کد خبر : 292130
انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ - 13:43
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

محسنی‌اژه‌ای: امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست / نباید از ریختن آبروی فردی خوشحال شویم

رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی مستمر خود با اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و نخبگانی، شب گذشته با جمعی از مدیران مسئول رسانه‌های کشور دیدار و به مدت حدود سه ساعت، سخنان و دغدغه‌های آنان را استماع کرد.

محسنی‌اژه‌ای: امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست / نباید از ریختن آبروی فردی خوشحال شویم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ میزان نوشت: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در این مراسم، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضار در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در این محفل به گرد هم نشسته‌ایم تا نقد و نقادی کنیم و دلسوزانه و خیرخواهانه نواقص و کاستی‌ها را برطرف سازیم؛ من شخصاً از شنیدن نقد‌ها خوشحال می‌شوم و آن‌ها را در راستای رفع نواقص و کاستی‌ها به کار می‌بندم. البته قدر مسلم چنانچه بخواهیم فارغ از نقد‌ها و کاستی‌ها، از نقاط قوت نظام بگوییم، سخن و مطلب برای گفتن و نوشتن بسیار بیشتر از نقدهاست.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قطعاً به قوه قضاییه نقد وارد است و ما در این زمینه تعارف نداریم؛ ما ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقا پیدا کرده‌ایم، لذا خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم.

رئیس عدلیه گفت: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه همواره بوده و هست و خواهد بود؛ مهم آن است که علی‌رغم این اختلاف نظرات و اختلاف سلیقه‌ها بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و این اختلافات سبب سوء استفاده دشمنان نشو‌د. گاهی مشکلی برای فردی پیش می‌آید که اگر چه همفکر من نیست، اما هم‌وطن من است و دوستدار نظام است؛ در اینجا باید به او کمک کنیم تا بر مشکلش غلبه کند نه اینکه، چون همفکر و هم‌جناح من نیست، خدای‌ناکرده بر مشکلش بیفزاییم و یا از مشکل او احساس شعف کنیم.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: مشی من آن است که وقتی مطلبی را در رسانه‌ای می‌بینم و نسبت به آن، نظری مثبت و یا منفی دارم با مسئول مربوطه در آن رسانه تماس می‌گیرم؛ در مقطعی در رسانه‌ای، مطلبی در مورد من کار شده بود که در آن مطلب به جز یک مورد، بقیه موارد ناصحیح بود و آن یک مورد هم که صحیح بود، عبارت بود از نام و نام‌خانوادگی من، که در ابتدای مطلب درج شده بود؛ من همین موضوع را طی تماسی با مسئول مربوطه در رسانه مزبور در میان گذاشتم. القصه، مقصودم از بیان این مطلب آن بود که در مواقعی، نه بخشی، بلکه سرتاسر مطلبی که در یک رسانه کار می‌شود، خالی از صحت و درستی است؛ قطعاً این امر با اصول روزنامه‌نگاری و اصول حرفه‌ای خبر در تنافی و تضاد است.

رئیس دستگاه قضا افزود: بعضاً مطلب یا خبری به نقل از فردی منتشر می‌شود که با کنکاش و مداقه در اصل ماجرا، پی می‌بریم که نحوه تنظیم خبر و مطلب مزبور به گونه‌ای بوده است که مقاصد و یا اغراض تنظیم‌کننده و منتشرکننده خبر، به نقل از فردِ مورد اشاره، بیان و عرضه شده است؛ این امر، اصلاً مطلوب و حرفه‌ای نیست که ما حرف خودمان را از زبان دیگری مطرح کنیم و در این راستا، به صداقت و امانتداری در انتقال کلام پایبند نباشیم.
رئیس عدلیه: بخشی از امنیت‌ روانی جامعه را خودمان برهم می‌زنیم

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست؛ این امنیت را چه کسی به هم می‌زند؟ این امنیت از کدام ناحیه به هم می‌خورد؟ آیا در همه این موارد دشمنان دخیل هستند؟ آیا همه این موارد از ناحیه یک طیف خاص صورت می‌گیرد؟ بدون تردید در وهله نخست باید رفع عیوب و نواقص را از خودمان شروع کنیم و همگان به حفظ و تقویت امنیت روانی جامعه یاری رسانیم. در خیلی از مواقع خود ما از طریق رسانه‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار داریم امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنیم لذا در این زمینه باید بسیار مراقب بود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: امروز به سبب اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی، دشمن کاملاً از اقدام نظامی علیه کشور ما ناامید است، لذا به توطئه‌چینی و اختلاف‌افکنی و تهدید امنیت روانی مردم در داخل دلخوش کرده است؛ باید بسیار هوشیار باشیم و بدانیم که وقتی دشمن به تعریف و تمجید از ما می‌پردازد، قطعاً یک اشکال و نقصی در ما وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا افزود: ظرفیت بسیار بزرگی در اختیار شما اهالی و اصحاب رسانه وجود دارد و شما با نوشتار و گفتار و مواضعتان می‌توانید در جهت تحکیم وفاق و همبستگی اجتماعی اقدام کنید و دشمن را ناامید سازید.

