کد خبر : 184785
انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - 21:52
چاپ

جریان شناسی آل سعود در آیینه یک گورستان خاموش

بعد از حوادث موسوم به بهار عربی در سال 2011  و همزمان با پادشاهی ملک عبدالله از جناح غیر سدیری، مناطق شیعه نشین شرق عربستان به ویژه منطقه القطیف در اعتراض به وضعیت اقتصادی و تبعیض حاکمیت میان شهروندان شیعه و سنی، شاهد خیزش مردمی و پاره­ای حرکات مسلحانه بود.

جریان شناسی آل سعود در آیینه یک گورستان خاموش

به گزارش گروه بین الملل مدارا، ابوالفضل کریمی پژوهشگر مسائل جهان عرب در یادداشتی که در اختیار تحریریه مدارا قرار داد نوشت: در تحلیل و روند شناسی دگرگونی­ها و تحولات رخ داده در سپهر سیاسی – اجتماعی یک جامعه و تحلیل رویکردهای اتخاذ شده از سوی کارگزاران حکومتی، ضروری است به پدیدار شناسی مصداقی و تحلیل عینی و موضوعی جامعه هدف پرداخته شود تا تصویری روشن از غایت نویسنده و وضعیت کشور مورد مطالعه، در آیینه ذهن مخاطب نقش بندد. این مصادیق عینی می­تواند از جامعه­ای به جامعه دیگر متفاوت باشد مانند حوادث تأسف بار آبان ۹۸ کشورمان و جنبش جلیقه زردها در فرانسه تا سکوت وهم انگیز یک گورستان در شرق عربستان!.

در این سلسله یادداشت­ها در تلاشیم مخاطب را به شکل مصداقی و عینی با مهم­ترین تحولات عربستان سعودی آشنا سازیم.

عربستان سعودی کشوری واقع در جنوب غرب آسیا و مشرف بر مهمترین شاهراه­های دریایی و منابع انرژی جهان، بعد از درگذشت ملک عبدالعزیز در سال ۱۹۵۳ میلادی به عرصه­ای برای رقابت دو جناح سدیری (فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز از همسر قدرتمندش حصه بنت احمد السدیری) و غیر سدیری (فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز از سایر همسران وی) تبدیل گردید. از ویژگی­های مهم جناح سدیری دربار سلطنتی سعودی، نزدیکی و هم آوایی تنگاتنگ با نهادهای دینی و علمای وهابیت (به ویژه تا پیش از ولایت عهدی محمد بن سلمان) و سیاست سخت گیرانه و برخورد سخت با منتقدان داخلی است. در ارتباط با شاخصه دوم مورد بررسی باید گفت که بر خلاف شاهان غیر سدیری (ملک سعود – ملک فیصل – ملک خالد – ملک عبدالله) عموما شاهان سدیری (ملک فهد – ملک سلمان) و اولیای عهد منتسب به این جریان (سلطان بن عبدالعزیز – نایف بن عبدالعزیز – محمد بن نایف – محمد بن سلمان) سعه صدر و تسامح کمتری نسبت به مخالفان و منتقدان خود نشان داده و از سیاست مشت آهنین بهره برده‌اند که آخرین و در ضمن مشهورترین نمونه آن، تراژدی قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان بود. ضمن آنکه ایرانیان به دلیل تبعات منفی حمله عناصر افراطی به سفارت عربستان، ماجرای اعدام شیخ باقر النمر از رهبران شیعیان شرق عربستان را نیز از یاد نبرده­اند. سرکوب­های خونینی که همگی در دوران یک شاه سدیری (ملک سلمان) و اولیای عهد سدیری (محمد بن نایف – محمد بن سلمان) به وقوع پیوسته است. ناگفته نماند جناح مذکور از سال ۱۹۶۲ میلادی همواره کنترل وزارت کشور عربستان به عنوان یک نهاد بسیار مهم امنیتی را در اختیار داشته است به گونه‌ای که تمامی وزرای کشور سعودی در این مدت همگی سدیری بوده‌اند.

در این میان جهت درک مصداقی عمق تفاوت رفتار و نگاه دو جناح سدیری و غیر سدیری نگاهی به وضعیت قبرستان شیعیان در العوامیه (شهری شیعه نشین در منطقه القطیف واقع در شرق عربستان) می­تواند راهگشا و مثمر ثمر واقع شود.

