کد خبر : 288535
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ - 11:53
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

وقتی لایحه حجاب هنوز قانون نشده، بانکی‌پور از کدام جریمه حرف می‌زَند؟ / نماینده مجلس دهم: دین را دکان کرده‌اند

برخی از فعالان سیاسی اعلام کردند، رادیکال‌های جناح راست، دیگر بدون نگرانی از واکنش‌های عمومی منویات افراطی خود را دنبال خواهند کرد و این تصمیم نخستین نشانه از ورود به این هنگامه تازه است.

وقتی لایحه حجاب هنوز قانون نشده، بانکی‌پور از کدام جریمه حرف می‌زَند؟ / نماینده مجلس دهم: دین را دکان کرده‌اند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ اعتماد نوشت: در شرایطی که هنوز یک هفته از پایان انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ سپری نشده است، تبعات انتخابات غیررقابتی با پایین‌ترین میزان مشارکت در حال نمایان شدن است.

دیروز خبر اظهارات امیرحسین بانکی‌پور، نماینده منتخب اصفهان در خصوص لایحه حجاب و عفاف که در شبکه افق بیان شده بود، بازخوردهای وسیعی در افکار عمومی پیدا کرد. مهم‌ترین بخش از اظهارات بانکی‌پور مربوط به جریمه ۳میلیونی شهروندان به دلیل موضوع حجاب و برداشت پول مستقیما از حساب شهروندان بدون هرگونه اطلاعی است.

بانکی‌پور در ادامه در خصوص سلبریتی‌ها هم اظهارات عجیبی را طرح کرد. او گفت که سلبریتی‌هایی که به هر نوعی ترویج بی‌حجابی کنند با مصادره امول و جریمه‌های سنگین مانند ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌الکاری مواجه می‌شوند.

این اظهارات نماینده اصفهان در شرایطی رسانه‌ای شد که هنوز لایحه حجاب و عفاف در مسیر چند باره مجلس -شورای نگهبان قرار دارد و نشانه‌ای از انعطاف شورای نگهبان در خصوص محتوای این لایحه مشاهده نشده است. اما بانکی‌پور خبر داد که لایحه ظرف ۳روز آینده در شورای نگهبان تایید و نهایتا اجرایی می‌شود.

۳ تحلیل با یک نتیجه

بلافاصله پس از پخش این برنامه، موضوع برخوردهای تند بر سر حجاب در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد. برخی تحلیلگران این اظهارات را نخستین سیلی، طیف‌های تندرو و افراطی مجلس به صورت شهروندان ارزیابی کرده و آن را تبعات عینی سیطره طیف‌های رادیکال در انتخابات مجلس ارزیابی کردند.

برخی دیگر از فعالان سیاسی هم اعلام کردند، رادیکال‌های جناح راست، دیگر بدون نگرانی از واکنش‌های عمومی منویات افراطی خود را دنبال خواهند کرد و این تصمیم نخستین نشانه از ورود به این هنگامه تازه است. اما سکه واکنش‌ها، یک روی دیگر هم داشت، برخی حقوقدانان در گفت‌وگو با «اعتماد» عنوان کردند در شرایطی که قانون هنوز مصوب نشده، طرح جزییات آن هیچ معنایی نمی‌تواند داشته باشد. این دسته از کارشناسان معتقدند احتمالا این فرد این اظهارات را مطرح کرده تا در کشاکش صف‌کشی‌های پساانتخاباتی سهم افزون‌تری در اردوگاه رادیکال‌های جناح راست به دست آورده باشد. نهایتا دسته سوم از تحلیلگران تفسیر متفاوت دیگری از این اظهارات مطرح کردند. این گروه معتقدند جناح راست با طرح این اظهارات در صدا و سیما به دنبال آن است که واکنش‌های عمومی را در خصوص این تصمیم محک بزند. اگر واکنش‌ها فراگیر، وسیع و تند باشد از اجرای آن صرف‌نظر کرده و آن را از دستور کار خارج می‌سازد، اما اگر متوجه شود، واکنش‌ها تند نخواهد بود، با فراغ بال زمینه تصویب، ابلاغ و اجرای این قانون را فراهم می‌سازد.

