کد خبر : 285403
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ - 14:31
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

نامزد مجلس خبرگان: مردم اگر در انتخابات شرکت نکنند تحریم‌‌ها بیشتر خواهد شد

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کرمان، شرکت نکردن در انتخابات را به نوعی زمینه‌ساز ادامه بیشتر طرح ادعاهای بی‌اساس دشمنان علیه نظام، تشدید تحریم‌ها و فشارها دانست.

نامزد مجلس خبرگان: مردم اگر در انتخابات شرکت نکنند تحریم‌‌ها بیشتر خواهد شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایرنا نوشت: نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کرمان، شرکت نکردن در انتخابات را به نوعی زمینه‌ساز ادامه بیشتر طرح ادعاهای بی‌اساس دشمنان علیه نظام، تشدید تحریم‌ها و فشارها دانست.

۶ نفر در استان کرمان نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند که اسامی آنان به قرار ذیل است: آیت الله سید احمد خاتمی، حجت الاسلام والمسلمین محمدبهرامی خوشکار، حجت الاسلام و المسلمین امان‌الله علیمرادی، حجت الاسلام و المسلمین احمد کوثری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر خرازی و حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ‌بهایی.

خبرنگار ما با حجت الاسلام شیخ بهایی به گفت و گو نشسته است.

از زبان خود شما درباره سوابق و معرفی بیشتر، اگر مواردی به مخاطبان عرضه شود بهتر است:

متولد بیست و هفتم بهمن ۱۳۳۹ در شهر کرمان هستم. قبل از رفتن به دبستان، تمام قرآن را در مکتب خواندم و تا پایان دبیرستان را در کرمان گذراندم. مسجد جامع و نماز مرحوم آیت الله صالحی پاتوق ما بود، بسیاری از مسائل دینی را در آنجا و در مجالس مذهبی و در اواخر نیز مسجد قائم خدمت‌ آیت الله حقیقی فرا گرفتم. در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی با جوانان مسجد همکاری داشتم و در بین نمازها صفحاتی از ترجمه نهج البلاغه یا کتاب‌های انقلابی را برای مردم می خواندم.

توزیع کتاب‌های دینی، انقلابی و عکس امام در تظاهرات کار دیگر بنده به همراه سایر عزیزان انقلابی بود، بعد از انقلاب با دیپلم ریاضی فیزیک وارد دانشگاه علم و صنعت در رشته مهندسی مکانیک شدم و پس از انقلاب فرهنگی و حمله گروهک‌ها به دانشگاه‌ها و تعطیل شدن دانشگاه نیز مدتی با جهاد دانشگاهی همکاری می‌کردم تا اینکه در سال ۵۸ در تظاهرات مقابل لانه جاسوسی در حمایت از دانشجویان پیرو خط امام حضور داشتم و با تشکیل بسیج، نهضت سوادآموزی و جهاد سازندگی با این نهادهای انقلابی هم همکاری هایی داشتم.

سال ۵۹ وارد حوزه علمیه شدم، در مدرسه منتظریه مشهور به حقانی که سپس به نام شهیدین بهشتی و قدوسی تغییر نام پیدا کرد مشغول به تحصیل شدم؛ نفس این ۲ شهید بزرگوار در طلاب مدرسه اثر مثبت داشت. همزمان با تحصیل، زبان عربی و انگلیسی را در حد مکالمه فرا گرفتم، همزمان نیز با حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل به عنوان مبلغ دینی و گاهی به عنوان رزمنده وظیفه خود را انجام می‌دادم.

جبهه‌های جنوب، غرب و شمال غرب و کردستان و لشکرهای ارتش و سپاه محل تبلیغ اینجانب بود، در عملیات رمضان به عنوان بسیجی تک تیرانداز حضور داشتم، در عملیات کربلای چهار و کربلای پنج نیز همراه نیروهای اطلاعات و عملیات پیشاپیش رزمندگان بودم، برادرم شهید پاسدار نصرالله شیخ بهایی در منطقه فاو در کربلای پنج به شهادت رسید، برادر دیگرم پاسدار محمدعلی شیخ بهایی سال‌ها آثار باقی‌مانده از جنگ سختی‌ها را تحمل کرد و اخیرا به یاران شهیدش پیوست.

همزمان با گذراندن مقدمات و سطح در حوزه علمیه با علوم دیگر نیز آشنا شدم، دوره های فشرده جامعه شناسی و روانشناسی، نجوم و آشنایی با قانون اساسی و غیره را گذرانده‌ام؛ سال ۶۸ اولین حضورم در درس خارج مراجع بزرگوار حوزه بود. در مدرسه هم تحقیق فقهی را زیر نظر اساتید بزرگوار ادامه می‌دادم، اساتیدی مثل حضرات آیات مصلحی، استادی، خرازی و درس مرجع بزرگوار آیت الله العظمی مرحوم میرزاجواد تبریزی و مرجع بزرگوار حضرت آیت الله سید کاظم حائری را نیز تجربه کرده ام.