بعد از حوادث موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱  و همزمان با پادشاهی ملک عبدالله از جناح غیر سدیری، مناطق شیعه نشین شرق عربستان به ویژه منطقه القطیف در اعتراض به وضعیت اقتصادی و تبعیض حاکمیت میان شهروندان شیعه و سنی، شاهد خیزش مردمی و پاره­ای حرکات مسلحانه بود. شایان ذکر است که شیعیان القطیف عموما با حرکات اعتراضی خود از شیعیان الاحساء متمایز می­گردند که انشاء الله در نوشتاری دیگر به این موضوع نیز خواهیم پرداخت. در مقابله با این خیزش، ملک عبدالله به عنوان یک شاه غیر سدیری تا حدودی تسامح نشان داد و از سرکوب شدید و خونین معترضان خودداری نمود، به گونه­ای که بسیاری از معترضان جان باخته، در این اعتراضات افراد مسلحی بودند که فیلم‌های  شلیک مستقیم آنان به نیروهای امنیتی در شبکه جهانی اینترنت به شکل گسترده انتشار یافت و شبکه بی بی سی نیز در مستندی با عنوان جنبش سری در عربستان (الحراک السری فی السعودیه) به باز نشر این ویدیوها پرداخت.

پیش از ادامه بحث با توجه به حاکمیت نگاه و ذهنیت اساطیری شرقی در کشور که بر اساس آن مسائل به شکل صفر و صدی و سیاه و سپید دیده و تحلیل می­شود ذکر این نکته ضروری است که مقصود ما در این جستار تبیین عینی و موضوعی تفاوت رویکرد دو جناح سدیری و غیر سدیری است و از همین رو اگر دم از تسامح ملک عبدالله می­زنیم قصدمان انکار ظلم و اجحاف اجتماعی – اقتصادی صورت گرفته در حق شیعیان عربستان یا ترسیم چهره­ای دمکراتیک از ملک عبدالله نیست کما اینکه در روزگار حکمرانی وی حتی بسیاری از اسلام گرایان لیبرال مانند عبدالله حامد نیز گرفتار محکومیت­های طویل المدت گردیدند.

در هر صورت بعد از جان باختن این معترضانِ عموما مسلح و تدفین آنان در قبرستان شیعیان العوامیه، پرچم­ها و تصاویر و سنگ مزارهایی برای آنان نصب شد که حکومت سعودی به رهبری ملک عبدالله هیچ اقدامی برای ازاله آن­ها صورت نداد. سنگ نوشته­هایی که علنا در حکم به چالش کشیدن خاندان سعودی بود:

پرچم­ها و سنگ مزارهای نصب شده در دوران ملک عبدالله

ترجمه سنگ مزار: اینجا مزار رهبری مجاهد و شجاع، مرسی علی ابراهیم است که در حال آماده سازی جشن­های تولد حضرت حجت مصادف با روز یک شنبه ۱۴ شعبان ۱۴۳۴، ناجوانمردانه به دست نیروهای امنیتی آل سعود به شهادت رسید.

ترجمه سنگ مزار: اینجا مزار خالد عبدالکریم است که در روز ۴ شنبه مصادف با ۹ ذی القعده ۱۴۳۳ با گلوله ناجوانمردانه و ظالمانه وزارت کشور آل سعود به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

در درک عمق تسامح صورت گرفته از سوی ملک عبدالله کافی است لحظه­ای شهروندان خود را میان بهشت زهرای یکی از شهرهای کشورمان در برابر چنین نمادها و سنگ مزارهایی تصور نماییم. به راستی در چنان فرضی چه احساس و واکنشی در آنها و نیز کارگزاران حکومتی ایجاد خواهد شد؟.

به هر صورت تسامح با این موضوع تا زمان درگذشت ملک عبدالله ادامه داشت و سرانجام بعد از تحکیم سلطه ملک سلمان و ولایتعهدی محمد بن سلمان از جناح سدیری، دستور ویرانی این نمادها و حذف سنگ نوشته­ها و پرچمها صادر شد.

وضعیت قبرستان بعد از ویرانی

علاوه بر این، نحوه مواجهه حکومت سعودی با مخالفان و منتقدان خود مانند فاجعه کنسولگری و قتل خاشقچی و حبس و شکنجه فعالان حقوق زن مانند لجین الهذلول و سرکوب گسترده علمای وهابی منتقد مانند سلمان العوده و سلیمان الدویش همگی بیانگر ورود عربستان سعودی به مرحله­ای است که می­توانیم آن را مرحله “پارادوکس سدیری” بنامیم. مرحله­ای که در آن از سوی شعارهای ترقی خواهانه سر داده می­شود اما از دیگر سو حکومت تاب تحمل کوچکترین انتقادی را ندارد و در قبال مخالفان از سیاست مشت آهنین بهره می­گیرد.

انشاءالله در سلسله نوشتارهای آتی، بررسی و تحلیل بی طرفانه وضعیت عربستان را ادامه خواهیم داد.

 

اخبار مرتبط:
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد
دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد

وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.

عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند

«مورد مهمی که هزینه‌های مادی، روانی، اجتماعی و سیاسی آن بسیار زیاد است، نحوه مواجهه با مساله پوشش زنان است. تا حالا چند بار دست در این حفره کرده و گزیده شده‌اند و همچنان هم در حال تکرار آن هستند. توجه ندارند که نتایج منفی این سیاست‌ها بسیار زیان‌بار است. »

بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است