گاه مردم بداند و همچنین بداند توجه بیش از حد به گروه خودی، باعث می‌شود افراد نزدیک به خودشان را راضی نگه دارند.

  همه اعضای کابینه دولت‌های دهه شصت باهم هم‌نظر و هم‌سلیقه بودند؟

به‌هرحال اعضاء اختلاف‌ عقیده‌هایی باهم داشتند. اما تمامی دولتی‌های آن دوران به‌چیزی جز پیروزی مردم در همه بخش‌ها فکر نمی‌کردند و اینطور نبود که مثلاً وزیری ارادتش را به فلان شخص علنی کند. در واقع همه تلاش‌مان این بود که توقع‌های مردم را جدی بگیریم و در راستای کاهش مشکلات و افزایش آسایش جامعه هر کاری که لازم است، انجام بدهیم.

به‌همین دلیل همه مصوبات آن دولت تکیه‌گاه مردم بود. به‌عنوان مثال بنده در چند دوره‌ای که وزیر بودم افراد را با وسواس انتخاب می‌کردم و به‌همین دلیل حتی یک نفر از مدیران من پای‌شان به قوه‌قضاییه باز نشد. همچنین همه را بر اساس تخصص برگزیده بودم و به‌همین دلیل توانستم گازوییل را با قیمت لیتری ۲ریال و بنزین را هم با قیمت لیتری ۳۰ریال در دسترس مردم قرار بدهم.

  سئوال آخر؛ نظرتان درباره عملکرد دولت سیزدهم چیست؟

انشاءالله خدا کمک کند تا بتوانند مردم را از شر گرفتاری‌ها نجات بدهند. اما رئیسی باید این را در نظر بگیرد، مهار تورم به مدیرانی توانمند احتیاج دارد. اتفاقی که الان افتاده است، چیزی جز این نیست که مردم، مخصوصاً قشر ضعیف‌تر ناراضی‌اند و نوعی ناامیدی در جامعه خودنمایی می‌کند. همچنین دولت باید به‌جای اینکه به قدرت سیاسی گزارش بدهد، باید خود را ملزم به پاسخگویی به‌مردم بداند.

  ممنون؛‌ حرفی مانده است؟

مردم این روزها گرفتار شده‌اند. گرفتاری با شعار و ادعای انقلابی‌بودن برطرف نخواهد شد و برای رسیدن به‌ آرامش به کار و تلاش با تخصص نیاز داریم. در پایان تاًکید می‌کنم،‌ طرحِ انقلابی‌گری جامعه را دو تِکه می‌کند.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است