رئیس قوه قضاییه خطاب به مدیران رسانه‌ها گفت: کلیه نامه‌های مردمی واصله به دفاتر رسانه‌ای‌تان را به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه برسانید و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در حد توان و مقدورات قانونی به این نامه‌ها ترتیب اثر دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: چندی پیش یکی از هم‌صنفان شما اهالی رسانه که من او را از ایام قدیم می‌شناختم به من پیامک زد و مشکلی را طرح کرد و خواستار ملاقات با من شد؛ من در آن لحظه در مسیر نماز جمعه بودم؛ نشانی منزل او را گرفتم و بعد از نماز جمعه، شخصاً به دیدار او رفتم و یک مقام قضایی را پیگیر رفع مشکل او کردم. این یک نمونه بود؛ قطعاً من نمی‌توانم شخصاً به تمامی این درخواست‌های ملاقات جامه عمل بپوشانم؛ البته اگر بتوانم قطعاً مشتاق این کار هستم؛ در همین راستا کلیه نامه‌ها و پیامک‌هایی که از ناحیه اقشار مختلف مردم به من می‌شود مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرند.

رئیس عدلیه در بخشی از سخنانش در این نشست صمیمی، به مقوله عفاف و حجاب و سیر ناظر بر تدوین لایحه مربوطه در این زمینه نیز گریزی زد و گفت: در قضیه عفاف و حجاب وضع خوبی نداریم؛ اگرچه در این رابطه یک سلسله اقداماتی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم؛ تاکید بنده از همان ابتدا آن بود که باید با به کارگیری قوانین فعلی (قوانین ناظر بر بر مسوولیت اتحادیه ها، صنوف، اماکن و ….) در راستای بهبود وضع عفاف و حجاب اقدام کنیم. در فروردین سال گذشته من جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذی‌ربط در این حوزه تدارک دیدم و در آن جلسه، کلیه قوانین موجود ناظر بر بهبود وضع عفاف و حجاب را احصاء و ابلاغ کردم و تاکید کردم که چنانچه به همین قوانین موجود عمل شود، مشکلات این حوزه تا میزان موثری مرتفع می‌شود؛ علی‌ایحال در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه مکلف به تدوین لایحه‌ای در این رابطه شد و ما لایحه‌ای معطوف به هدف را در ۹ ماده تنظیم کردیم که آن ۹ ماده در دولت به ۱۵ ماده و در مجلس به ۷۱ ماده تبدیل شد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است؛ علی‌ایحال کماکان معتقدم که با عمل به همین قوانین موجود، می‌توان وضعیت عفاف و حجاب را تا قبل از تصویب قانون مربوطه در این حوزه بهبود بخشید.

گفتنی است در این جلسه که با حضور مدیران و مسئولان قریب به ۷۰ رسانه از طیف‌ها و جناح‌های مختلف برگزار شد، پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، ۲۴ نفر از مدیران رسانه‌های کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص موضوعات مختلف پرداختند.

اخبار مرتبط:
ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم
ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۲ سال است که شعار من این شده که «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و اصلا مردم به این چیزها کاری ندارند، گفت: آن چیزی که مردم نیاز دارند شادی است و تمام تلاش دولت و حاکمیت باید این باشد که مردم را شاد کنند.

وزارت راه: محدوده تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان دچار فرونشست زمین شده‌اند
وزارت راه: محدوده تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان دچار فرونشست زمین شده‌اند

علی بیت‌الهی، رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد زیادی از ثار تاریخی و بنا‌های ارزشمند کشورمان در زون‌هایی با خطر فرونشست زمین واقع شده‌اند، گفت: در استان فارس بیشترین نرخ فروشست در محدوده مرودشت بوده و نرخ آن در این منطقه به ۱۷ سانتیمتر در سال می‌رسد که آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارد. وی با بیان اینکه در استان اصفهان هم اثر تاریخی میدان نقش جهان به عنوان مهمترین نماد تاریخی ایران متاسفانه دچار فرونشست زمین و ترک خوردگی عجیب شده است، ادامه داد: نرخ فرونشست در میدان نقش جهان به حدود ۵ سانتیمتر در سال رسیده.

وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت
وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است