کد خبر : 289235
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - 13:06
دسته‌بندی : اقتصادی، برگزیده ها
چاپ

آلبرت بغزیان: پیش‎‌فروش سکه اثر کوتاه مدت دارد / با این شرایط دلار گران‌تر خواهد شد

یک اقتصاددان معتقد است با شرایط موجود تا زمانی که تحریم هستیم، به FATF نپیوستیم و تا زمانی که سوئیف کار نکند، نرخ ارز صعودی خواهد بود.

آلبرت بغزیان: پیش‎‌فروش سکه اثر کوتاه مدت دارد / با این شرایط دلار گران‌تر خواهد شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ دیدبان نوشت: حراج ربع سکه بر پایه دلار ۹۴ و ۹۶ هزار تومانی در حالی که  قیمت ربع سکه در بازار آزاد حبابی در محدوده پنج میلیون تومان دارد، سیگنال افزایش قیمت ارز را به بازار فرستاده است.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در پاسخ به اینکه آیا دولت از پیش‌فروش سکه به هدف کنترل بازار می‌رسد، گفت: « اگر هدف جلوگیری از نوسان یا هیجان بازار است، دائمی نیست. به صورت موقتی پیش‌فروش کرده و تحویل هم نداده‌اند، اصلا با چه نرخی آن را پیش‌فروش کنیم؟ با نرخ مرکز مبادله یا نرخ فعلی؟ افراد هم که به تعداد محدود می‌توانند نام‌نویسی کنند. بنابراین این اقدام اثر کوتاه مدت دارد. اگر هدف دولت این است که بازار سکه و طلا را مدیریت کند فقط زمانی که بازار هیجانی نیست باید انجام دهد. در کوتاه مدت ممکن است در دو سه روز اثر بازدارنده داشته باشد ولی اگر در زمان نزدیک به عید پیش‌فروش کنیم و از آن طرف هم صرافی‌ها ارز را ندهند، افزایش نرخ ارز باعث گران شدن سکه و در نتیجه بیشتر شدن صف عرضه سکه می‌شود.»

این استاد دانشگاه درپیش‌بینی خود از وضعیت بازار ارز در سال آینده بیان کرد: «اگر با همین فرمان پیش برویم، تا زمانی که تحریم هستیم، به FATF نپیوستیم و تا زمانی که سوئیف کار نکند، نرخ ارز صعودی خواهد بود. ضمن اینکه درصورت روی کار آمدن ترامپ همان اندک تلاش ایران برای احیای برجام که مدتی انجام دادند نیز بی‌حاصل می‌شود.»

بغزیان همچنین در تحلیل خود از وضعیت اقتصادی در سال آینده گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای مقابله با قیمت‌ها ارائه نکرده و سیاست پولی بانک مرکزی مشخص نیست. سیاست ارزی که بانک مرکزی مدتی نگه داشت و ثبات اقتصادی ایجاد کرد، خواهان نداشت. درواقع اگر آقای فرزین نبودند، سر و کارمان با دلار بیش از صد هزار تومان بود. بنابراین زمانی که حرف بانک مرکزی پیش نرود، نرخ ارز هم چنین خواهد بود. این است که بحث رکود و تورم برای سال آینده یک امر پذیرفته و محتمل است.»

وی در پاسخ به اینکه آیا وعده دولت مبنی بر کنترل تورم و عبور از رکود تحقق پذیر است یا خیر، گفت: «من هم می‌توانم وعده دهم، وعده که اشکالی ندارد اما اینکه چگونه انجام شود، مهم است تا ببینیم عملی است یا خیر. اینکه ما وعده دهیم و قیمت آنقدر بالا برود و بعد بخواهیم مقداری کاهش دهیم، تحقق وعده نیست. به باور من وعده باید با برنامه باشد که من در این دولت چیزی از برنامه نشنیده‌ام.»

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود
نماینده مجلس ششم: ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود

آیتی گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند.

انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید
انتقاد خبرگزاری نزدیک به سپاه از عبدالملکی: هنوز خروجی ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست، اما از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر سخن می‌گوید

تسنیم نوشت: درحالی هنوز خروجی بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد مشخص نیست که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از رونمایی ۲۰۰ بسته دیگر خبر داد.

ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
ادعای رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

رئیس دولت سیزدهم مدعی شد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است