کد خبر : 286606
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - 13:53
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

استاد حوزه: وضعیت مالی برخی طلبه‌ها خیلی هم خوب است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اینکه گفته می شود وضع طلبه ها خوب نیست، حرف نادرستی است؛ طلبه ها سه دسته هستند: یک دسته وضعشان خوب نیست، یک دسته متوسط هستند و یک دسته خیلی خوب هستند. چرا همه را می گوئید؟ شما می گوئید وضع طلاب خوب نیست، مردم می بینند این طلبه فلان خرید را می کند.

استاد حوزه: وضعیت مالی برخی طلبه‌ها خیلی هم خوب است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شفقنا نوشت: آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست علمی با موضوع «حوزه مطلوب از دیدگاه امام خمینی» که به مناسبت ۱۰ اسفندماه در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: عزیزی که از من برای حضور در این جلسه دعوت کرد، گفت که در موضوع تحول در حوزه سخنرانی کنید، من گفتم که شخصا معتقد به «تحول» نیستم. چون تحولی نشده است. سروصدا زیاد است اما تحول نشده است. تحول معنای دیگری دارد؛ اگر امام (ره) می گفت در ملت ایران تحولی ایجاد شده است چون تحول ایجاد شده ولی حوزه پیشرفت پیدا کرده و وسعت پیدا کرده است تحولی درکار نبوده و اگرهم بوده در همان سهمی بوده که امام داشتند.

وی افزود: ما باید امام خمینی را الگو قرار دهیم، ایشان هرطور زندگی می کرده است، اگر حوزه آنگونه شد که امام می خواست و زندگی می کرد، می شود حوزه مطلوب امام ، اما اگر در آن مسیر نبود ما باید خودمان پاسخگو باشیم.

او گفت: امام خمینی راجع به تحصیل، تعلیم و تعلم و علم خیلی جدی بود و بیشتر روی فقه جواهری و فقه اجتهادی و شیخ انصاری کار می کرد. الان ببینیم آیا حوزه های فعلی افرادی مانند شیخ انصاری تربیت می کند؟ یا مانند صاحب جواهر تربیت می کند؟ امام خمینی از حوزه ای خرسند می شود که یا این هدف در آن محقق شده باشد یا درصدد تحقق آن باشد.

استادی ادامه داد: اگر بخواهیم حوزه مطلوب از نظر امام خمینی داشته باشیم باید درس را جدی بگیریم؛ ایشان از جوانی مسئله درس و تحصیل را خیلی جدی گرفته است. من از آقای فرید شنیدم که می گفت من در سبزه میدان تهران راه می رفتم، دیدم امام خودش را به من رساند و باهم مباحثه کردیم.

او عنوان کرد: آقای فرید تعریف می کرد که «پدرم از دنیا رفت و او را برای خاکسپاری به نجف منتقل کردیم و همانجا مجلس ترحیم گرفتیم. من (آقای فرید) کنار آسیدمحمود شاهرودی نشسته بودم، باید از والدین احترام کنم، کسی می آمد بلند می شدم احترام می کردم وقتی می نشستم دوباره آقای شاهرودی بحثی که مطرح کرده بودم را ادامه می داد». امام راحل هم می فرمود ما بعد از حاج آقاشیخ هم با رفقا مباحثه می کردیم. الان گفته می شود که مباحثه در قم نزدیک صفر است اما مباحثه در آن زمان جدی بوده است. یکی از آسیب هایی که در قم پیدا شده اینکه خیلی گمان می کنند «ملا» شدند و دیگه مطالعه و مباحثه نمی کنند. برخی وقتی بحثی مطرح می شود، گواینکه فتوا می دهند، نظرشان را می گویند و حاضر نیستند نظر مخالف را بشنوند.

وی گفت: ایشان به مقوله فقه و فقاهت خیلی تکیه کرده و معتقد بودند که ما اگر فقیه داشته باشیم، جمهوری اسلامی را داریم ولی اگر فقیه نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم. عده ای گمان می کنند ایشان اینقدر به فقه توجه کرده است، در مقابل به فلسفه وعرفان توجهی نداشته است درحالیکه امام فلسفه، عرفان و.. را درجای خود مفید می دانست اما اولویت را به فقه می داد.

استادی بیان داشت: ما حوزه فعلی را باید با آنچه امام بوده و خواسته بسنجیم. امام کتاب های فقه پربحث را دنبال کرده و توقع دارد که همان کتاب ها را الان دنبال کنند، واقعا ملا زیاد داشته باشیم. سفارش کرده که کوشش کنید ملا تربیت کنید.

