کد خبر : 135857
انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - 16:07
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

کلانتری: عمده آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی – قبیله‌ای است/ موافق افزایش قیمت بنزین بودم

کلانتری: عمده آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی – قبیله‌ای است/ موافق افزایش قیمت بنزین بودم

به گزارش سایت خبری مدآرا؛ عیسی کلانتری با بیان اینکه اکنون دغدغه ما سرد شدن هوا و به‌ دنبال آن افزایش تعداد روزهای آلوده است، اظهار داشت: متاسفانه امسال آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، هشت درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: از این‌ رو باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم و این موارد را نیز به رییس جمهوری منعکس کرده‌ایم، نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهرهایی مانند تهران ممنوع شود چرا که آلایندگی بسیار بالایی دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشور حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی وجود دارد، تصریح کرد: این خودروهای آلاینده در کنار نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند ۸۰ درصد علت آلودگی هوا هستند بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

کلانتری ضمن اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع کشور طی تابستان امسال، اظهار داشت: بخشی از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها طبیعی و بخشی دیگر غیرطبیعی است، گاهی اوقات رعد و برق سبب وقوع آتش در جنگل‌ها می‌شود، برای مثال آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های کالیفرنیا به این علت بوده اما در کشور ما آتش‌سوزی‌های طبیعی کم رخ می‌دهد.

خسارت آتش‌سوزی‌های جنگلی قابل اغماض است

به گفته کلانتری عمده آتش‌سوزی‌های جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی – قبیله‌ای است و مردم باید خیلی مراعات کنند، طی امسال حدود ۲۳۰۰ هکتار از نواحی جنگلی و ۱۹ هزار هکتار از مراتع ما در آتش‌سوزی‌ها سوخته است، این در مقابل ۱۳ میلیون هکتار جنگل قابل اغماض است.

شرط شماره‌گذاری خودروهای تولید ۹۹

معاون رییس‌جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تنها در صورت ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی سال ۹۹ به یورو ۵ به آن‌ها مجوز خواهد داد، خودروساز نباید خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۹ را با عنوان خودروهای ۹۹ عرضه کند.

انتقاد از طرح مجلس برای حذف سهم محیط‌زیست از عوارض آلایندگی

کلانتری در ادامه ضمن اشاره به طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی، گفت: در قانون مالیات آمده است که واحدهای آلاینده یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی و جریمه پرداخت کنند تا در اختیار محیط زیست قرار گیرد. این رقم سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود، اکنون شمال کشور زیر پسماند مدفون شده است و بیشتر کارخانه‌های درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفیه رهاسازی می‌کنند، قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلایندگی این مشکلات را برطرف کنیم.

به گفته وی قرار بود که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بودجه‌ای که از طریق عوارض آلایندگی در اختیار دارد، تمام صنایع آلاینده کشور را با همکاری دانشگاه‌ها پایش کند، این در حالی‌ است که اکنون حدود ۷ درصد این صنایع پایش می‌شود و اگر طرح مجلس تصویب شود تمام این برنامه‌ها از بین می‌رود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه این پول در اختیار دستگاه‌هایی از جمله استانداری‌ها قرار می‌گیرد تا برای بهبود وضعیت محیط زیست استان‌ها هزینه شود اما تا امروز یک ریال برای محیط زیست از این محل هزینه نشده است.

تمام روغن نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است

وی در ادامه ضمن اشاره به محصولات تراریخته گفت: این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین می‌کند، تقریبا تمام روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است اما به محققان خودمان اجازه نمی‌دهیم که تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل کنند.

کلانتری ادامه داد: بر اساس مطالعات من و نظر وزارت بهداشت، مصرف روغن‌های محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد، اما جنگ و دعوای‌های بی‌موردی در این زمینه است، در دنیا ۲۱۰ میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از ۳۰ برابر کشت زیر آبی ما در کشور است، همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه به شخصه موافق افزایش قیمت بنزین بودم زیرا مصرف سرانه بنزین در کشور ما تقریبا از همه کشورهای جهان بالاتر است، توضیح داد: یا باید واردات خودرو آزاد شود یا خودروهای ساخت داخل استانداردهای بهتری داشته باشند، در همه دنیا خودرو ارزان است و بنزین گران اما در ایران این موضوع برعکس است.

اخبار مرتبط:
ابراهیم رئیسی هَوای موسسه مصباح‌یزدی و پایداری‌چی ها را دارَد
ابراهیم رئیسی هَوای موسسه مصباح‌یزدی و پایداری‌چی ها را دارَد

دولت هوای موسسه پایداری‌ها را به خوبی داشته است. بالاخره هر چه که باشد، دولت ابراهیم رییسی، به دولت جبهه پایداری شهرت دارد؛ مُهر پایداری‌ ‌ بودن، به سبب نفوذ برخی بستگان سببی رییسی و افکار نزدیک او به پایداری و همچنین حضور عناصر منتسب به این تشکل سیاسی، بر پیشانی دولت خورده است.

توجیه عجیب چمران درباره ترک جلسه اعضای شورای شهر در جلسه با زاکانی؛ چیزی خاصی نبود، جلسه طولانی شده بود
توجیه عجیب چمران درباره ترک جلسه اعضای شورای شهر در جلسه با زاکانی؛ چیزی خاصی نبود، جلسه طولانی شده بود

رییس شورای شهر تهران درباره علت ترک جلسه شورای شهر تهران توسط برخی نمایندگان توضیحاتی ارایه داد.

بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه / اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی
بسته شدن بودجه ۱۴۰۳ قبل از تصویب برنامه توسعه / اتفاقی نادر در بودجه‌نویسی

تا امروز، برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان تایید نشده است؛ این درحالی است که طبق قانون بودجه‌های سالانه باید براساس احکام برنامه‌های توسعه باشد و مشخص نیست بودجه 1403 براساس کدام برنامه توسعه نگاشته شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است