با عبور از این ارزیابی‌های تحلیلی، نکته مشترک در همه تحلیل‌ها آن است قانونی که مبتنی بر مطالبات مردم و طیف‌های مختلف اجتماعی تهیه نشده باشد، هیچ ضمانتی برای اجرا نخواهد داشت و در لیست قوانین متروکی چون قانون ماهواره، قانون گشت ارشاد و …قرار می‌گیرد. باید دید نهایتا این مسیر که تندروها در بهارستان و پاستور به دنبال تحقق آن هستند چه خواهد شد، آیا افراد و جریاناتی که به دنبال تصویب شاذترین طرح‌ها و لوایح هستند، موفق می‌شوند با عبور از حقوق شهروندی افراد، منویات خود را محقق کنند یا اینکه جامعه ایرانی موفق می‌شود از دل همه این تندروی‌ها، مطالبات خود را محقق کند؟

کارشناسان چه گفتند؟

بازخوردهای اظهارات بانکی‌پور در شبکه‌های اجتماعی کشور بسیار دامنه‌دار بود. اغلب افراد با نقد این اظهارنظرها، آن را بی‌ارتباط با مطالبات مردم و در راستای دیدگاه‌های طیف اقلیت تندرو ارزیابی کردند. بهرام پارسایی، نماینده مجلس دهم از لیست امید در واکنش به این اظهارات نوشت: «کسانی که ابتدایی‌ترین مراحل تصویب قانون را نمی‌دانند، دین را دکان کرده‌اند! در حالی که لایحه عفاف و ‎حجاب امروز برای بار سوم به شورای نگهبان ارسال شده و هنوز مورد کشمکش مجلس، شورا و افکار عمومی است، بانکی‌پور از تریبون صدا و سیما از اجرای آن طی دو هفته آینده خبر داد!» حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی دولت روحانی از منظر دیگری به این بحث ورود کرد و هشدار داد: «هشدار! دلارزدایی‌تان را دیدیم حالا به ریال‌زدایی افتاده‌اید. به امثال آقای بانکی‌پور بفرمایید: با حساب بانکی مردم بازی نکنید. اگر این زخم سرباز کند شاید دیگر نتوانید آن را از سر باز کنید. نگاهی به آثار قانون جوانی جمعیت بیندازید.» در ادامه هم سایر چهره‌های سیاسی به بحث ورود کرده و به نقد آن پرداختند. مصطفی فقیهی در این زمینه نوشت: یکی از بینندگان فرهیخته تلویزیون به ما پیام داد که «چرا آب و برق مشترکین بی‌حجاب را قطع نمی‌کنید؟ پس من رای نمی‌دهم.» یکی دیگه هم گفت: «اگه آقای بانکی‌پور زودتر از لایحه درخشان مجلس برای کسر ۳ میلیون از حساب بی‌حجاب‌ها رونمایی می‌کردند، من رای می‌دادم. حیف که یک هفته بعد از انتخابات لو دادند!!!»

اخبار مرتبط:
حسین شریعتمداری: لایحه حجاب باید از اساس کنار گذاشته شود / طرح نور بسیار موفق بوده / لایحه حجاب دست مزدوران را برای کشف حجاب باز می‌گذارد
حسین شریعتمداری: لایحه حجاب باید از اساس کنار گذاشته شود / طرح نور بسیار موفق بوده / لایحه حجاب دست مزدوران را برای کشف حجاب باز می‌گذارد

حسین شریعتمداری درباره لایحه‌ی حجاب نوشت: پلیس از برخورد قانونی با کشف حجاب که «‌جرم‌مشهود» است و باید بلافاصله از آن جلوگیری کند، منع شده است! و به جای آن باید پس از مشاهده کشف حجاب از کشف‌حجاب‌کننده عکس بگیرد و خانم کشف‌حجاب‌کننده را از طریق سامانه‌ها شناسائی کند و سپس به او پیامک بزند و در نهایت خانم کشف حجاب‌کننده به جریمه نقدی محکوم خواهد شد و مطابق این ماده «‌اخذ جریمه مذکور به مدت ۳ سال معلق می‌شود‌»! و... یعنی پول بده و کشف حجاب کن!

پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟
پزشکیان: بزرگان ما وقتی مریض می‌شوند سریع به اروپا می‌روند؛ چرا برای اقتصاد بیمار به سراغ اروپا نمی‌روید؟

مسعود پزشکیان، نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: مجتهدین و بزرگان ما وقتی مریض می شوند سریع به اروپا می روند، چرا برای اقتصاد بیمار، صنعت، بانکداری و کشاورزی به سراغ اروپا نمی روید! روز به روز وضع کشور دارد بدتر می‌شود ولی حاضر نیستند دست از این مدیریت و راه غلط بردارند.

فرشاد مومنی: میانگین جهانی تورم حدود ۷% است؛ ببینید عزیزان در ایران چه گلی کاشته‌اند / در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲برابر شد
فرشاد مومنی: میانگین جهانی تورم حدود ۷% است؛ ببینید عزیزان در ایران چه گلی کاشته‌اند / در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲برابر شد

تورم؛ به عنوان یک هدیه به تمام نهاد‌های نظارتی کشور و به ویژه به روسای قوا که اکنون اختیارات بی سابقه دارند، می‌گویم تا کار به فاجعه نکشیده رویه هایتان را تغییر دهید. حکومت یکدست برای ما در تجربه قبلی آن کارنامه را رقم زد و اکنون ببینید در این دولت چه خبر است!

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است