کد خبر : 280659
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - 20:16
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

واعظ آشتیانی: ایران از کشورهای همسایه توسعه‌یافته‌تر است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: ایران از کشورهای همسایه توسعه‌یافته‌تر است و آنها خود را بزک کرده‌اند. همین ترکیه ارزش پول ملی‌اش را به شدت از دست داده است. هر کشوری که صرفا بخواهد تجویز آمریکا و اروپا را پیاده کند، در زیربناهایش دچار توسعه‌یافتگی نمی‌شود.

واعظ آشتیانی: ایران از کشورهای همسایه توسعه‌یافته‌تر است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ امیررضا واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اینکه گفته می‌شود همسایگان ما توسعه یافته‌اند و ما نیستیم، سخن صحیحی نیست زیرا آنها خودشان را بزک کرده‌اند. توسعه زیرساخت‌هایی دارد که وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم معیارهای توسعه در کشورهای همسایه وجود ندارد. باید به مسئله توسعه زیربنایی نگاه کنیم. حتی برخی از کشورهای غربی که ادعای توسعه‌یافتگی دارند هم از معیارهایی واقعی توسعه به دورند و آن طور که ادعا می‌کنند نیستند».

او ادامه داد: «گام اول برای تحقق توسعه موضوع فرهنگی است. مرحوم هاشمی رفسنجانی زمانی که رئیس‌جمهور بود، در خطبه‌های نماز جمعه بحث توسعه‌یافتگی را مطرح کرد و همان زمان برخی مسئولان در پاسخ به او گفتند توسعه‌یافتگی به چه قمیتی؟ این جمله به چه قیمتی بسیار مهم است. درست که کشور نباید در جا بزند اما نکته این است که باید چه ارزش‌هایی از دست بدهیم و چه موضوعاتی را مد نظر قرار دهیم تا الزاما به توسعه برسیم؟ در همان مقطع یعنی دهه هفتاد آقای کرباسچی که شهردار تهران و البته مدعی توسعه‌گرایی بود، می‌گفت هر فردی که زیر یک‌ میلیون درآمد دارد از تهران برود و جالب است بدانید که در آن زمان حقوق بسیاری صدهزار تومان بود. توسعه در نگاه آقای کرباسچی و همفکرانش اینگونه بود. حالا باید بگوییم که منظورمان از توسعه چنین توسعه‌ای است که همراه با بی‌عدالتی است؟ حتما پاسخ منفی است و واقعیت این است که بخشی از توسعه یافتگی باورهای فرهنگی مردم است و باز هم باید پرسید آیا بسترهای لازم در این عرصه را فراهم کرده‌ایم؟»

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «نکته دیگر نوع حکمرانی است. باید پرسید نوع حکمرانی مسئولان توسعه را محقق می‌کند یا خیر؟ آیا می‌خواهیم صرفا یک بخش‌هایی را توسعه دهیم یا اراده داریم که همه موضوعات را به موازات در یک ریل‌گذاری صحیح توسعه دهیم. در جاهایی که حکمرانی خوب داشتم حتما به موفقیت رسیدم اما در بخش‌هایی چنین اتفاقی رخ نداده است. توسعه‌یافتگی اگر همه‌جانبه و در یک ریل‌گذاری منطقی و نظارت دقیق قوه مقننه و اجرای درست از سوی دولت و البته فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد، حتما به نتیجه می‌رسد. اینکه دولت‌های قبل بی‌توجه اجرای قانون از جمله برنامه‌های پنج‌ساله بودند و حکمرانی سلیقه‌ای داشته‌اند یا مجالس قبل فقط تماشاگر بوده‌اند و نظارت نکرده‌اند، مسائلی است که مانع پیش رفتن توسعه در کشور شد. البته این را هم بگویم ایران از کشورهای همسایه توسعه‌یافته‌تر است و آنها خود را بزک کرده‌اند. همین ترکیه ارزش پول ملی‌اش را به شدت از دست داده است. هر کشوری که صرفا بخواهد تجویز آمریکا و اروپا را پیاده کند، در زیربناهایش دچار توسعه‌یافتگی نمی‌شود».

واعظ آشتیانی در پایان  گفت: «نکته مهم دیگر انتخاب مدیران متخصص است. در حوزه مدیران کسانی انتخاب شدند که شاید دلسوز بودند اما اینکاره نبودند. به قول آیت‌الله جوادی آملی ما آدم خوب باعرضه می‌خواهیم و فرد بی‌عرضه ولو انسان خوبی باشد به درد اداره امور نمی‌خورد. تعهد جای خود را دارد و خیلی هم خوب است اما نباید تخصص را نادیده بگیرم. باید همه چرخ‌دهنده‌ها همه با هم حرکت کنند. وقتی می‌گوییم حکمرانی سلیقه‌ای می‌شود یعنی افرادی به مدیریت می‌رسند که اساسا باور اجرای قانون ندارند و واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین موانع توسعه حکرمانی سلیقه‌ای بوده است».

اخبار مرتبط:
محمد مهاجری: آقای رئیسی۳۴ ماه از عمر دولت شما گذشته؛ انشاء خواندن مال روزهای تبلیغات بود
محمد مهاجری: آقای رئیسی۳۴ ماه از عمر دولت شما گذشته؛ انشاء خواندن مال روزهای تبلیغات بود

محمد مهاجری فعال اصولگرا به اظهارات روز گذشته رئیسی در جمع استانداران واکنش نشان داد.

ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم
ضرغامی: دولت و حاکمیت باید مردم را شاد کنند / بچه‌ای که شعر حافظ می‌خواند را باید روی سرمان بگذاریم

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۲ سال است که شعار من این شده که «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و اصلا مردم به این چیزها کاری ندارند، گفت: آن چیزی که مردم نیاز دارند شادی است و تمام تلاش دولت و حاکمیت باید این باشد که مردم را شاد کنند.

وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت
وزارت بهداشت: رعایت حجاب در سهمیه داروخانه‌ها نقش خواهد داشت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است