او اظهار کرد: امام در جای دیگر هم فرمود علم بدون اخلاق بدرد نمی خورد .این است که علم ایشان از آغاز تا انجام توام با اخلاق و معنویت و عرفان بوده است و از حوزه هم این توقع را دارد که هرکس درس می دهد و درس می خواند این درس خواندن و درس گفتن توام با اخلاق باشد.

آیت الله استادی بیان کرد: امام خمینی تصریح کردند که اگر در حوزه قم معنویت نباشد، هیچ چیز بدرد نمی خورد. اگر با این علم می خواهیم به اسلام کمک کنیم، شرط آن «معنویت» است.

وی افزود: امام خمینی مکرر فرمود اخلاص یا اخلاق عمیق این است که اگر کاری که تو می خواستی انجام بدهی دیگری انجام داد، تو عمیقا خوشحال شوی. اما اگر غیر این بود، آن «معنویت» نیست.

او گفت: اینکه تاکید می کنیم اساتید ابتدای درس خود، «اخلاق» بگویند صوری نیست. یک سر آن این است که کسی که می خواهد اخلاق بگوید خودش این معنویت را داشته باشد چون کسی که این اخلاق را ندارد، نمی تواند اخلاق بگوید، وجدانش نمی گذارد که بگوید.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهید نظر امام خمینی رایج باشد، به فقه اهمیت دهید اما فقه نافی سایر علوم نیست بلکه فقه در رتبه اول است. ایشان فلسفه و عرفان را عمومی نمی کرده است. صلاح حوزه هم این نیست که عمومی شود بلکه با سایر درس ها تفاوت دارد.

استادی در ادامه عنوان کرد: یکی از خواسته های امام خمینی این بوده که قم و حوزه های علمیه باید ساده زیست باشند. منظورایشان خطاب به همه روحانیت و آخوندهایی است که در قم هستند و ساده زیست نیستند. ایشان می پسندد که حوزه اهل دنیا نباشد.

وی بیان کرد: چندماهی که می خواستیم برویم مکه، برخی شب ها منزل آقا می رفتیم. یک شب دیدم یک مرد عرب آمد و عبای پاره خود را نشان امام داد و کمک می خواست. امام هم سوراخ عبای خود را نشان وی داد. اینها اثر می گذارد که مردم ببینند یک اهل علم که به جایی رسیده است، یادش نرفته که ساده زیست باشد.

او ادامه داد: یکی از اهل علم در نجف می گفت یکی از علاقه هایی که مردم به امام دارند به خاطر این است که دارند می بینند امام چگونه زندگی می کند. امام معتقد بود هرچه علما ساده زیست تر باشند نفوذشان بین مردم بیشتر خواهد بود.

آیت الله استادی گفت: اینکه گفته می شود وضع طلبه ها خوب نیست، حرف نادرستی است؛ طلبه ها سه دسته هستند: یک دسته وضعشان خوب نیست، یک دسته متوسط هستند و یک دسته خیلی خوب هستند. چرا همه را می گوئید؟ شما می گوئید وضع طلاب خوب نیست، مردم می بینند این طلبه فلان خرید را می کند. با خودش می گوید کجا خوب نیست؟ باید واقعیات را به مردم گفت.

وی افزود: ظاهرا سبک زندگی امام اینگونه نبود. به محض ورود به نجف بااینکه شهریه ها بندبند داشت، این بندها را بهم زد و به همه شهریه داد.

او بیان کرد: اگر ما چیزهایی بگوئیم که نشان دهد قم آنگونه که باید به معنویات نرسیده، به معنای آن نیست که این حوزه به درد نمی خورد. امام که همه این امور را می دانست و شنیده بود همواره  تصمیم و مبنای ایشان این بود که حوزه ها با همین وضع هم بماند.

وی ادامه داد: روزی بر اهل علم در قم می گذشت که از هیچ چیز خبر نداشتند، ولی ایشان فرمودند که امروز حوزویان باید از اوضاع جهان باخبر باشند. من خودم که قم آمدم و چندروزی از طلبگی ما گذشته بود، یک آقایی چندرادیو خریده بود و به طلبه ها داده بود، یکی از این رادیوها هم به دست ما رسیده بود و گوش می کردیم. آقای مصلحی می گفت خدمتی که امام کرد در کشور یک وقتی چندهزارنفر می دانستند چه باید بگویند اما ایشان کاری کرد که در هر روستایی که بروی هرکسی اظهارنظر می کند.

او گفت: برای اینکه بدانیم حوزه مطلوب از نظر امام چه بوده است، بنظرم جهات مختلفی که امام داشت را فهرست کنیم و خودمان را با آن تطبیق کنیم تا بفهمیم حوزه مطلوب چیست. امام خمینی در معنویت، اخلاق، علم و زیرک بودن الگوست.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است