سال ۶۹ موفق شدم یک سال تفسیر سوره نساء را در درس حضرت آیت الله جوادی‌آملی شرکت کنم؛ سپس سفری سه ماهه به چین داشتم که در این مدت به ۲۵ استان چین سر زدم و در کنار انجام وظیفه نظارت بر ذبح شرعی به تبلیغ دین نیز می‌پرداختم. با آغاز دهه ۷۰ با شنیدن اخبار هولناک از سرزمین اسلامی بوسنی و هرزگوین در اروپا در اولین فرصت ممکن خود را به آنجا رساندم و به عنوان مترجم کلاس‌های آموزش نظامی به جوانان بوسنیایی انجام وظیفه کردم. در کنار آن به تبلیغات دینی خود ادامه دادم.

در مساجد و رادیو تلویزیون بوسنی برنامه‌های تبلیغی داشتم؛ در چند سفر سه ماهه به بوسنی با محیط و مردم آنجا آشنا شدم و به ایران که برمی‌گشتم درس حوزه را ادامه می‌دادم.

در زلزله رودبار و منجیل نیز برای کمک در منطقه تجربه حضور دارم؛ با شهادت حجت الاسلام سید محمد حسین نواب از دوستان دوران طلبگی در بوسنی، مساله رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی مطرح شد که به مدت قریب چهار سال و نیم این مسئولیت را برعهده داشتم و در این مدت فعالیت‌های گوناگونی انجام شد، از انتشار نشریه، ترجمه کتب مختلف، شرکت در مصاحبه‌های گوناگون در رادیوها و تلویزیون‌های بوسنی، حضور در مدارس علمیه و مراسم مختلف بوسنیایی‌ها و ایرانی‌های مقیم از فعالیت‌های اینجانب بود.

با دراویش بوسنی در خانقاهایشان جلساتی داشتم، در دانشکده اسلامی سارایوو مباحثی در معرفی منابع فقه شیعه برگزار کردم، جوانانی را برای تحصیل علوم دینی به مراکز حوزوی قم اعزام کردیم و بالاخره دراواخر سال ۷۸ به ایران برگشتم.

در طول این مدت خانواده یعنی همسر و فرزندانم همراه من بودند و در بخشی از سختی‌های زندگی مردم بوسنی آنها همراهی کردند؛ در همان سال ۷۸ بود که شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس سفری به بوسنی داشت و یک شب در منزل ما مهمان بود. فرزندانم دور او حلقه زده بودند یادم هست از او پرسیدم، شما چند فرزند دارید که گفت ما قانون جمهوری اسلامی را (محدودیت فرزندآوری) رعایت نکردیم.

سال ۷۹ همزمان با حضور در درس خارج(فقه)، برخی از مسئولیت‌های حوزوی به اینجانب واگذار شد، مسئولیت بخش غیرحضوری جامعه الزهرا (س)به مدت تقریباً ۲ سال که با گسترش برنامه و افزایش آمار محصلان و به روز کردن کیفیت کار همراه بود. سپس معاونت تربیتی و مدتی بعد معاونت آموزشی جامعه الزهرا به اینجانب واگذار شد و در مدرسه شهیدین بهشتی و قدوسی نیز معاونت‌های تبلیغ و سرپرستی واحد تخصصی فقه و اصول را برعهده گرفتم و در نهایت عضو هیات امنای مدرسه شهیدین شدم تااینکه سال ۹۵ به کرمان برگشتم.

در طول دوران طلبگی از تدریس غافل نبودم، کتاب‌های مختلف دوره مقدمات و سطح را هم در حوزه برادران و هم در حوزه خواهران به شکل حضوری و غیرحضوری تدریس کردم؛ ۸۰ درس مراجع بزرگوار را ادامه دادم، مدتی نیز در درس حضرات آیات مکارم،فاضل، شاهرودی و آیت الله وحید خراسانی حاضر شدم و در نهایت رحل اقامت در درس آیت الله سبحانی افکندم.

همزمان امامت جماعت یکی از مساجد کرمان را همراه با تفسیر هر شب و امامت موقت نماز جمعه کرمان را نیز به عهده دارم؛ همچنین در برنامه‌های تبلیغی با جوانان و مردم حضور دارم و در سیمای مرکز کرمان نیز برنامه‌های ارشادی و تبلیغی را انجام می‌دهم.

درباره جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان بیشتر توضیح بفرمایید.

