کد خبر : 288390
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - 17:28
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

تحلیلگر مسائل بین‌الملل: تصور اینکه بازگشت ترامپ به قدرت تاثیری بر کشور ما نَدارد بسیار غلط است

رضا نصری، تحلیلگر بین الملل در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر از الان این تحلیل در ایران غالب شود که ترامپ هیچ ابزار جدیدی برای اِعمال فشار به ایران ندارد و آمدنش تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، حاکمیت قادر به برنامه‌ریزی برای مواجهه با او و ایجاد آمادگی برای «راند دوم فشار حداکثری» نخواهد شد!

تحلیلگر مسائل بین‌الملل: تصور اینکه بازگشت ترامپ به قدرت تاثیری بر کشور ما نَدارد بسیار غلط است

به گزارش سایت خبری مدارا؛  رضا نصری، تحلیلگر بین الملل در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر از الان این تحلیل در ایران غالب شود که ترامپ هیچ ابزار جدیدی برای اِعمال فشار به ایران ندارد و آمدنش تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، حاکمیت قادر به برنامه‌ریزی برای مواجهه با او و ایجاد آمادگی برای «راند دوم فشار حداکثری» نخواهد شد!

برخلاف تصور برخی تحلیل‌گران، ترامپ می‌تواند فشار اقتصادی به ایران را به صورت قابل ملاحظه‌ای تشدید کند و تمام مجراهای محدود فعلی برای تنفس اقتصادی را مسدود نماید!

ترامپ می‌تواند ایران را وجه المصالحه مذاکرات خود با چین قرار دهد و از این طریق فروش نفت ایران به چین را به حداقل یا صفر برساند؛

می‌تواند – با توجه به رویکردی که نسبت به پوتین و روسیه دارد – میان ایران و روسیه شکاف بیندازد و در ازای چشم‌پوشی از مسئله اوکراین منافع ایران را قربانی کند؛

می‌تواند با اِعمال فشار به کشورهای اروپایی عضو برجام آن‌ها را به بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت وادار سازد و شرایط پیش از برجام را بازسازی نماید، با این تفاوت که این بار رفع تحریم‌ها را به مذاکره بر سر برنامه موشکی و نظامی و هسته‌ای و غیره مشروط سازد؛

می‌تواند ۶ میلیارد دلاری پولی را که معلوم نیست چرا تا کنون خرج نکرده‌ایم را مجدداً مسدود کند و هرآنچه توافق نانوشته میان دولت بایدن و ایران صورت گرفته را به صورت یکجانبه فسخ نماید؛

پافشاری بر این تصور گمراه‌کننده که «تحریم‌ها خنثی شده است» و ایران نیازمند هیچ‌گونه آماده‌سازی برای مواجهه با دولت تهاجمی ترامپ نیست، رویکرد اشتباهی است که می‌تواند تبعات سنگینی برای کشور در پی داشته باشد.

حداقل تدبیری که باید از هم‌اکنون صورت بگیرد، سامان دادن به وضعیت سیاست داخل کشور است تا هم مقدمات تشکیل یک دولت وحدت ملی فراهم شود و هم از اتخاذ سیاست‌هایی که موجب تشدید التهاب اجتماعی، تشدید تنش‌های داخلی و گسترش شکاف‌ میان دولت و ملت می‌شود ممانعت شود.

اگر این حقیقت که تحولات سیاسی در آمریکا تاثیر مستقیمی بر وضعیت کشور دارد را از هم‌اکنون انکار کنیم، قادر به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای مواجهه با چالش‌های جدی پیش رو نخواهیم بود. حداقل پیش‌نیازِ برنامه‌ریزی هم اول پذیرش این حقیقت است و دوم گام برداشتن در جهت تحکیم ‌وحدت در پایین و ائتلاف در بالاست!

اخبار مرتبط:
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟
حجت‌الاسلام انصاری‌راد: ماست‌مالی‌ کردن پرونده کاظم صدیقی به نفع حاکمیت نیست / برخورد مومنانه یعنی چه؟ مگر شما از امام علی(ع) بالاتر هستید؟

نماینده مجلس ششم گفت: در مقام قضا و اجرا قانون هیچ خودی و غیرخودی معنا ندارد و این تبعیض ناروا و از محرمات قطعی است. برخورد مومنانه دیگر چیست؟ برخورد مومنانه یعنی در چارچوب قانون اتهام را رسیدگی کنند. حتی امام علی هم در محکمه حاضر می‌شد و به قاضی نهی می‌کرد که هیچ تبعیضی میان او و مدعی یهودی نباشد.

فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود
فلاحت‌پیشه: متاسفانه قوانین کشور فقط برای مَردم نوشته می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی کشورمان گفت: متاسفانه شاهدیم که در برخی موارد که قانون هم وجود دارد، زور قانون به صاحبان قدرت نمی‌رسد اما برای بخشی از مردم، برخوردکنندگان خود را از قانون بالاتر می‌بینند.

سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد
سایت اصولگرا: مجلس دوازدهم نباید حامی بی‌قید و شرط دولت باشد

یک سایت اصولگرا نوشت: مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم انقلابی باشد؛ یعنی پایبند به اصول واقعی انقلاب اسلامی. دوم آنکه میانه‌رو و تعقل‌گرا باشد که اگر چنین نباشد طبیعتا هزینه‌های تصمیمات رادیکال را مردم خواهند پرداخت. در کنار داشتن چنین روحیه‌ای باید بتواند نسبت درستی با دولت برقرار کند؛ به این معنی که مجلس حامی بی‌قید و شرط دولت نباشد و از آن سو خود را رقیب سیاسی دولت هم فرض نکند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است