کد خبر : 278311
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - 10:57
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

علی صوفی: شورای نگهبان نظارت استصوابی را به قانون تبدیل کرده است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی شورای نگهبان «نظارت استصوابی» را به قانون تبدیل کرد، در واقع با اتفاقی غیرقانونی مواجه شدیم که هیچ مرجع قانونی نمی‌تواند به آن رسیدگی کند. این در حالی است که در کشور‌های دیگر حتی مثل پاکستان دادگاهی برای قانون اساسی وضع شده است تا به تخلف‌های احتمالی رسیدگی شود.

علی صوفی: شورای نگهبان نظارت استصوابی را به قانون تبدیل کرده است

به گزارش سایت خبری مدارا: رویداد۲۴ نوشت: علی صوفی وزیر دولت سیدمحمد خاتمی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات گفت‌وگو کرده است. مهمترین بخش‌های سخنان صوفی را در ادامه بخوانید:

*‌ ما در کشور شاهد بودیم که دومین شخصیت جمهوری اسلامی و از سران قوا یعنی آقای هاشمی رفسنجانی را ردِصلاحیت کردند؛ همچنین علی لاریجانی را در ۱۴۰۰ از حضور در انتخابات محروم کردند تا معلوم شود تندرو‌ها دیگر ریسک نمی‌کنند که رای‌دهنده‌ها از اختیارشان خارج شوند. به همین دلیل در انتخابات پیشین ریاست جمهوری عامدانه فضا را آماده کردند و برای‌شان اصلاً مهم نبود که متغیر رای‌دهنده از صندوق رای ناامید شوند.

*‌ در شرایط کنونی هم اصلاح‌طلبان مردم و رای مردم را از دست داده‌اند؛ یعنی با عملکرد حسن روحانی که منجر به اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ و آبان ۹۸ منجر شد، بخشی از افکار عمومی به این نتیجه رسید که نباید به اصلاح‌طلبان امید ببندند؛ بنابراین نقش مردم جوری کمرنگ شده که می‌توان گفت نگاه متغیر رای‌دهنده به صندوق رای در انتخابات عوض شده و خب این موقعیتی خطرناک و هزینه‌ساز برای نظام و کشور است.

*‌ ‌ درباره متغیر انتخاب‌شونده هم تکلیف مدت‌هاست که معلوم شده است! یعنی وقتی در تصمیم‌گیری‌های‌شان فضای انتخاباتی را فقط در اختیار گروهی خاص می‌گذارند تا آن‌ها در میدانی بی‌رقیب قد علم کنند باید گفت همه چیز مشخص است. اینجا یک مسئله اتفاق افتاده که متاسفانه مغفول مانده است. در واقع بحث اصلی این نیست که اصلاح‌طلبان از دایره انتخابات حذف شده‌اند. بحث اصلی این است که شورای نگهبان در انتخابات هم ناظر است و هم مجری! اساسا وقتی در هر پروژه‌ای ناظر و مجری یک مرجع باشد، آن پروژه حتماً به سرانجام نخواهد رسید و شکست خواهد خورد و همچنین مبتلا به فساد خواهد شد.

*‌ وقتی شورای نگهبان «نظارت استصوابی» را به قانون تبدیل کرد، در واقع با اتفاقی غیرقانونی مواجه شدیم که هیچ مرجع قانونی نمی‌تواند به آن رسیدگی کند. این در حالی است که در کشور‌های دیگر حتی مثل پاکستان دادگاهی برای قانون اساسی وضع شده است تا به تخلف‌های احتمالی رسیدگی شود. اما در ایران شورای نگهبان هم مفسر قانون اساسی است و هم تایید کننده قوانینی است که مجلس تصویب می‌کند. درباره نظارت استصوابی شاهد تعارض منافع بودیم تا شورای نگهبان قانون استصواب را تایید کند که از آن به بعد انتخابات فاسد شد. یعنی انتخابات که باید حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان را تضمین کند، تمام و کمال به دست یک جریان افتاد که فقط یک نگاه سیاسی و جناحی را اعمال می‌کند.

*‌  در برهه‌هایی هم شاهد بودیم اصلاح‌طلبان با وجود اینکه کاندیدا نداشتند، به واسطه برخورداری از متغیر رای‌دهنده وارد فضای رقابتی می‌شدند و در مقاطعی هم نتیجه می‌گرفتند. مثل سال ۱۳۹۲ که بعد از رد صلاحیت نابه‌هنگام هاشمی رفسنجانی، با به صحنه آوردن چهره‌ای غیر اصلاح‌طلب مقدمات برنده شدنش را فراهم کنند. یا مثلاً در انتخابات مجلس دهم که با وجود ردِ اصلاح طلبان، تصمیم بر این شد که لیستی ۳۰ نفره از بین تایید شده‌ها معرفی کنند که مردم به هر ۳۰ نفر رای دادند. اما بعد از سال ۹۶ که روحانی برای بار دوم با حمایت جریان اصلاحات پاستورنشین شد، اتفاق‌هایی افتاد و شرایط پیش آمد که مردم هم از روحانی و هم از اصلاح‌طلبان ناامید شدند تا تیر خلاص به سرمایه اجتماعی زده شود.

اخبار مرتبط:
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه بیداری دانشجویان در دانشگاه‌های غرب و آمریکا نتیجه دوراندیشی مقام معظم رهبری است که سال‌ها قبل برای جوانان اروپایی و آمریکایی نامه نوشت، ادامه داد: امام جامعه ما ۱۰ سال پیش خطاب به جوانان اروپا و آمریکا چهره پردازی سخیف بین دانشجویان و واقعیت سد عاطفی و ایران هراسی و اسلام هراسی ارا تشریح کردند.

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

امام جمعه قم گفت: اقدام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سالهای اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه‌ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است
امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است