اهمیت مجلس خبرگان از وظیفه‌ای که به عهده دارد و از نمایندگان آن معلوم می‌شود؛ وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر ولی‌فقیه و انتخاب رهبر در زمان ضرورت است. از آنجا که ولایت فقیه نماد اسلامیت نظام است چون حلقه وصل جامعه اسلامی به سلسله انبیا و معصومین (ع) است، از طرفی نماد جمهوریت نظام نیز به شمار می رود؛ چون رهبری به طور غیر مستقیم منتخب ملت است که توسط فقها و علمای مجلس خبرگان انجام می‌شود، اعضای مجلس خبرگان نیز از فقها و مجتهدین هستند که توسط مردم برای انجام این وظیفه خطیر انتخاب می‌شوند. بنابراین این مجلس از اهمیت ویژه ای در نظام اسلامی برخوردار است.

یک نماینده خوب در خبرگان یا مجلس شورای اسلامی چه صفاتی باید داشته باشد؟

نماینده خوب، چه نماینده مجلس خبرگان یا نماینده مجلس شورای اسلامی، باید دارای تقوا، تدین، پاکدستی، خستگی ناپذیری، تلاش شبانه روزی، داشتن عشق خدمت به دین و مردم باشد، البته بر حسب وظایف مختلف در هر یک از این ۲ مجلس، نماینده باید از قابلیت‌های لازم برای انجام وظایف خود برخوردار باشد به طور طبیعی نماینده مجلس خبرگان باید دارای اجتهاد و تلاش علمی دقیق باشد، توان تشخیص فقیه و مجتهد شایسته را داشته باشد و بتواند بین افرادی که دارای صفات لازم برای ولایت فقیه هستند بهترین را تشخیص دهد.

از طرفی از آنجا که نماینده مردم است باید با همه اقشار به ویژه با جوانان ارتباط مداوم داشته باشد و در جهت بصیرت افزایی و دفاع از مبانی اسلام و انقلاب اسلامی بکوشد؛ اما نماینده مجلس شورای اسلامی از آنجا که وظیفه‌اش قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است باید قدرت به کارگیری کارشناسان مختلف را در هر زمینه‌ای که در مجلس مطرح می‌شود نیز برای تدوین قوانین و لوایح مطلوب داشته باشد. در مساله نظارت بر اجرا باید شهامت و جسارت طرح مشکل و استفاده از ابزارهای نظارتی را نیز در موارد لازم داشته باشد.

در مورد اهمیت و ضرورت شرکت در انتخابات توضیح بفرمایید.

انتخابات تنها فرصتی است که هر یک از آحاد ملت ایران می‌توانند به طور مستقیم در حکومت ایفای نقش کنند؛ حق رای حقی است که در بسیاری از کشورها برای به دست آوردن آن مردم می‌جنگند و خون می‌دهند.

در انقلاب اسلامی با فداکاری‌های مردم و شهدا این حق هر ۲ سال یک بار توسط مردم اعمال می‌شود اما رای دادن یک وظیفه هم هست، چون در سطح جهانی آمار مشارکت، قدرت چانه زنی را بالا می‌برد و اگر خدای نکرده آمار پایین بیاید زبان دشمنان اسلام دراز خواهد شد و زمینه برای طرح ادعاهای بی‌اساس علیه نظام، تشدید تحریم‌ها و فشارها به وجود می‌آید لذا ضرورت دارد هر کس علاوه بر اینکه خود پای صندوق رای حاضر می شود دیگران را نیز با خود بیاورد؛ تغییر وضع موجود و اصلاح مفاسد به نماینده قوی با رای بالا نیاز دارد.

ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همراه با دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط:
نوری‌قزلجه: اختصاص ردیف اعتباری برای سفر رئیس‌جمهور بدعت است و خلاف عدالت
نوری‌قزلجه: اختصاص ردیف اعتباری برای سفر رئیس‌جمهور بدعت است و خلاف عدالت

یک نماینده مجلس به اختصاص بودجه میلیاردی برای سفرهای ابراهیم رئیسی اعتراض کرد.

نماینده مجلس: تعطیلی شنبه خلاف اسلام است
نماینده مجلس: تعطیلی شنبه خلاف اسلام است

احمدحسین فلاحی مدعی شد: «در فرهنگی دینی ما ،تعطیلی شنبه نداریم. جمعه را تعطیل کرده‌اند چون آداب خاصی دارد. تعطیلی جمعه هم به این دلیل است که هم به آداب این روز و هم به کارهای دیگرشان برسند.»

با وثیقه ۵ میلیاردی مهدی افشارنیک موافقت نشد
با وثیقه ۵ میلیاردی مهدی افشارنیک موافقت نشد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، با انتشار بیانیه‌ای خواستار روشن شدن وضعیت مهدی افشارنیک روزنامه‌نگار اقتصادی شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است