تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان این مطلب که سکولار به وجود خداوند اعتقاد دارد اما به ربوبیت الهی که یک امر سیاسی محسوب می شود اعتقادی ندارد، اظهار داشت: یکی از جلوه های سکولار جامعه گریزی و اجتماع ستیزی است تا از این طریق دین یک امر فردی و غیر سیاسی به نظر بیاید؛ پشت همه آیات الهی یک جریان سیاسی وجود دارد.
به گزارش سایت خبری مدآرا، تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه غربت و تنهایی ولایت نتیجه سکوت نخبگان است، گفت: گوهر مرکزی دین ولایت است.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، شب گذشته در دانشگاه تهران، گفت: اخلاق از سیاست جدا نیست؛ اخلاق زمانی جدای از سیاست است که در مقابل دین قرار گیرد.
وی آیه ۲۰۰ سوره آل عمران را سیاسیترین بخش قرآن کریم بیان کرد و ادامه داد: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه به نظام و تشکیلات اسلامی اشاره می کنند. سکولار اقسامی دارد و غیر سیاسی دانستن قرآن کریم را می توان یکی از مصادیق تفکرات سکولار بیان کرد.
به نوشته رسا، پناهیان با بیان اینکه همه نزاعها در عالم هستی برسر ربوبیت خداوند است نه خالقیت او، ابراز کرد: کسی با وجود خداوند مشکلی ندارد مشکل از آنجا نشأت می گیرد که نمی خواهند حضرت حق در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها دخالت داشته باشد، مخالفت با انبیای الهی نیز از همین جا شروع می شود.
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان این مطلب که سکولار به وجود خداوند اعتقاد دارد اما به ربوبیت الهی که یک امر سیاسی محسوب می شود اعتقادی ندارد، اظهار داشت: یکی از جلوه های سکولار جامعه گریزی و اجتماع ستیزی است تا از این طریق دین یک امر فردی و غیر سیاسی به نظر بیاید؛ پشت همه آیات الهی یک جریان سیاسی وجود دارد.
وی ادامه داد: بعد از رحلت رسول خدا مسلمانان اهل اقامه نماز و روزه بودند اما مهمترین دلیل شهادت حضرت زهرا(س) سکولار شدن امت پیامبراکرم(ص) بود؛ بر این اساس معنای واقعی دین، سیاست و گوهر مرکزی آن ولایت است.
پناهیان با بیان اینکه صلح از راه ریشه کن کردن ظلم محقق می شود نه تحمیل، ادامه داد: زمانی که اخلاق از سیاست جدا شد مردم اخلاق و معنویت را عامل نابودی سیاسی جامعه و دلیل بر سکوت خودشان قرار می دهند و برای نابودی باطل، علیه باطل قیام نمی کنند و فریاد نمی زنند.
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ادامه داد: امام علی(ع) نسبت به فریادهایی که بلند نمی شود فریادها می زنند و می فرمایند: آی مردم؛ اگر از یاری کردن حق کوتاه نمی آمدید، و از اینکه به باطل توهین کنید کوتاه نمی آمدید کسی که ارزش نداشت بر شما طمع نمی کرد و قوی نمی شد که بتواند بر شما غلبه پیدا کند؛ مقصود حضرت از توهین وهن باطل است.
وی اضافه کرد: امام حسین(ع) نیز در منا می فرمایند: علما؛ چرا در مقابل باطل سکوت می کنید؟ مردم به شما احترام می گذارند برای چه!؛ همچنین در جای دیگر آمده آی مردم؛ چرا چشم خود را به روی چیزی که به زیان جامعه است بستهاید و سکوت می کنید.
پناهیان افزود: امام علی(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه می فرمایند: یا اشبه الرجال و لارجال، حلوم الاطفال، نامردها و بچه های نفهم؛ آیا این کلام امام علی(ع) که خطاب به برخی افراد سست عنصر که در برابر دشمن اهل مقاومت نبودند بیان شد سخنی غیر اخلاقی است!
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه سکوت نخبگان در برابر باطل را عامل اصلی غربت و تنهایی ولایت دانست و گفت: باطل باید برای مردم افشا شود و بعضا نخبگان به تاسی از امام علی(ع) باید برای آشکار کردن باطل فریاد بزنند.
وی افزود: اگر نخبگان دوران امام علی(ع) باطل را رسوا می کردند دیگر حضرت مجبور نمی شدند به عنوان اولین نفر فریاد بزنند در حالی که امام معصوم باید آخرین نفر باشند که بفرمایند: یا اشبه الرجال و لا رجال، حلوم الاطفال.
پناهیان ادامه داد: باطل زمانی ضعیف می شود که مقدار وهن باطل برای جامعه روشن شود و این امر توسط مسؤولان و نخبگان جامعه که دارای تریبون هستند و صدای آنان شنیده می شود باید صورت بپذیرد.
پناهیان اضافه کرد: برای مثال زمانی که یک نماینده مجلس پشت تریبون می گوید ۴۰ سال است که با جهان رفتار درستی نداشتیم و بد رفتار کردیم و هزاران دشمن برای خودمان تراشیدیم؛ این کلام مصداق بارز پایمال کردن خون هزاران شهید و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی است، همین نماینده امروز راست راست در مجلس راه می رود و برای مسائل مملکت رای می دهد بدون اینکه کسی به او چیزی بگوید.
وی در معنای واقعی اخلاق، خاطرنشان کرد: اخلاق یعنی شدت قباحت یک رفتار را نشان دادن از این رو زشتی باطل باید در جامعه نشان داده شود./ انتخاب